Jump to content

Mercruiser D4,2L-300, hvilke erfaringer med denne?


Måka63

Recommended Posts

300 hk-utgaven var et lite mellomspill før de kom med ES-serien på 250, 270 og 320 hk i 2004/2005. 

Disse var i prinsippet stort sett teknisk identiske med 300 hk-utgaven, bare forskjellig software i ECU.

300 hk-utgaven var forøvrig en liten videreutvikling av 250 D-tronic som kom i 1997. Ganske lik, men fikk bl.a. større turbo.

Så man kan si at disse motorene ble produsert i ca 10 år.

 

Men Mercruiser D4,2L kom allerede tidlig på 90-tallet i 220 hk utgave, med mekanisk styrt dieselpumpe.

QSD 4,2 med common rail kom i 2006 med 270, 320 og 350 hk, og er fortsatt i produksjon av VM Motori i Italia som jo har produsert alle disse utgavene.

Så man kan jo sånn sett si at motoren har vært i produksjon i 30 år i diverse utgaver :smiley:

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hadde 2 stk D-tronic 250hk, 2001, kjørte dem fra 800timer til 1300++, lite problemer. Den ene hadde fått endel vann i dieseltank(separate, 1 for hver motor), så fikk litt følgefeil med den, men det kan el ikke akkurat motor konstruksjon lastes for.

Vibrasjonsdemper i framkant av motor har en svakhet med at de kan løsne på aksel og kan da forårsake veivakeselbrudd, dette har skjedd med noen. 2004modell tror jeg har oppgradert feste med links gjenger, så problemet er vel løst på den. (Andre her kan vel evt bekrefte eller avkrefte dette) Dette kan evt også forbygges, ved å feste det med oppdatert moment og bruke evt kraftig loctite ell.

Ellers er det neppe mer problemer med disse maskinene enn feks Volvo fra samme tidsepoke.

Link to post

300 hk fikk links gjenger for mutteren som holder reimskive og svingningddemper til veiva da den ble lansert i 2002, såvidt jeg husker. I 2004/2005 fikk 250 hk det også.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja noe har iallefall skjedd, både hos forrige eier og hos meg (D-tronic 250, altså ikke 300 hk utgaven).

Mutteren ble antagelig ikke trukket skikkelig til etter en tidligere reparasjon av motoren, og reimhjul/svingningsdemper løsnet og skadet veiva. Det ble da av en eller annen grunn frest et nytt kilspor i veiva som antagelig svekket metallet. Dette skal ifølge servicemanualen absolutt ikke gjøres. Etter ca 40 timer i mitt eie så knakk veiva.

Hos andre har veiva knekt uten at det har vært maskinert noe som helst. Mens andre igjen har gått tusenvis av timer uten slike hendelser. Noe er det med alt som går rundt :giggle:

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 5 måneder senere...
Førstefender skrev On 24.9.2021 at 15.22:

Hadde 2 stk D-tronic 250hk, 2001, kjørte dem fra 800timer til 1300++, lite problemer. Den ene hadde fått endel vann i dieseltank(separate, 1 for hver motor), så fikk litt følgefeil med den, men det kan el ikke akkurat motor konstruksjon lastes for.

Vibrasjonsdemper i framkant av motor har en svakhet med at de kan løsne på aksel og kan da forårsake veivakeselbrudd, dette har skjedd med noen. 2004modell tror jeg har oppgradert feste med links gjenger, så problemet er vel løst på den. (Andre her kan vel evt bekrefte eller avkrefte dette) Dette kan evt også forbygges, ved å feste det med oppdatert moment og bruke evt kraftig loctite ell.

Ellers er det neppe mer problemer med disse maskinene enn feks Volvo fra samme tidsepoke.

Hei. Litt sein her, men jeg prøver. Denne vibrasjonsdemperen, hvor ligger den akkurat og hvordan ser den ut.? Er det noen måte å merke at denne er løs? Jeg har en slik motor fra 2004 og det er en markant skrangling når jeg stopper motor. Motor fugerer helt utmerket på alle ommråde ellers. Irriterer meg på denne lyden, men har aldri funne ut hva det er. Har ringt til flere forhandlere, uten hell.

Link to post

Vibrasjonsdemperen er skrudd fast til reimhjulet med 6 bolter som i sin tur er skrudd fast til veivakselen med en stor mutter.

NB! llustrasjonen under viser 300 hk-utgaven som hadde fått venstregjenget mutter fra 2002, men på 250 hk fra før 2004 er mutteren vanlig høyregjenget. Motorens serienummer hjelper hvis man vil vite det eksakt før man begynner å skru på mutteren :-)

 

 

demper.jpg

 

Bilde lånt fra finn-annonse

099_972712714.jpg.d380a53955a6faf51c03d774a79d54d4.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Kan nok ikke ta den skranglingen på sparket, du må prøve å finne ut om den evt. kommer fra bak eller foran på motoren.

Var borti et tilfelle for et par år siden der noen av pinneboltene som holder bakre veivlagerholder var knekt av, og de slang med svinghjulet rundt inne i svinghjulskåpen. Men da var jo ulyden stort sett til stede hele tiden såvidt jeg husker (men hørte aldri lyden selv, jeg bare skrudde litt på den :-) )

Årsaken til denne skaden er sannelig ikke godt å forklare.

 

tollefsen-motor2.JPG.8d1c4e65a58c0b3cf3f01fe4163051d4.JPG

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Takker for svar. Slik jeg hører det, så kommer lyden bakfra  jeg har drev. Hvordan ser disse dempeplatene ut egentlig. Jeg skal løfte frem motor nå snart, grunnet bytte av styrebolt på drevet. Jeg har kunn skranglelyd akkurat i det jeg sløkker motor, ikke noe ellers.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...