Jump to content

Skroggjennomføringer. Vurdering..

paarsand

Recommended Posts

Man leter jo selvsagt alltid etter: Ja! Disse er perfekte og vil vare i 20 år til. Men siden to av de satt dønn og jeg ikke turte å tvinge de i lukket stilling før båten var på land er vel dette egentlig signal nok i seg selv.

De to på samlet bilde virker hyggelige å skifte. 

Mer usikker på den enkelte, som er sjøvannsinntak. Bak sil og fandens oldemor. 

Vinkelsliperren får graves frem, her blir det fest :( :( 

paarsand skrev for 2 timer siden:

De to på samlet bilde virker hyggelige å skifte. 

Mer usikker på den enkelte, som er sjøvannsinntak. Bak sil og fandens oldemor. 

Vinkelsliperren får graves frem, her blir det fest :( :( 

Det er ikke alltid så vanskelig. Prøv følgende:

- Skru av slangen

- Ta ei rørtang, og skru av ventilen. Den sitter sjeldent hardt. Og sitter den hardt, er det bare å ta i litt mer :wink:

- Skru av sila på undersiden av skroget (dersom den sitter med karroseriskruer opp i skroget)

- Skru av mutteren på innsiden av skroget som holder gjennomføringen

- Stikk et flattstål e.l. opp i gjennomføringen fra utsiden og vri rundt med en skiftenøkkel. Da vrir du løs evt. fugemasse som gjennomføringen sitter i. Da kan du dunke ut denne fra innsiden.

Nå er det bare å rengjøre og montere inn ny gjennomføring :thumbsup:

paarsand skrev for 15 timer siden:

Alde r ukjent.Bør jeg ta jobben med å nytte disse først som sist?

Nytt er nytt 

Ser mange sverger til denne metoden.

Løsne slangeklemmeneet PS: (Det skal være TO slsngeklemmer på alle slanger under  vannlinjen)  Varme slangen forsiktig med en varmepistol  så slipper den lett.

Er det vrient å komme til  ta av slangen etter at gjennomføringen er løs. 

Slip vekk kragen på utsiden dytt inn

image.png.a8095ddbd57601e65a91d4ae03cb30a6.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger jo skrev for 12 timer siden:

Ser mange sverger til denne metoden.

-

Slip vekk kragen på utsiden dytt inn

image.png.a8095ddbd57601e65a91d4ae03cb30a6.png

Det skal samtidig sies at det går an å gjøre det litt mer forsiktig enn på det bildet da akkurat dette hullet skulle støpes igjen, derfor var det ikke så viktig om skiva tok for seg litt av glassfiberen rundt. For de gjennomføringene som ikke skulle støpes igjen maskerte jeg rundt og slipte vekk flensen litt mer forsiktig mot slutten slik at ikke gelcoat og glassfiber ble skadet. Varmen som oppsto under sliping var også med på å løsne gammel lim slik at gjennomføringene var særs enkle å dytte inn, men blir det så varmt at det begynner å ryke kan det enkelt kjøles ned med en dusjflaske med vann som man spruter på inni mellom. Har prøvd konisk bor, hullsag og å løsne ting fra innsiden, men ingenting er like kjapt og enkelt som å ta flensen med vinkelsliperen, gjelder både for glassfiber og trebåter der jeg har skiftet slikt på.

Sånne slusekraner (den med ratt) er alltid et usikkerhetsmomment når det gjelder manøvrering.

Kan ellers nevne at jeg har et slepeoppdrag til opptagsplass for en som lå i boblehavn og ikke fikk opp sjøvannsventilen i våres. Han fikk båtsesongen spolert. Så bytt i tide . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...