Jump to content

Klippe ut dieseltank

eivind1

Recommended Posts

Det er klart det er. Ikke selve dieselskvetten i tanken, men omkringliggende materiale og annet som er innsauset i olje. 

Jeg har ikke erfaring med småbåter, men ferger og denslags henger opp presenninger med brannmotstand og generell skumlegging av flater. 

Tenker at et par brannslukkingsapparat med skum og litt strategisk spraying før vinkelutting er bra. Fuktige bommulsfiller er også effektivt mot slipegnister. Legg oppå og dekk over rundt oprasjonssåret. Rydd bort alt av bensin, rødsprit og annet lett antennelig. Ha slukkevann klart (slange). 

Diesel er i utgangspunktet tungt å få fyr på i veskeform. Man kan stikke brennende fyrstikk i kald diesel uten at det tar fyr. Problemer er om diesel er på filler og damper av eller på annen måte varmes opp. 

Vanlig stikksag funker også bra hvis du kommer til. Hvis du har ei dusjeflaske med rødsprit i andre hånda slipper du at det kliner på bladet. Nye skarpe blad er fint. 

Knude skrev for 2 timer siden:

Å kutte aluminium krever grovt blad med liten hastighet.  

Nja. Eller nei for å si det rett ut :giggle: På aluminium kan man gønne på med høy skjærehastighet. Skarpe sagblader derimot er viktig, så slipper man varmgang i bladet. Tannstørrelsen på bladet bør stå i forhold til godstykkelsen i platene. 

Viss det er ein Wikingboat 28, så hadde eg lekkasje på styrbord dieseltanken på min båt, og vurderte å kappe den i bitar for å få den ut. Etter ei stund kom eg til at eg må få inn ein heil tank som er like stor, trur den var ca 180 liter. Fjerna all innredning og kjøkkenbenk i akterkabinen og saga stort hol i veggen mellom akterkabin og tanken. Tanken var festa til skroget med glassfiber remser som eg høgde vekk med hammar og høggjern. Tanken hadde fullt av små hol i botneplata som burde vore skifta, men hadde ikkje sveiseapparat for aluminium. Plasta inn botn og sider med 2 lag glassfiber og montert innat. Lykke til. 

Komodo skrev for 14 timer siden:

Vanlig stikksag funker også bra hvis du kommer til. Hvis du har ei dusjeflaske med rødsprit i andre hånda slipper du at det kliner på bladet. Nye skarpe blad er fint. 

Nja. Eller nei for å si det rett ut :giggle: På aluminium kan man gønne på med høy skjærehastighet. Skarpe sagblader derimot er viktig, så slipper man varmgang i bladet. Tannstørrelsen på bladet bør stå i forhold til godstykkelsen i platene. 

Rødsprit brenner veldig bra da Komodo?

Følger Knude her. Saging er veien å gå. Dette er metoden som brukes offshore i områder hvor det ikke skal oppstå gnister.

Fortego skrev 15 minutter siden:

Rødsprit brenner veldig bra da Komodo?

Ja, men du skal ikke sette fyr på den da vet du :wink: Rødsprit er skjærevæske for aluminium. Bare prøv, så ser du at det ikke "kliner" på sagbladet. Skarp skjæreegg (i dette tilfellet sagblad) er viktig for å unngå friksjon og få en god avsponing. Hvis tannstørrelsen er for stor i forhold til godstykkelsen kan bladet "hogge".

Se innlegg den 23. mars 2013 i denne tråden hvordan jeg gjorde det da jeg tok ut mannhull i min tank:

Ja, vanlig snekkerverktøy funker helt greit på alu. På sirkelsaga hadde han helt sikkert hardmetalltenner, men uansett har man en enorm skjærehastighet på ei sirkelsag, som er beregnet på treverk, kontra konvensjonelt verktøy som er beregnet på bearbeiding av metall. 

Komodo skrev for 17 timer siden:

Ja, vanlig snekkerverktøy funker helt greit på alu. På sirkelsaga hadde han helt sikkert hardmetalltenner, men uansett har man en enorm skjærehastighet på ei sirkelsag, som er beregnet på treverk, kontra konvensjonelt verktøy som er beregnet på bearbeiding av metall. 

Er det ikke mulig å få aluminiumsblad til sirkelsag?

Fortego skrev On 29.9.2021 at 10.36:

Er det ikke mulig å få aluminiumsblad til sirkelsag?

Jo

expert.jpg.57e0c6d2940deee098cbf7c222b67cfb.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...