paarsand Startet 19.September.2021 Link til dette innlegget Startet 19.September.2021 Da var snekka på land. Og sesongen over. I sommer har jeg kviet meg for å skru på to av de. (De som er samlet på ett bilde) da de tilsynelatende satt fast. Nå som båten er på land. Har jeg fått tørnet alle 3. Alder ukjent. Bør jeg ta jobben med å nytte disse først som sist? Sitér dette innlegget Link to post
paarsand Svart 19.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2021 Sidenotat. Det er ingen tegn til lekkasje. Noe sted. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.September.2021 Link til dette innlegget Svart 19.September.2021 Ikke noe å lure på. Bytt alt, disse har fått fartstia si. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lunde14 Svart 19.September.2021 Link til dette innlegget Svart 19.September.2021 Hvist det er noe du tenker på så er det bare og sette i gang, når først tanken på at det kan være noe muffens med dem setter seg i hode vil du ikke få fred før du har fikset det. Sitér dette innlegget Link to post
paarsand Svart 19.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2021 Man leter jo selvsagt alltid etter: Ja! Disse er perfekte og vil vare i 20 år til. Men siden to av de satt dønn og jeg ikke turte å tvinge de i lukket stilling før båten var på land er vel dette egentlig signal nok i seg selv. De to på samlet bilde virker hyggelige å skifte. Mer usikker på den enkelte, som er sjøvannsinntak. Bak sil og fandens oldemor. Vinkelsliperren får graves frem, her blir det fest :( :( Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 19.September.2021 Link til dette innlegget Svart 19.September.2021 Hvis du er i tvil, BYTT. Så enkelt er det. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Hulda Svart 19.September.2021 Link til dette innlegget Svart 19.September.2021 Jeg bytter nok før de ser så lurvete ut. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.September.2021 Link til dette innlegget Svart 19.September.2021 paarsand skrev for 2 timer siden: De to på samlet bilde virker hyggelige å skifte. Mer usikker på den enkelte, som er sjøvannsinntak. Bak sil og fandens oldemor. Vinkelsliperren får graves frem, her blir det fest :( :( Det er ikke alltid så vanskelig. Prøv følgende: - Skru av slangen - Ta ei rørtang, og skru av ventilen. Den sitter sjeldent hardt. Og sitter den hardt, er det bare å ta i litt mer - Skru av sila på undersiden av skroget (dersom den sitter med karroseriskruer opp i skroget) - Skru av mutteren på innsiden av skroget som holder gjennomføringen - Stikk et flattstål e.l. opp i gjennomføringen fra utsiden og vri rundt med en skiftenøkkel. Da vrir du løs evt. fugemasse som gjennomføringen sitter i. Da kan du dunke ut denne fra innsiden. Nå er det bare å rengjøre og montere inn ny gjennomføring Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Roger jo Svart 20.September.2021 Link til dette innlegget Svart 20.September.2021 paarsand skrev for 15 timer siden: Alde r ukjent.Bør jeg ta jobben med å nytte disse først som sist? Nytt er nytt Ser mange sverger til denne metoden. Løsne slangeklemmeneet PS: (Det skal være TO slsngeklemmer på alle slanger under vannlinjen) Varme slangen forsiktig med en varmepistol så slipper den lett. Er det vrient å komme til ta av slangen etter at gjennomføringen er løs. Slip vekk kragen på utsiden dytt inn Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ove T Svart 20.September.2021 Link til dette innlegget Svart 20.September.2021 Hej Ventilerna ser ut att behöva bytas. Det är inte säkert att genomföringarna behöver bytas, skrapa/fila på dem både på utsidan och på insidan, är det gul mässing som kommer fram håller de många år till, finns det antydning till röd koppar byt! Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 20.September.2021 Link til dette innlegget Svart 20.September.2021 Roger jo skrev for 12 timer siden: Ser mange sverger til denne metoden. - Slip vekk kragen på utsiden dytt inn Det skal samtidig sies at det går an å gjøre det litt mer forsiktig enn på det bildet da akkurat dette hullet skulle støpes igjen, derfor var det ikke så viktig om skiva tok for seg litt av glassfiberen rundt. For de gjennomføringene som ikke skulle støpes igjen maskerte jeg rundt og slipte vekk flensen litt mer forsiktig mot slutten slik at ikke gelcoat og glassfiber ble skadet. Varmen som oppsto under sliping var også med på å løsne gammel lim slik at gjennomføringene var særs enkle å dytte inn, men blir det så varmt at det begynner å ryke kan det enkelt kjøles ned med en dusjflaske med vann som man spruter på inni mellom. Har prøvd konisk bor, hullsag og å løsne ting fra innsiden, men ingenting er like kjapt og enkelt som å ta flensen med vinkelsliperen, gjelder både for glassfiber og trebåter der jeg har skiftet slikt på. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 21.September.2021 Link til dette innlegget Svart 21.September.2021 Bor ut gjennomføringene fra utsiden med ett pyramidebor. da løsner ringen på utsiden før du treffer skroget og du slipper bekymre deg for merker i gelcoaten. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Ask Svart 21.September.2021 Link til dette innlegget Svart 21.September.2021 Eg har ikkje lest heile tråden, men det er nepper feil å skifta dei avbilda slangane òg. Ask Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 21.September.2021 Link til dette innlegget Svart 21.September.2021 Sånne slusekraner (den med ratt) er alltid et usikkerhetsmomment når det gjelder manøvrering. Kan ellers nevne at jeg har et slepeoppdrag til opptagsplass for en som lå i boblehavn og ikke fikk opp sjøvannsventilen i våres. Han fikk båtsesongen spolert. Så bytt i tide . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.