Roger og Olina Startet 28.September.2021 Del på Facebook Startet 28.September.2021 Hei, naboen vurderer å kjøpe seg båt. I denne står det en Volvo Penta AD31P-A med DP 290 drev. Jeg har ingen kompetanse på hverken motoren eller drevet. Det jeg har hørt tidligere, er at VP motorer med betegnelse A i seg, må en bygge om noe for at oljen skal bli filtrert før den går til under spylingen. Men denne heter P-A så da blir jeg i tvil om dette gjelder denne også? Motor og drev har gått 1850t - 1996 mod begge deler... I annonsen står det: Motor og drev er meget godt hold. Service utført jevnlig, og vår 2021 ble storservice tatt både på motor og drev, der en del også ble byttet, deriblant Aftercooler. Så hva bør en passe på når det gjelder motor og drev og er dette en god motor og drev? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 28.September.2021 Del på Facebook Svart 28.September.2021 P-A er siste verisjon før D-serien kom og denne motoren ble vel egentlig erstattet med D3. Denne motoren er på 150hk, men kan føles litt slapp i mellomregisteret, men når båten først har komt i plan, så går den fint. Motoren har filtrering av olje til underspyling, så det trenger dere ikke å tenke på. En liten svakhet med denne motoren, som med alle 31 og 41 serien har, er at den kan ha lavt oljetrykk på tomgang. Men det fikses lett ved å skifte trykkreguleringsventilene i oljedistribusjonshuset. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 28.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2021 bellen skrev 24 minutter siden: Men det fikses lett ved å skifte trykkreguleringsventilene i oljedistribusjonshuset. Hei @bellen takk for god tilbakemelding. Hvordan er det å bytte trykkreguleringsventilene og er det noe en kan gjøre selv, eller er det omfattende? I tillegg hva prater vi om ca pris for disse delene? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 28.September.2021 Del på Facebook Svart 28.September.2021 Det er veldig enkelt og tror delene kommer på rundt en tusenlapp. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.