Jump to content

Tetningsmiddel/lim som tåler diesel

Boddvar

Recommended Posts

Har et mannlokk på dieseltanken som lekker.  Tanken er av plast.  Skruene til tanklokket har ikke nok hold i tanken, og dette fører til en liten lekkasje.

Tanken er å skru av mannlokket, lime med tec7/sika eller noe annet.  Men hvilket "lurium" passer til dette?

Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007

Boddvar skrev for 3 timer siden:

Men hvilket "lurium" passer til dette?

https://www.fruugo.no/loctite-5926-bla-silikon-pakning-40ml-multi-purpose-bruker-hei-fleksibilitet-40ml/p-14244549-29702841

eller lignende. Tec7 og andre MS-polymer baserte fugemasser tåler ikke diesel og olje over tid. 

Hulda har tetnings-silicon'en fra Biltema på dieseltanken. Holder tett.

Må legge til at jeg brukte Biltema 36-1773. Denne er spesifisert for tetting mellom metallflater. Står ikke noe om plast. Jeg har tidligere brukt 36-1775 på samme tanken. Dette holdt lekkasjefritt i 18 år, til jeg måtte ha opp mannlokket for å rense tanken.

Ellers virker diesel til å være et problemprodukt når det gjelder tetting.

Redigert av Hulda (see edit history)
  • 11 måneder senere...
Hulda skrev On 25.9.2021 at 5.04:

Jeg har tidligere brukt 36-1775 på samme tanken. Dette holdt lekkasjefritt i 18 år, til jeg måtte ha opp mannlokket for å rense tanken.

@Hulda Man må bare være glad i søkefunksjonen her på forumet, det er alltid en eller annen tråd som kan være til hjelp! Tror du at den typen fra Biltema tåler bensin også? Det er syrefast stål mot aluminium. Jeg må ha opp bensininntaket for å korte ned røret, det viste seg å bli litt for langt når tanken var satt nedi og fikk vekten av 150 liter bensin. Da stopper motoren etter ti minutter, så jeg regner med at den suger opp bunnen fordi den buler litt opp på grunn av festet.

Redigert av Mastiff (see edit history)

@Hulda Det var det jeg prøvde først, da jeg fikk forslag av en kjenning om å bruke den. Men det står ikke noe om det der, bare:

Sitat

Fleksibel og slitesterk. Selvvulkaniserende silikon for produksjon av egne pakninger. Tåler vann, motor- og girolje, bremsevæske, glykol med mer. 

Så spørsmålet er om bensin går inn under "med mer"... Man skulle tro det, siden det står at den kan brukes til pakninger, men sikker er det jo vanskelig å være.

Det sto en "relaterte produkter", og der sto flenstetting, 36-1773, med påskriften:

Sitat

Meget effektiv mot bensin, diesel, glykol, bremsevæske og mot de fleste mineraloljer og syntetiske oljer etc.

Forskjellen på den og 1776 ser ut til å være at denne er som silikon mens 1776 er mer flytende. Lurer på om ikke dette er tryggere, så det ikke er fare for at det skal dryppe noe nedi bensinen. Flensen på tanken fører jo rett nedi tanken...

Redigert av Mastiff (see edit history)

Loctite SI 5980 flens tetning på boks.  

Tåler konstant kontakt med olje produkter. Er lett å få av igjen når du skal ha opp flensen og tetter/ferdig herdet etter 20 min. Min erfaring er at den tetter så og si umiddelbart. 

Fås hos din nærmeste tools /Luna  pusher.. 

• 10 måneder senere...
Mastiff skrev On 28.8.2022 at 9.34:

Det ble 36-1773, jeg brukte det i går formiddag. Ser ut til å funke bra. :thumbsup:

Eg har samme problemstilling. Mannlokk som lekker, plasttank. Fortsatt fornøyd med 36-1773? Blir denne så hard at den er vanskelig å få av hvis man må inn å reingjere tanken seinere?  

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...