Jump to content

Vurderer å overhale topplokk - 350t


Under opplæring

Recommended Posts

Hei!

Trenger litt råd fra noen som vet:

-har kjøpt en defekt Suzuki DF50 2009 modell, defekten som skapte feilmeldinger ser ut til å være fra lekkasje ved eksospluggen der aluminiumen har blitt korrodert vekk . . Suzuki har satt en ren stålplugg i aluminium uten noen andre tiltak? - skulle nesten tro det var planlagt sabotasje?

 

Har nå skrudd fra hverandre og tenker å enten bytte selve ramma pluggen sitter i med en brukt , eller se om noen kan sveise den opp igjen.

 

I den forbindelse tenker jeg å få gjort service på diverse deler før jeg setter sammen igjen.

Tok en sjekk på ventilklaringene mot kammen for å se, og ser at noen av de er utenfor toleransekravene i verkstedhåndboka (0,18-0,24mm).

Motoren har gått ca 350 timer - er det da lurt å ta med en full overhaling på topplokket (ventiler/ventilseter/-foringer, trykktesting mv) samtidig, eller holder det å gå over og bytte shims til de er innenfor toleransene?

Bør man isåfall få sjekket sylindere/stempler/veivaksel mv også? Har ingen indikasjoner på at det er noe feil her, har sett ned i sylindere med inspeksjonskamera og ser ingen tegn til korrosjon eller slitekanter mv i sylindere. Stempelhoder ser også rene og fine ut.

Link to post

Først og fremst, velkommen til baatplassen :flag_bp: håper du vil trives her :thumbsup:

 

Under opplæring skrev 30 minutter siden:

Motoren har gått ca 350 timer - er det da lurt å ta med en full overhaling på topplokket

Kjenner ikke denne motoren konkret, men hvis toppen må overhales etter 350 timer må det vel være en dårlig motor. 

Link to post
Komodo skrev for 3 timer siden:

Først og fremst, velkommen til baatplassen :flag_bp: håper du vil trives her :thumbsup:

 

Kjenner ikke denne motoren konkret, men hvis toppen må overhales etter 350 timer må det vel være en dårlig motor. 

Ja, jeg synes heller ikke 350t burde være noe problem, men kjenner lite til disse motorene. Har nå hørt fra en annen som mente det ikke var nødvendig så lenge det ikke var noen indikasjoner på at det er nødvendig. Tror jeg da dropper dette.

Link to post
Eika skrev for 2 timer siden:

På den pluggen, så sveiser vi bare fast en plate på ca 4x4cm 

Ok, skjærer ut i veggen og sveiser inn alu.plate ? (den pluggen er vel uansett ikke til noe annet enn evt inspeksjon?) Hvor nøye er det med planhet på kanten mot pakning? Kan man bruke eksospasta under pakningen?

Link to post

De bør kunne gå minst 1000-2000 timer uten overhaling av topplokket, så lenge motorene har hatt et normalt godt liv vedlikeholds og bruksmessig.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Under opplæring skrev for 2 timer siden:

Ok, skjærer ut i veggen og sveiser inn alu.plate ? (den pluggen er vel uansett ikke til noe annet enn evt inspeksjon?) Hvor nøye er det med planhet på kanten mot pakning? Kan man bruke eksospasta under pakningen?

 Sliper det bare klart til sveis og legger en tilpassa plstebit på utsia som sveises

Link to post
Eika skrev 4 minutter siden:

 Sliper det bare klart til sveis og legger en tilpassa plstebit på utsia som sveises

Takker for tips , da skal jeg sjekke med ett motorverksted om det. Vet du hvor nøye det er med toppkanten akkurat rundt eksoskanalen, ser at det er blitt litt groptæring på kanten av den motstående flaten men ikke nok til at det lekker gjennom og ut. kan man bruke litt tetningsmasse under pakning her, eller blir det feil? Bør den også sveises opp og slipes til?

Link to post
  • 1 måned senere...

Her er før/etter bilder om noen er interessert i å se hvordan vi løste dette. Du ser det gjensveiste hullt midt nedpå. Fikk en kompis som er god på alu-sveis til å ta dette og var innom en annen tusenkunstner med fres som freste den ned så pakningen ligger godt an. På motstående flate var det litt 'pitting' fra samme korrosjon, den gikk ikke helt gjennom og ut så der tok vi i litt eksospasta under pakningen. Har god tro på at dette nå blir bra.

20210926_155426.jpg

20210926_155542.jpg

Sveist hull for plugg i eksoskanal.jpg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...