Jump to content

Ferskvannskjøring med drev fjernet

finnchri

Recommended Posts

God kveld, et spørsmål av den mer banale typen her: 

Skal ferskvannskjøre og vinterkonservere motoren min (en KAD43) etter at drevet er tatt vekk. Har tidligere gjort dette på vannet (har ventilopplegg i motorrommet for dette), men nå når jeg er på land tenker jeg det er lurt å ta det via vanninntak på drevet. Jeg har hacket en slangestump med en hurtigkobling som går inn i vanninntaket og festet denne med slangeklemme, og slangen ned i bøtte (se bilder under). 

Men, ikke noe vann blir sugd inn i motoren (altså ingen vann som kommer ut via eksos). Har også fylt opp sjøvannsfilter med ferskvann uten at det hjelper. Dersom jeg spyler vann med trykk direkte inn i slangen derimot får jeg kjøling.

Jeg antar at problemet er at koblingen min ikke er tett nok til å skape tilstrekkelig sug. Lurer derfor på om noen har gode tips for tilkobling som passer bra i volvo-drev (DP-E) :smiley:

IMG_3082.jpg.04bc41aabfe469be21c1c55b4c25cf57.jpg

IMG_3083.jpg.1be64cd50a4c87e9d221b44019938695.jpg 

Jeg har alltid gjort det på samme måten, men uten hurtigkoblinger. Kanskje den gjør at du får for liten vanngjennomstrømning ?
Stakk bare slangen rett inn i S-slangen og skrudde fast med slangeklemme.

Hadde ved et par anledninger problem med å få suget opp vann, men da spylte jeg bare inn i slangen jeg hadde i bøtta til jeg fikk gjennomstrømning og vann ut eksosen og puttet stussen ned i bøtta igjen.

For å ikke søle så mye, satte jeg bøtta under eksosslangen slik at vannet ble resirkulert. Da fikk jeg også litt lunk i vannet. Etter å ha gjort dette ca 15 min. med ferskvann skiftet jeg ut vannet og lagde en 50/50 frostvæske og vann og gjentok prosessen i 15 min på hver motor. Ved å sirkulere i bøtte kunne jeg sjekke blandingen kontinuerlig.

VOILA ! Ferdig konservert og frostsikret i hver eneste krok og krik av sjøvannsystemet. ?

Redigert av WGM (see edit history)

Den gang da jeg hadde drevbåt, lagde jeg meg en dunk for frostvæske med slangetilkobling i bunn. På slangen hadde jeg en vanlig Y-kobling med stengeventiler. Koblet vannslangen inn på den andre Y-armen og tredje gikk til motor. Dunken satte jeg på badeplattformen, altså høyere enn inntaket. Nå kunne jeg starte og varmkjøre motor med ferskvann fra springen. Når jeg skulle kjøre inn frostvæske stengte jeg vannslangen og åpnet kranen fra dunken. Så fort den blåste frostvæske i eksosen stoppet jeg motor. Da var motor konservert med frostvæske.  Dette var motor med varmeveksler, så strengt tatt sjøvannskretsen som ble fikset, motor var allerede full av kjølevæske. 

Fra andre innlegg på BP og lokalt verksted frarådes det å spyle inn i motor. Impeller skal suge og mitt tips er da å ha bøtta/balja over impeller.

Pga delvis demontert motor brukte jeg i fjor våtstøvsuger og sugde frostvæsken igjennom. Fungerte det også.

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...