Jump to content

Har jeg feil propell på min Galia 610 med 115 Etec? Planer ikke med 4 personer.


MB Keila

Recommended Posts

Jeg har en Galia 610 med Evinrude 115 Etec fra 2014. Propellen er en 3-blad 13 7/8 x 17 stål.
Max turtall med 2 personer ombord er 4800. Max fart er 27,5 knop. Med 4 voksne får jeg den ikke i plan, og farta er da rundt 12 knop.
Klarer presse forbruk ned i 1,6 liter per nautisk mil med 2 personer og halvfull tank. Er det noen med samme båttype som kan svare på om dette er som forventet, eller om det er en noe "tung" propell?

Link to post
MB Keila skrev 19 minutter siden:

Jeg har en Galia 610 med Evinrude 115 Etec fra 2014. Propellen er en 3-blad 13 7/8 x 17 stål.
Max turtall med 2 personer ombord er 4800. Max fart er 27,5 knop. Med 4 voksne får jeg den ikke i plan, og farta er da rundt 12 knop.
Klarer presse forbruk ned i 1,6 liter per nautisk mil med 2 personer og halvfull tank. Er det noen med samme båttype som kan svare på om dette er som forventet, eller om det er en noe "tung" propell?

Det høres ut som om propellen din har for høy stigning. Du skal vel nå minimum 5500 rpm på WOT uten last i båten. Vet du om motoren er montert i riktig høyde? Har båten vært slik hele tiden?

 

Link to post
Kallethekid skrev Just now:

Det høres ut som om propellen din har for høy stigning. Du skal vel nå minimum 5500 rpm på WOT uten last i båten. Vet du om motoren er montert i riktig høyde? Har båten vært slik hele tiden?

Jeg kjøpte båten i sommer. Vet ikke om høyden er riktig. Har egentlig lite erfaring med outboard. Men det er også det jeg mistenker, at stigningen er for høy, siden jeg ikke får mer turtall.

Link to post

Minste motor på Galia 610 er 90 hk, og den skal gjøre drøyt 30 knop med 115 hk.

Men ikke med 17P stigning naturligvis, da snakker vi om fart opp mot 40 knop med vanlig lang stamme.

 

Tenkte først at du kanskje har XL stamme (25") og dermed en annen girutveksling? Dvs. 2,25:1 istedenfor 2,0:1. Men det stemmer vel ikke helt med propelldiameteren på kun 13 7/8". Og ser her at det skal være vanlig lang stamme

 

https://www.nettivene.com/en/galia/610-ht/782474

 

Optimalt max turtall er 5750 rpm, tillatt område 5500-6000 rpm.

Ideell motorstørrelse er nok 150 hk men max. er hele 200 hk.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Enig med Morten, 115hk er ikke for liten motor på en slik båt.

 

Med så lavt maksturtall har du for stor/tung propell (hvis motor er frisk), når du mangler 8-900rpm på fullgass så vil båten føles forferdelig, du starter på for høyt gir å blir liggende der hele tiden.

Gå ned på propell til du når max turtall med den lasten du oftest kjører med.

Hvis det spruter vann opp langs stammen på motoren/kommer vann opp langs motor å spruter ned motordeksel står motoren for lavt.

 

Hadde en veldig lik Galia med Johnson 115hk 2-takt, masjfart 22-24kn  maks 33kn.

Monterte i tillegg Smart Tabs, kostet 2000kr og 30min monteringstid, båten ble så mye bedre på flere områder att det føltes som det var verd 20000kr. (Monterte etter 20timers bruk også Smart Tabs på min helt nye 21", også den reagerte på samme måte med Smart Tabs brettene)

 

Min båt er totalt 1500kg ink motor og bensin, motor er 2020mod Suzuki 115hk, 23kn masj med 21l/tim å 30-32kn på fullgass med 2 voksne og 2 hunder + endel utstyr.

Det handler ofte om rett motorhøyde og rett propell.

Link to post

Ikke godt å si hvor skoen trykker nest mest. (For stor propell er nok hovedgrunn til båtens oppførsel). En annen mulig forklaring er at med for stor propell og for lavt turtall, kommer man ikke inn i motorens maksimale dreiemoment/kraftområde. Godt mulig at det ligger rundt 5000rpm.

 

Et annet problem er at propellprodusentene/propellserien ofte hopper i 2" steg. 2" opp eller ned er ofte ganske mye - spesielt når man befinner seg på lavere stigning i utgangspunktet. Ikke så lett å finne 14" som passer denne motoren. Dermed står fort valget mellom 13" eller 15". I og med at man er 800-1000rpm under ønsket turtall, heller jeg mer til 13" enn 15". Spesielt siden motoren kanskje er litt på den marginale siden i forhold til båten.

 

Går man for alu i stedet for stål, trenger det ikke koste allverdens å forbedre opplevelsen vesentlig heller.

 

Link to post
eapett skrev 11 minutter siden:

Evinrude etec 115, har et spjeld i eksosen som er kjennt for å sette seg. Om dette ikke fungerer som det skal vil ikke motor yte riktig. Om dette er feilen her kan jeg ikke garantere. Har alltid båt envært "tung og lat"? Eller er det noen endringer over tid?

 

Dette er lett å sjekke uten diagnose utstyr. Ta av toppdekselet, skru av plasten, midt på stammen på venstre side så sitter det en svart boks med 3 skruer, skru den av, bak der sitter det ett messing hjul. Hvis du får vridd på dette så har det ikke satt seg, hvis det står bom, så kan du prøve å rikke litt forsiktigt på det. Hvis det sitter bom fast, så er det av med powerhead også stille noe nedi der sånn at du får bevega det litt. Husk masse wd40 når du gjør dette 

 

Link to post
Solseng skrev On 22.9.2021 at 23.13:

(For stor propell er nok hovedgrunn til båtens oppførsel). En annen mulig forklaring er at med for stor propell og for lavt turtall, kommer man ikke inn i motorens maksimale dreiemoment/kraftområde. Godt mulig at det ligger rundt 5000rpm.

 

Et annet problem er at propellprodusentene/propellserien ofte hopper i 2" steg. 2" opp eller ned er ofte ganske mye - spesielt når man befinner seg på lavere stigning i utgangspunktet. Ikke så lett å finne 14" som passer denne motoren. Dermed står fort valget mellom 13" eller 15". I og med at man er 800-1000rpm under ønsket turtall, heller jeg mer til 13" enn 15".

 

Hei. Jeg har begynt å lete etter noe rimeligere enn 5-6000,-. Hadde jeg visst at 14x13 var perfekt, så kunne jeg revet i en ny stål. Skulle vært mulig å låne før kjøpe. Bor i Gokk, så ikke flusst med "propellbutikker" rundt omkring.
Samme størrelse/pitch på alu kontra stål gjør vel en forskjell?
Det står 13 7/8 dia på nåværende. Da blir vel ikke 14" rare forskjellen?

Redigert av MB Keila
Kortet inn sitat. (see edit history)
Link to post
eapett skrev On 23.9.2021 at 12.55:

Evinrude etec 115, har et spjeld i eksosen som er kjennt for å sette seg. Om dette ikke fungerer som det skal vil ikke motor yte riktig. Om dette er feilen her kan jeg ikke garantere. Har alltid båt envært "tung og lat"? Eller er det noen endringer over tid?

Magefølelsen sier ikke dette. Motoren er en 2014 som var gått 86 timer da jeg kjøpte båten i sommer. Var tatt diagnoese hos verksted i Hammerfest like før kjøp. Bare godord om denne motoren. Ganske sikker på at det er propellen.

Link to post

Du kan jo prøve denne typen:

https://www.telmo.no/alu-propell-til-johnsen-evinrude-45-140?parent=48775

 

Ser at 15" er inne på lager. 13" må bestilles inn. Denne kommer faktisk i 14" stigning også. Kanskje bestille en 14" til neste sesong?

 

Alltid vrient å forutsi nøyaktig hvilket turtall man ender opp med en ny type propell - godt mulig en 13" blir bittelitt for lett og gir turtall opp mot motorens maxgrense, eller kanskje bittelitt over også. Sitter vel med en magefølelse for at 14" blir ganske så bra. Hvis du derimot ofte har flere personer med i båten (4-5 stk), holder jeg en knapp på 13".

Link to post
MB Keila skrev 36 minutter siden:

Magefølelsen sier ikke dette. Motoren er en 2014 som var gått 86 timer da jeg kjøpte båten i sommer. Var tatt diagnoese hos verksted i Hammerfest like før kjøp. Bare godord om denne motoren. Ganske sikker på at det er propellen.

 

Det har blitt skifta stammer 1-3 ganger på de fleste v4 pga eksosventilen, dette har vært garranti jobber. Var 2år på rad at stammene på ALLE v4 i opplaget blei bytta etter beskjed fra evinrude. 

 

Det er ett problem på halvparten av motorene vi kjøper, vi kjøper endel etec'r i året på det ene verkstedet jeg jobber på 

 

Merker du noe forskjell på lyden og draget på ca 4000rpm ? 

 

Men andvik propellers er nok det billigste alternativet. Han er tryllekunstner, henter 200rpm kun på og gjøre propellen tynnere og skarpere, i tilegg vrir han ned pitch'n sånn at du får maksturtall

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Eika skrev for 12 timer siden:

Det har blitt skifta stammer 1-3 ganger på de fleste v4 pga eksosventilen, dette har vært garranti jobber. Var 2år på rad at stammene på ALLE v4 i opplaget blei bytta etter beskjed fra evinrude. 

Dette er interessant informasjon som må sjekkes nærmere. Tusen takk.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...