Måka63 Startet 23.September.2021 Link til dette innlegget Startet 23.September.2021 Vurderer en båt med Mercruiser D4,2L-300 (300 hk), 2004 modell. Gått ca 800 timer, og foretatt jevnlige servicer. Hvilke er faringer er det med motoren? Forstår det slik at den ble produsert bare en liten periode? 2002-2004, stemmer det? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 23.September.2021 Link til dette innlegget Svart 23.September.2021 (redigert) 300 hk-utgaven var et lite mellomspill før de kom med ES-serien på 250, 270 og 320 hk i 2004/2005. Disse var i prinsippet stort sett teknisk identiske med 300 hk-utgaven, bare forskjellig software i ECU. 300 hk-utgaven var forøvrig en liten videreutvikling av 250 D-tronic som kom i 1997. Ganske lik, men fikk bl.a. større turbo. Så man kan si at disse motorene ble produsert i ca 10 år. Men Mercruiser D4,2L kom allerede tidlig på 90-tallet i 220 hk utgave, med mekanisk styrt dieselpumpe. QSD 4,2 med common rail kom i 2006 med 270, 320 og 350 hk, og er fortsatt i produksjon av VM Motori i Italia som jo har produsert alle disse utgavene. Så man kan jo sånn sett si at motoren har vært i produksjon i 30 år i diverse utgaver Redigert 23.September.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Måka63 Svart 24.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2021 Takk for god info! :-) Da bør det altså være godt utprøvd og forhåpentligvis driftssikkert!? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 24.September.2021 Link til dette innlegget Svart 24.September.2021 Hadde 2 stk D-tronic 250hk, 2001, kjørte dem fra 800timer til 1300++, lite problemer. Den ene hadde fått endel vann i dieseltank(separate, 1 for hver motor), så fikk litt følgefeil med den, men det kan el ikke akkurat motor konstruksjon lastes for. Vibrasjonsdemper i framkant av motor har en svakhet med at de kan løsne på aksel og kan da forårsake veivakeselbrudd, dette har skjedd med noen. 2004modell tror jeg har oppgradert feste med links gjenger, så problemet er vel løst på den. (Andre her kan vel evt bekrefte eller avkrefte dette) Dette kan evt også forbygges, ved å feste det med oppdatert moment og bruke evt kraftig loctite ell. Ellers er det neppe mer problemer med disse maskinene enn feks Volvo fra samme tidsepoke. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 24.September.2021 Link til dette innlegget Svart 24.September.2021 300 hk fikk links gjenger for mutteren som holder reimskive og svingningddemper til veiva da den ble lansert i 2002, såvidt jeg husker. I 2004/2005 fikk 250 hk det også. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Komodo Svart 24.September.2021 Link til dette innlegget Svart 24.September.2021 Førstefender skrev for 2 timer siden: Vibrasjonsdemper i framkant av motor har en svakhet med at de kan løsne på aksel og kan da forårsake veivakeselbrudd, Er det ikke nettopp dette som har skjedd hos deg @Teerex? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Teerex Svart 24.September.2021 Link til dette innlegget Svart 24.September.2021 (redigert) Ja noe har iallefall skjedd, både hos forrige eier og hos meg (D-tronic 250, altså ikke 300 hk utgaven). Mutteren ble antagelig ikke trukket skikkelig til etter en tidligere reparasjon av motoren, og reimhjul/svingningsdemper løsnet og skadet veiva. Det ble da av en eller annen grunn frest et nytt kilspor i veiva som antagelig svekket metallet. Dette skal ifølge servicemanualen absolutt ikke gjøres. Etter ca 40 timer i mitt eie så knakk veiva. Hos andre har veiva knekt uten at det har vært maskinert noe som helst. Mens andre igjen har gått tusenvis av timer uten slike hendelser. Noe er det med alt som går rundt Redigert 24.September.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
skjærgårdsdram Svart 9.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2022 Førstefender skrev On 24.9.2021 at 15.22: Hadde 2 stk D-tronic 250hk, 2001, kjørte dem fra 800timer til 1300++, lite problemer. Den ene hadde fått endel vann i dieseltank(separate, 1 for hver motor), så fikk litt følgefeil med den, men det kan el ikke akkurat motor konstruksjon lastes for. Vibrasjonsdemper i framkant av motor har en svakhet med at de kan løsne på aksel og kan da forårsake veivakeselbrudd, dette har skjedd med noen. 2004modell tror jeg har oppgradert feste med links gjenger, så problemet er vel løst på den. (Andre her kan vel evt bekrefte eller avkrefte dette) Dette kan evt også forbygges, ved å feste det med oppdatert moment og bruke evt kraftig loctite ell. Ellers er det neppe mer problemer med disse maskinene enn feks Volvo fra samme tidsepoke. Hei. Litt sein her, men jeg prøver. Denne vibrasjonsdemperen, hvor ligger den akkurat og hvordan ser den ut.? Er det noen måte å merke at denne er løs? Jeg har en slik motor fra 2004 og det er en markant skrangling når jeg stopper motor. Motor fugerer helt utmerket på alle ommråde ellers. Irriterer meg på denne lyden, men har aldri funne ut hva det er. Har ringt til flere forhandlere, uten hell. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 9.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2022 (redigert) Vibrasjonsdemperen er skrudd fast til reimhjulet med 6 bolter som i sin tur er skrudd fast til veivakselen med en stor mutter. NB! llustrasjonen under viser 300 hk-utgaven som hadde fått venstregjenget mutter fra 2002, men på 250 hk fra før 2004 er mutteren vanlig høyregjenget. Motorens serienummer hjelper hvis man vil vite det eksakt før man begynner å skru på mutteren :-) Bilde lånt fra finn-annonse Redigert 9.Mars.2022 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
skjærgårdsdram Svart 9.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2022 Flott. Takk. Jeg kan prøve å finne serienr. Min er en 2004. Noe aning om hva den skranglingen kan være? Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 9.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2022 Kan vel være demperplate akter på motor som er sliten. Har du gir/aksling, må gir bort for å sjekke tilstand. På drev vet jeg ikke hvor mye du må ha bort. Men rasling/kakling er vel typisk for demperplate. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Teerex Svart 9.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2022 (redigert) Kan nok ikke ta den skranglingen på sparket, du må prøve å finne ut om den evt. kommer fra bak eller foran på motoren. Var borti et tilfelle for et par år siden der noen av pinneboltene som holder bakre veivlagerholder var knekt av, og de slang med svinghjulet rundt inne i svinghjulskåpen. Men da var jo ulyden stort sett til stede hele tiden såvidt jeg husker (men hørte aldri lyden selv, jeg bare skrudde litt på den :-) ) Årsaken til denne skaden er sannelig ikke godt å forklare. Redigert 9.Mars.2022 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
skjærgårdsdram Svart 10.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2022 Takker for svar. Slik jeg hører det, så kommer lyden bakfra jeg har drev. Hvordan ser disse dempeplatene ut egentlig. Jeg skal løfte frem motor nå snart, grunnet bytte av styrebolt på drevet. Jeg har kunn skranglelyd akkurat i det jeg sløkker motor, ikke noe ellers. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.