stein erik olsen Startet 20.September.2021 Del på Facebook Startet 20.September.2021 Hei. Vurdere å kjøpe Nordwest 740 Båten har en 6 syl volvo penta tmd40A uten turbo 86Hk Motor går varm ved bruk over 1800 rpm. Eier av båt har gjort følgene til nå: Rengjort varmekjøler og oljekjøler.sjekket sjøvannspumpe og ferskvannspumpe,Nytt Eksosbend. sjekket skroginntak.nytt sjøvannsfilter. Kommer vann ut lamme eksosrør,men mulig for lite. kommer damprøyk av eksos. ved kjøring rundt 1600rpm,så funger motor ok. Motor lettstartet og høres Ok ut. Noen som vet feilen? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 20.September.2021 Del på Facebook Svart 20.September.2021 Styr unna, vanskelig med deler til disse. Kjøp heller med nyere og kurant motor. Sitér dette innlegget Link to post
stein erik olsen Svart 20.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2021 Tja. kan være lurt,men får båten billig. så vil undersøke det som kans før evt kjøp eller ikke kjøp. Ser på nett at flere bruke å rense sjøvannsdelen med Maxmarin. Ett nytt stoff som skal fungere bra.... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.September.2021 Del på Facebook Svart 20.September.2021 Nytter ikke med kosmetiske inngrep hvis eksosbendet er tett av rust. Da må du i så fall få laget et nytt. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.September.2021 Del på Facebook Svart 20.September.2021 stein erik olsen skrev for 5 timer siden: Eier av båt har gjort følgene til nå: Rengjort varmekjøler og oljekjøler.sjekket sjøvannspumpe og ferskvannspumpe,Nytt Eksosbend. Hulda skrev 4 minutter siden: Nytter ikke med kosmetiske inngrep hvis eksosbendet er tett av rust. Da må du i så fall få laget et nytt. Eksosbendet er neppe tett når det er nytt. Jeg ville kjørt systemrens på ferskvannssiden, sjøvannsiden høres ut til å være greit sjekket allerede. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
stein erik olsen Svart 20.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2021 index skrev 15 minutter siden: Eksosbendet er neppe tett når det er nytt. Jeg ville kjørt systemrens på ferskvannssiden, sjøvannsiden høres ut til å være greit sjekket allerede. Om vannmengden ut av eksosen ikke er stor... Det renner ut av røret med litt trykk av og til. Vil ikke dette tyde på dårlig vannstrømning av sjøvann? og damprøyk Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 20.September.2021 Del på Facebook Svart 20.September.2021 Dette med rengjøring av varmevekslere og sjekk av pumper, hva er det som faktisk har blitt gjort? Hvis det er damp i eksosen indikerer det lite sjøvann. Så kanskje ta eventuell videre feilsøking på sjøvannsiden først? Slanger i systemet kan har innvendig delaminering, det er noe som har lurt flere tidligere. Sjøvannspumpen kan ha andre defekter enn dårlig impeller. Er impeller ny? Har varmevekslere i sjøvannkretsen blitt demontert og inspisert? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 20.September.2021 Del på Facebook Svart 20.September.2021 Dette kan være en ren bagatell eller noe mer alvorlig. Dersom du finner feilen før du kjøper tar du liten risk, men mister mye av muligheten til å prute. Jeg tror jeg ville satset på det likevel. Ikke så lurt å kjøpe katta i sekken . . . Jeg ville startet med å koble fra en del av sjøvanskretsen av gangen og sjekk at det er fritt gjennomløp. Det holder da med å blåse i slangene/rørene. Sånn fant jeg en gummibit i et kjølerør på snekka mi. Den blåste jeg ut med trykkluft. Båtkompisen min fikk båten billig fordi den gikk varm og ingen ikke fant ut av det til å begynne med. Etter mye feilsøking som beskrevet fant vi gummibiter i inntaket til impellerpumpa, dvs. oppstøms side der man kanskje minst skulle forvente det . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 20.September.2021 Del på Facebook Svart 20.September.2021 (redigert) Ok, glapp for meg den der. Ofte er det i bendet det tetter seg. Dette med damp er ingen absolutt indikator. Damp eller ikke avhenger i stor grad av luftens duggpunkt. På kalde dager damper det så mye at jeg tror det er noe galt. På gode sommerdager er det absolutt null damp. Det bør komme 'en god del vann' ut av eksosen. Eksempelvis, får vi en manet i sjøvannsfilteret, reduserer dette markant vann ut av eksosen. Uten at dette gir utslag på temperaturen. Redigert 20.September.2021 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 20.September.2021 Del på Facebook Svart 20.September.2021 Om du skal kjøpe en båt med en 40 motor i bør den være så billig at du har råd til ny motor. Det er j en steingammel motor av forkammertype med elendig virkningsgrad og notoriske kjøleproblemer. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 20.September.2021 Del på Facebook Svart 20.September.2021 Jeg har hatt tilsvarende problem på min MD2030 i år (og i fjor). Kom greit med kjølevann på tomgang men jo høyere turtall jo mindre kjølevann. Fikk "blåst gjennom" på et verksted og ok etter det. Regner med at det satt noe rusk et eller annet sted som muligens fungerte som en klaff som lukket seg mer og mer når trykket økte. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 20.September.2021 Del på Facebook Svart 20.September.2021 Sjekk sjøvannspumpen. Inni den er det en pall som presser sammen impelleren når den går rundt. Er den slitt får du dårlig effekt. Ellers er jakten på impellerbiter, delaminterte slanger og rester etter sinkbiter som stenger noe jeg ville prioritert. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 20.September.2021 Del på Facebook Svart 20.September.2021 stein erik olsen skrev for 1 time siden: Vil ikke dette tyde på dårlig vannstrømning av sjøvann? og damprøyk Kan tyde på at det ikke er full gjennomstrømming. hjalp en med å feil søke da han ikke fikk motoren til å gå mer enn noen sekunder. Han hadde skiftet eksosbend... den var blokket med sand i etter støpningen. fra Arkivet mulig plass å starte. Innløp, eksoIns og kjølesystem: Innl_p__eksos_og_kj_lesystem.zip Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Gudrun Svart 20.September.2021 Del på Facebook Svart 20.September.2021 Glemte å nevne gearoljekjøleren. Hvis det er det vanlige vp gearet måtte sinkene på de kappes litt av for ikke å knekke under montering. Så kan og være rester etter noen i kjøleren. Sitér dette innlegget Link to post
stein erik olsen Svart 20.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2021 Gudrun skrev for 6 timer siden: Sjekk sjøvannspumpen. Inni den er det en pall som presser sammen impelleren når den går rundt. Er den slitt får du dårlig effekt. Ellers er jakten på impellerbiter, delaminterte slanger og rester etter sinkbiter som stenger noe jeg ville prioritert. Skal prøve å få sjekket om mulig. Er så lett å sjekke når man ikke eier båtn enda. Impeller er ny,men er sikkert ikke sjekket noe mer. Får båten for 45000kr. Selve båten ser bra ut index skrev for 7 timer siden: Eksosbendet er neppe tett når det er nytt. Jeg ville kjørt systemrens på ferskvannssiden, sjøvannsiden høres ut til å være greit sjekket allerede. Om vannmengden ut av eksosen ikke er stor... Det renner ut av røret med litt trykk av og til. Vil ikke dette tyde på dårlig vannstrømning av sjøvann? og damprøyk Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.September.2021 Del på Facebook Svart 20.September.2021 Jo, mye kan tyde på det. Og da må det enkel og grei feilsøking til. Noe stopper vannet underveis. Rart ikke selger har funnet ut av det. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jens_P Svart 20.September.2021 Del på Facebook Svart 20.September.2021 stein erik olsen skrev 9 minutter siden: Det renner ut av røret med litt trykk av og til. Vil ikke dette tyde på dårlig vannstrømning av sjøvann? Om jeg oppfatter det riktig så er dette båt med aksling og motor montert midt i båten. Med lang eksos-slange til akterspeil er det ikke unormalt at kjølevannet kommer ut i "klumper", ihvertfall på lave turtall. Kjølevann samler seg opp i eksosslange og eventuell potte for å trykkes ut når eksostrykk blir stort nok. På høyt turtall med belastning vil kjølevann stå mer som en jevn sprut ut. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
stein erik olsen Svart 21.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2021 Jens_P skrev for 10 timer siden: Om jeg oppfatter det riktig så er dette båt med aksling og motor montert midt i båten. Med lang eksos-slange til akterspeil er det ikke unormalt at kjølevannet kommer ut i "klumper", ihvertfall på lave turtall. Kjølevann samler seg opp i eksosslange og eventuell potte for å trykkes ut når eksostrykk blir stort nok. På høyt turtall med belastning vil kjølevann stå mer som en jevn sprut ut. Joda. Det stemmer. Er vell ca 2.5 meter med eksosslange Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.September.2021 Del på Facebook Svart 21.September.2021 Helt normalt at vannet 'kommer i klumper'. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 21.September.2021 Del på Facebook Svart 21.September.2021 stein erik olsen skrev for 11 timer siden: Får båten for 45000kr. Selve båten ser bra ut Hvor er den til salgs hen? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Bårdp Svart 21.September.2021 Del på Facebook Svart 21.September.2021 Om du nå skal skru på den gamle skrothaugen kan du jo sjekke at skilleveggen av gummi i inn/utløpsenden av ferskvannskjøleren ikke er kolapset. Det er en vanlig feil på disse motorene og fører til at ferskvannskjøleren ikke fungerer da sjøvannet da går forbi kjøleren. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.September.2021 Del på Facebook Svart 21.September.2021 stein erik olsen skrev for 11 timer siden: Får båten for 45000kr. Selve båten ser bra ut Da tenker jeg det er verdt det uansett. Denne feilen finner du ut av, sjøvannskjøling er ikke avanserte greier. Og de dyre delene er allerede sjekket/skiftet etter hva jeg forstår. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hanto1 Svart 21.September.2021 Del på Facebook Svart 21.September.2021 (redigert) 45K tilsvarer vel pris på båt uten motor, kan jo da se om man kan holde liv i jernklumpen en stund til før evt bytte. Kjenn på kjølevannstemp ( sjøvann ) inn på blandebendet/ eksos under belastning. Er sjøvannet varmt gjør det jobben sin , men mengden er for lav. Er derimot sjøvannet vannet kaldt så er det kluss med varmeveksling FV/ Sjøvann. Mulig for lite kapasitet på sirkulasjon FV siden. Kjør evt sterk blanding systemrens på ferskavannsiden også. kan være grodde kanaler i topp / blokka. Prøv evt uten termostat ( regner med den er sjekket? ) Redigert 21.September.2021 av hanto1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 21.September.2021 Del på Facebook Svart 21.September.2021 Klem også på gummislangene etter impeller. Er de steinharde tyder dette på struping lenger bak i systemet. Er de myke nok til at du kan trykke dem inn med fingrene er det ikke tett lenger bak. Men det betyr fremdeles ikke at varmevekslingen definitivt er god. Sitér dette innlegget Link to post
stein erik olsen Svart 22.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2021 hanto1 skrev for 19 timer siden: 45K tilsvarer vel pris på båt uten motor, kan jo da se om man kan holde liv i jernklumpen en stund til før evt bytte. Kjenn på kjølevannstemp ( sjøvann ) inn på blandebendet/ eksos under belastning. Er sjøvannet varmt gjør det jobben sin , men mengden er for lav. Er derimot sjøvannet vannet kaldt så er det kluss med varmeveksling FV/ Sjøvann. Mulig for lite kapasitet på sirkulasjon FV siden. Kjør evt sterk blanding systemrens på ferskavannsiden også. kan være grodde kanaler i topp / blokka. Prøv evt uten termostat ( regner med den er sjekket? ) Ifølge Eier er Termostater skiftet. og har god sirkulasjon på fersvannsiden Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.