Jump to content

Bunnstoff i de tusen hager - er det standarden nå?

Alias_Knagg

Recommended Posts

Nå nærmer det seg slutten på min første sesong som båteier, og det er snart på tide å ta båten på land med dertil hørende prosedyrer og seremonier.

Jeg har skjønt at første punkt er å spyle og evt. skrape av mest mulig grufs før det rekker å tørke.

Jeg har også skjønt at det ikke er fullt så lett som det var for noen år siden.

Den lokale båtforeningen har både rampe og heisekran, men vann og strøm til høytrykksspyleren ved siden av er koblet fra.

Årsaken har visstnok å gjøre med forurensing, men det uklart for meg om det er basert på et forbud, strenge formaninger, fromme ønsker, eller hva.

Kranen har visst også vært ute av drift i flere år siden den liksom bare ble brukt til denne forkastelige spylingen.

Mitt problem er at selv om vi med ett nødskrik klarer å få båten inn på egen tomt, så har vi hverken lyst eller plass til å stå der og spyle bunnstoff.

Det hadde i så fall sprutet delvis utover kjøkkenhagen, og delvis over naboens plen, og det å tvinge på plass en oppsamlings-presenning i buskaset virker ganske meningsløst.

I dag tok jeg noen telefoner til opplagsplasser litt lenger unna, og det virker som om de alle gir blaffen og spyler bunnstoff utover plassen slik de alltid har gjort.  ( men bare for betalende opplags-brukere )

Så hva er det egentlig folk gjør der ute nå om dagen? Er det faktisk slik nå, at bunnstoffet spres rundt i de tusen hager?

Man må for all del ikke forurense sjøen der båten ligger og slipper bunnstoff halve året like vel, nei da sprer vi det heller tynt ut over hele landskapet..

Er det virkelig det som er tingenes tilstand nå?

Polar 20 (1989) med Volvo Penta 2002 på Oslofjorden og i Øsfold

Her dekker man bakken under båten med pressening eller lignende og må samle opp det som skrapes av. Andre plasser vet jeg de har egne spyleplasser med oppsamlere. 

du trenger ikke høytrykksspyler for å skrape. Da bruker du en skrape. 

Driten som ligger igjen lukter høgg når det tørker, og når alle skal stå på på samme plass så sier det seg selv at det kan bli for mye av det gode, det er desverre ikke alle som er like flink til å rydde opp etter seg. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Her hos oss har vi fine fasiliteter for dette på jobb så det er ikke noe problem. og gjøre dette hjemme er vel heller ikke et stort problem sånn miljømessig, dagens bundstoff er ikke så giftig lengre. Og en båt i året går vel egentlig greit, men er enig med deg, ta hensyn til planter du skal spise og naboen.Problemet blir i båthavner der alle blir spylt og alt går på sjøen samme plass.

Lunde14 skrev 21 minutter siden:

ta hensyn til planter du skal spise og naboen.Problemet blir i båthavner der alle blir spylt og alt går på sjøen samme plass.

Mitt problem er vel det at den ene plassen hvor båten kommer inn på tomta, så det kanskje bare en meter margin rundt båten. Kommer rett og slett for nære for å bruke høytrykkspyler. Skarpe og hageslange er kanskje mer gjennomførbart, men jeg tror det blir krøkkete omtrent samme hva jeg gjør på denne plassen.

Om jeg kunne kjøre en time hver vei til et egnet sted, så hadde jeg heller gjort det, men jeg klarer altså ikke å finne noe :-(

Kan vel ikke akkurat stille meg opp på en bensinstasjon eller noe slikt heller.

Det er klart jeg ser problemet med at alle vasker på samme stedet i strandkanten, men å spre det rundt i de tusen hager blir litt sånn som de sa om redioaktive utslipp på 60tallet: "the solution to pollution is dilution".

Jeg spyler av slim og evt rur. Det er fint lite bunnstoff som løsner. Jeg prøver jo ikke å få av bunnstoffet men det som evt sitter oppå. Trikset er å gjøre det umiddelbart etter at båt er satt på land.

På min 26 fots båt skraper jeg nesten aldri, kun noen få steder der det kan flasse litt. Jeg maler heller aldri på hele lag med bunnstoff til vanlig, men kun flekkmaler der det er tynt.

Til våren kan det hende jeg vil fjerne det meste bunnstoffet og male alt opp på nytt, fordi denne båten har hatt andre eiere før som tydeligvis har malt nytt strøk hvert år (helt unødvendig), så det er alt for tykke lag på denne. I så tilfelle vil jeg behandle bunnstoffet som spesialavfall.

Alt gjøres hjemme, og jeg er takknemlig for at jeg har god plass til å ha båten hjemme. Mye kjekkere når jeg vil jobbe i den, og mye lettere å se etter den i stormene og kulden.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Eika skrev 6 minutter siden:

Hva med å kjøre innom en vaskehall å spyle over den der ? 

Båten går på egen henger som er på kiloen det jeg har lov til å trekke med bilen min, så akkurat det er en grei sak.

Den nærmeste vaskehallen her er halvveis til Son allerede, og jeg tror kanskje ikke de har utendørs anlegg heller.

Når du sier det, så finnes det noen buss-garasjer litt nærmere som jeg kanskje burde snakke med. De har vel ofte ett spyle anlegg..

Jeg må åpenbart ta en liten telefonrunde på dette.

Her på Vesterøy (Hvaler) er det et utendørs selvvaskeanlegg. Ser stadig folk som rygger inn båt på henger der og vasker. Alle slike anlegg har (så vidt jeg vet) krav på seg om nedgravde olje-/fettutskillere. Disse renseanleggene fanger opp bunnstoff og dritt, så det bør ikke være noe problem. Bedre det enn at det renner ut i grøftekanten hjemme hos alle mulige båteiere.

Da jeg hadde båt som kunne fraktes på lastebil (27fot), ble den fraktet hjem og spylt etter alle kunstensregler, gresset grodde utrolig mye bedre der båten sto, likte tydligvis gjødslet den fikk fra maritim begroing.

Så lenge du ikke skal skrape vekk alt bunnstoffet kan jeg ikke fatte problemet, bunnstoffet skal vel fremdeles være på båten? Det lille du klarer å spyle av er mikroskopisk. 

Skal du skrape av alt, legger du ut presening under båten og leverer det som spesialavfall.

Førstefender skrev for 7 timer siden:

Så lenge du ikke skal skrape vekk alt bunnstoffet kan jeg ikke fatte problemet

Vel, kanskje jeg som ny båteier overvurderer problemet, det er jo mulig.

På den annen side så var det en gang i sommer, når det var 20 grader i vannet og vi lå med fin hvit sand 20cm under kjølen, at jeg fant ut at jeg skulle skrape litt.. Det var overraskende mye blått som lå igjen på bunnen sammen med kakene av rur og små blåskjell. Kanskje det sier mer om tidligere eiers båthold, men den opplevelsen får meg til å tro at det vil komme av en del hvis jeg spyler med nok kraft til å ta rur. (vanlig Kärcher med rotojet )

Bestiller understellvask og service ved opptak.

Deretter hjem med lastebil & kran til vinterplass i hagen.

I fjor glemte verkstedet vekk stylingen, så den ble tatt hjemme på plenen. Tror du ikke løvetann og andre grønne vekster kom like forbanna?.

Jeg har tidligere sett at plenen ikke er så glad i rensemiddelene for teak. Da fikk vi tørrhøy på rot under drensrørene.?

Men, bunnstoffet fra høytrykkspyling gjorde tilsynelatende ingen skade. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...