Jump to content

Hvordan kan jeg styre autopiloten fra laptop med OpenCPN?


Lars H.

Recommended Posts

Frem til nå har jeg kunnet få autopiloten (eldre Autohelm ST400W) til å arbeide i programmert modus med signal (NMEA 0183) fra kartplotteren. Da har jeg lagt inn waypoint og også ruter på plotteren slik at autopiloten styrer til waypoint og rute.

 

Nå har imidlertid den 17 år gamle plotteren takket for seg, den viser alt på skjermen speilvendt, så nå bruker jeg en 14" ThinkPad laptop med oeSENC kart og OpenCPN.

 

Så langt har jeg ikke kommet til å styre autopiloten fra denne. Nå får laptop'n AIS og GPS data fra AIS transponderen (Raymarine AIS650) og dens eksterne GPS-antenne via en Actisense USG-1 optokobler og inn på en USB-inngang. Enn så lenge mangler jeg å koble utgang fra optokobleren til AIS enheten, men det  er fort gjort.

 

Men hva trenger jeg å gjøre i OpenCPN og oppsett for PC'n for å få sendt data til autopiloten? Den trenger minst RMB, RMC og XTE setninger overført med 4800 baud. Håper ikke 4800 baud blir et problem da data til laptop'n fra AIS'n overføres med 34800 baud.

 

Jeg har Googlet litt etter oppskrift, men finner ikke noe fornuftig. Men her på forumet må det vel være noen som har en oppskrift?

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

En liten rettelse, baudrate for AIS'n er selvfølgelig 38400, ikke 34800. :sweat:

 

Ellers har jeg tenkt litt på det med to forskjellige baud-rate. Det jeg er usikker på er hvordan USG-1 optokobleren håndterer dette. Der må jeg nok finlese manualen. Og så var det PC'n da, vil den håndtere dette med forskjellig rate på innkommende data og det som sendes til autopiloten?

 

På Raymarine AIS650 transceiveren kan jeg velge mellom 4800 og 38400, så der kan jeg altså velge 4800 så alt blir likt. Autopiloten har kun 4800. Men vil det påvirke det jeg ser på skjermen av hvordan båt og kart forflytter seg? Båtens maxfart er 7,5knop.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Lars H. skrev for 5 timer siden:

Enn så lenge mangler jeg å koble utgang fra optokobleren til AIS enheten, men det  er fort gjort.

NB!

 

Og så fant jeg enda en skrivefeil. Det er jo å koble utgangen av optokobleren til autopiloten slik kartplotteren var koblet,  selvfølgelig ikke til AIS'n jeg må fikse!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg kjenner ikke USGen, men før jeg gikk over til nmea2k så brukte jeg en usb/rs232 dings pr baudrate. En til seatalk, en til ais og en til vhf. Disse mener jeg å huske at jeg bare lå som serielle enheter på opencpn. Usb/rs232 får man for små penger på ebay. 

 

Siden aisen jeg har nå ikke støtter nmea2k så bruker jeg fortsatt en usb/rs232 til AIS også bruker signalk til å multiplexe dette til nmea2k. 

Link to post

Du må ha 38400 mot AIS650 for å få AIS data.

Du kan bruke en billig USB til RS422 for utgang til autopilot. Utganger trenger ikke å være isolert, innganger skal være det.

 

Dreuf skrev for 7 timer siden:

brukte jeg en usb/rs232 dings

De eldste NMEA 0183 er RS232, men fra og med versjon 2.00, som kom i 1992, så byttet de til RS422.

Det er mulig å koble til de nye med RS232, men ikke optimalt.

Link to post

Nå har jeg finlest manualen for USG-1 enheten, og det er ikke mulig å sette baudrate for den direkte. Det skal gjøres fra PC'n (her fra OpenCPN under tilkoblinger). Men hvordan enheten håndterer forskjellig bauderate på inn og ut, finner jeg ikke ut av. Jeg har nå sendt spørsmålet over til Actisense og håper på et svar derfra om ikke så lenge. Enheten er et utgått produkt, så de må vel gruble litt.

 

Her litt fra manualen:

 

actisense_spec.jpg.3a41378c0c1c91043588be0aa8d6fd0b.jpg

 

actisense_error.jpg.efabe8a5a8e9e3cb1e50ff7798681e4e.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Her blir det mye "enetale" fra meg, men jeg har en mistanke om at å bruke to forskjellige baudrate ikke vil fungere. USG-1 er erstattet med USG-2, og i manualen til USG-2 står å lese:

 

actisense_usg2.jpg.bde1ea54166809dab45cd123c9f29d71.jpg

 

 

Da er det neppe håp om at forgjengeren håndterer to hastigheter heller.

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hei igjen, nok en gang.

 

Da fikk jeg svaret jeg ikke ville ha fra Actisense, så da ble det å finne frem en USB/RS232 overgang fra roteskuffen. Den skuffen begynner å bli velfylt med kabler/overganger og andre duppeditter. Og da burde vel oppkoblingen bli som på skjemaet nedenfor. Jeg har heldigvis en ledig USB tilkobling på PC'n. Neste gang jeg er i båten får jeg koble dette sammen og se mer på oppsettet for OpenCPN. Så er det bare å håpe at jeg ikke får noen jordsløyfer iom. at den adapteren ikke har optokobling.

 

usb-rs232_kabel.jpg.e3ca08a9ab9e4d60715e11ca497e6544.jpg

 

autopilot_fra_pc2.jpg.258ff7c289effccb854a5ae8b20fea10.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
shipahoy skrev for 13 timer siden:

Du kan bruke en billig USB til RS422 for utgang til autopilot. Utganger trenger ikke å være isolert, innganger skal være det.

 

Kan du si noen få ord om hvorfor det ikke er så "nøye" med utganger?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Fordi det er nok å isolere i en ende, og standarden sier at det er mottakeren som må være isolert. Det er også enklere å isolere motakeren enn senderen.

 

Dette dokumentet inneholder mye nyttig informasjon om NMEA0183

https://test.actisense.com/wp-content/uploads/2020/01/NMEA-0183-Information-sheet-issue-4-1-1.pdf

Redigert av shipahoy (see edit history)
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...