Jump to content

Båt vurderes kjøpt,Men har motor feil ( Volvopenta )


stein erik olsen

Recommended Posts

Hei. Vurdere å kjøpe Nordwest 740

Båten har en 6 syl volvo penta tmd40A uten turbo 86Hk

Motor går varm ved bruk over 1800 rpm.

Eier av båt har gjort følgene til nå: Rengjort varmekjøler og oljekjøler.sjekket sjøvannspumpe og ferskvannspumpe,Nytt Eksosbend.

sjekket skroginntak.nytt sjøvannsfilter.

Kommer vann ut lamme eksosrør,men mulig for lite. kommer damprøyk av eksos.

ved kjøring rundt 1600rpm,så funger motor ok.

Motor lettstartet og høres Ok ut.

 

Noen som vet feilen?

Link to post
stein erik olsen skrev for 5 timer siden:

Eier av båt har gjort følgene til nå: Rengjort varmekjøler og oljekjøler.sjekket sjøvannspumpe og ferskvannspumpe,Nytt Eksosbend.

 

Hulda skrev 4 minutter siden:

Nytter ikke med kosmetiske inngrep hvis eksosbendet er tett av rust. Da må du i så fall få laget et nytt. 

 

Eksosbendet er neppe tett når det er nytt. Jeg ville kjørt systemrens på ferskvannssiden, sjøvannsiden høres ut til å være greit sjekket allerede. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
index skrev 15 minutter siden:

 

 

Eksosbendet er neppe tett når det er nytt. Jeg ville kjørt systemrens på ferskvannssiden, sjøvannsiden høres ut til å være greit sjekket allerede. 

Om vannmengden ut av eksosen  ikke er stor... Det renner ut av røret med litt trykk av og til. Vil ikke dette tyde på dårlig vannstrømning av sjøvann? og damprøyk

Link to post

Dette med rengjøring av varmevekslere og sjekk av pumper, hva er det som faktisk har blitt gjort?

Hvis det er damp i eksosen indikerer det lite sjøvann.

Så kanskje ta eventuell videre feilsøking på sjøvannsiden først?

 

Slanger i systemet kan har innvendig delaminering, det er noe som har lurt flere tidligere.

Sjøvannspumpen kan ha andre defekter enn dårlig impeller. Er impeller ny?

Har varmevekslere i sjøvannkretsen blitt demontert og inspisert?

Link to post

Dette kan være en ren bagatell eller noe mer alvorlig. Dersom du finner feilen før du kjøper tar du liten risk, men mister mye av muligheten til å prute. Jeg tror jeg ville satset på det likevel. Ikke så lurt å kjøpe katta i sekken . . .

 

Jeg ville startet med å koble fra en del av sjøvanskretsen av gangen og sjekk at det er fritt gjennomløp. Det holder da med å blåse i slangene/rørene. Sånn fant jeg en gummibit i et kjølerør på snekka mi. Den blåste jeg ut med trykkluft.

 

Båtkompisen min fikk båten billig fordi den gikk varm og ingen ikke fant ut av det til å begynne med. Etter mye feilsøking som beskrevet  fant vi gummibiter i inntaket til impellerpumpa, dvs. oppstøms side der man kanskje minst skulle forvente det  . . . .

 

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Ok, glapp for meg den der. Ofte er det i bendet det tetter seg. Dette med damp er ingen absolutt indikator. Damp eller ikke avhenger i stor grad av luftens duggpunkt. På kalde dager damper det så mye at jeg tror det er noe galt. På gode sommerdager er det absolutt null damp.

 

Det bør komme 'en god del vann' ut av eksosen. Eksempelvis, får vi en manet i sjøvannsfilteret, reduserer dette markant vann ut av eksosen. Uten at dette gir utslag på temperaturen. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
stein erik olsen skrev for 1 time siden:

Vil ikke dette tyde på dårlig vannstrømning av sjøvann? og damprøyk

Kan tyde på at det ikke er full gjennomstrømming.

hjalp en med å feil søke da han ikke fikk  motoren til å gå mer enn noen sekunder.

Han hadde skiftet eksosbend... den var blokket med sand i etter støpningen.

 

fra Arkivet mulig plass å starte.

Innløp, eksoIns og kjølesystem: Innl_p__eksos_og_kj_lesystem.zip

image.png.ce75366f35e02233c2af4b8b86821801.png

 

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Gudrun skrev for 6 timer siden:

Sjekk sjøvannspumpen. Inni den er det en pall som presser sammen impelleren når den går rundt.

Er den slitt får du dårlig effekt.

Ellers er jakten på impellerbiter, delaminterte slanger og rester etter sinkbiter som stenger noe jeg ville prioritert.

Skal prøve å få sjekket om mulig. Er så lett å sjekke når man ikke eier båtn enda.

Impeller er ny,men er sikkert ikke sjekket noe mer.

 

 

Får båten for 45000kr. Selve båten ser bra ut

index skrev for 7 timer siden:

 

 

Eksosbendet er neppe tett når det er nytt. Jeg ville kjørt systemrens på ferskvannssiden, sjøvannsiden høres ut til å være greit sjekket allerede. 

Om vannmengden ut av eksosen  ikke er stor... Det renner ut av røret med litt trykk av og til. Vil ikke dette tyde på dårlig vannstrømning av sjøvann? og damprøyk

Link to post
stein erik olsen skrev 9 minutter siden:

Det renner ut av røret med litt trykk av og til. Vil ikke dette tyde på dårlig vannstrømning av sjøvann?

Om jeg oppfatter det riktig så er dette båt med aksling og motor montert midt i båten.

Med lang eksos-slange til akterspeil er det ikke unormalt at kjølevannet kommer ut i "klumper", ihvertfall på lave turtall.

Kjølevann samler seg opp i eksosslange og eventuell potte for å trykkes ut når eksostrykk blir stort nok.

På høyt turtall med belastning vil kjølevann stå mer som en jevn sprut ut.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Jens_P skrev for 10 timer siden:

Om jeg oppfatter det riktig så er dette båt med aksling og motor montert midt i båten.

Med lang eksos-slange til akterspeil er det ikke unormalt at kjølevannet kommer ut i "klumper", ihvertfall på lave turtall.

Kjølevann samler seg opp i eksosslange og eventuell potte for å trykkes ut når eksostrykk blir stort nok.

På høyt turtall med belastning vil kjølevann stå mer som en jevn sprut ut.

Joda. Det stemmer. Er vell ca 2.5 meter med eksosslange

Link to post
stein erik olsen skrev for 11 timer siden:

Får båten for 45000kr. Selve båten ser bra ut

 

Da tenker jeg det er verdt det uansett. Denne feilen finner du ut av, sjøvannskjøling er ikke avanserte greier. Og de dyre delene er allerede sjekket/skiftet etter hva jeg forstår. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

45K tilsvarer vel pris på båt uten motor, kan jo da se om man kan holde liv i jernklumpen en stund til før evt bytte. Kjenn på kjølevannstemp ( sjøvann ) inn på blandebendet/ eksos under belastning. Er sjøvannet varmt gjør det jobben sin , men mengden er for lav.

Er derimot sjøvannet vannet kaldt så er det kluss med varmeveksling FV/ Sjøvann. Mulig for lite kapasitet på sirkulasjon FV siden. Kjør evt sterk blanding systemrens på ferskavannsiden også. kan være grodde kanaler i topp / blokka. Prøv evt uten termostat ( regner med den er sjekket? )

Redigert av hanto1 (see edit history)
Link to post
hanto1 skrev for 19 timer siden:

45K tilsvarer vel pris på båt uten motor, kan jo da se om man kan holde liv i jernklumpen en stund til før evt bytte. Kjenn på kjølevannstemp ( sjøvann ) inn på blandebendet/ eksos under belastning. Er sjøvannet varmt gjør det jobben sin , men mengden er for lav.

Er derimot sjøvannet vannet kaldt så er det kluss med varmeveksling FV/ Sjøvann. Mulig for lite kapasitet på sirkulasjon FV siden. Kjør evt sterk blanding systemrens på ferskavannsiden også. kan være grodde kanaler i topp / blokka. Prøv evt uten termostat ( regner med den er sjekket? )

Ifølge Eier er Termostater skiftet. og har god sirkulasjon på fersvannsiden

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...