joelle Startet 22.September.2021 Del på Facebook Startet 22.September.2021 Jeg har båten hjemme bak huset. Rygget den inn, å brukte elvinsjen på hengeren for å trekke den til riktig plasering. Gikk som en dans. Slo ned ett stålspyd koblet på å trekkrundt. Spørsmålet er da hvordan jeg ska håndtere dette til våren, når båten ska ut. Første tanken var å legge trinser under båten å bruke henger vinsjen der å. Men så kom min sønn med noe som kan være en tanke. Han spurte hvorfor jeg kort å godt ikke bruker anker vinsjen. Så hva tenker folket. Det er en Ibiza 20 Touring, veier rett under 1000kg, litt helling oppover der den ska bakkes. Gjetter på 5%. Vill ankervinsjen klare dette uten å ta skade? Sitér dette innlegget Link to post
Andora Svart 22.September.2021 Del på Facebook Svart 22.September.2021 Kan ikke tenke ant enn at det må gå fint, du kan jo hjelpe til med håndemakt også. Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 22.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2021 Tanken er å borre ned att par skikkelige bolter i betong muren bak. Bruke fjerrkontroll på vinsjen å håndmakt som hjelp Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 22.September.2021 Del på Facebook Svart 22.September.2021 Du hører veldig fort om vinsjen sliter. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.September.2021 Del på Facebook Svart 22.September.2021 Lazyjack skrev for 2 timer siden: Du hører veldig fort om vinsjen sliter. Ja, det er så enkelt. Dersom den jobber veldig tungt er det bare å slippe knappen. Den avgår ikke med døden av et slikt lite forsøk. Men hvis en eller to skyver samtidig kan jeg aldri tenke meg at det er noe problem. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Rolf Svart 22.September.2021 Del på Facebook Svart 22.September.2021 Fest en talje i boltene på muren så får vinsjen dobbel kraft. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Andora Svart 22.September.2021 Del på Facebook Svart 22.September.2021 Rolf skrev 16 minutter siden: Fest en talje i boltene på muren så får vinsjen dobbel kraft. Du mener vel en kasteblokk,men kan aldri tenke meg at det er nødvendig for å flytte en båt som står på henger opp en slak bakke. Sitér dette innlegget Link to post
Lunde14 Svart 22.September.2021 Del på Facebook Svart 22.September.2021 Dette går helt greit, har gjort det samme selv. Bare husk og stroppe båten gått fast på hengeren så du ikke drar bak båten og tilhengern står igjen 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 22.September.2021 Del på Facebook Svart 22.September.2021 (redigert) joelle skrev for 7 timer siden: veier rett under 1000kg, litt helling oppover der den ska bakkes. Gjetter på 5%. Sinus til 5 grader er 0,09, så om ikke bremsene henger eller hjulene går i løs sand så trengs det 9% av 1000 kg, dvs 90 kg å flytte hengeren oppover. edit: ser du sier 5%, ikke grader, da er regnestykket 1000 x 0,05 dvs 50 kg. Redigert 22.September.2021 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 22.September.2021 Del på Facebook Svart 22.September.2021 2 hours ago, Code0 said: Sinus til 5 grader er 0,09, så om ikke bremsene henger eller hjulene går i løs sand så trengs det 9% av 1000 kg, dvs 90 kg å flytte hengeren oppover. edit: ser du sier 5%, ikke grader, da er regnestykket 1000 x 0,05 dvs 50 kg. Rullemotstand, massetreghet og friksjon da ikke medtatt går jeg ut ifra? Alle som har dyttet en bil på flatmark vet at det tar langt mer en den kalkunen for å få det til å røre på seg. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 22.September.2021 Del på Facebook Svart 22.September.2021 Big Horn skrev 1 time siden: Rullemotstand, massetreghet og friksjon da ikke medtatt går jeg ut ifra? Nei, flatt dekk, grus og hang-over gir tillegg. Mer for å vise størrelsesorden. Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 22.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2021 (redigert) Må smile, le å bukke. Takk for alle svar. I mine øyner så er konklusjon. Trenger ikke kasteblokk. husk på å stroppe båt til henger. trekk bak over. Grunnen til at jeg spurte er at jeg har da ikke noen formening, å da er det kjiipt etterpå å få fortalt dette bude jeg ha skjønt. Men. Nå er jeg trygg på det jeg ska gjøre til våren. Enda enn gang takk Redigert 22.September.2021 av joelle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 23.September.2021 Del på Facebook Svart 23.September.2021 Vinsjen står sikkert et stykke ut på siden. Vær klar over at båten da kan svinge ganske fort, spesielt hvis hjulet på motsatt side står fast. Ta det rolig, så går det bra. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.