Jump to content

Hur lagar jag bäst denna nötningsskada på min askeladden 585?

ErikL1

Recommended Posts

Fråga till stora erfarna hjärnorna i forumet. 

(Båten: Askeladden 585 )

Jag har en nötningsskada runt stolpen som håller upp framrutan(vänster bild). Det är vänster sida om genompassagen och skadan uppkommer just genom att man frekvent går upp och ner genom mitt-dörren upp på fördäck och då brukar man hålla i toppen av fönsterrutan som ett handtag när man går på den aningen branta stegen mitt i. Med tiden så har man då tryckt denna stolpe rakt ner i gelcoaten undertill. Så pass att det nu "flexar" synligt ca 1-2 mm i en cirkel runt stolpen. 

Synligt i bilden är ett tidigare försök att laga skadan genom att bara smeta i lite mer gelcoat (inte jag som gjort).

Troligen har denna lagning i alla fall hållit ett tag för jag såg den inte när jag köpte båten för 1,5 år sedan. 

Det är ju inte meningen så klart att man ska hålla (läs hänga) i fönstret när man går upp och ner, men det blir lätt så. och konstruktionsmässigt blir det ju då ganska hårt tryck på en relativt liten punkt.

Nu funderar jag på om det finns något mer stadigt sätt att laga detta än att bara smeta på mer gelcoat i sprickorna? 

Höger bild visar hur det ser ut underifrån i ruff-taket. 

Borde jag försöka kila in någon form av bricka emellan kanske? för att sprida ut trycket på lite större yta? 

Kanske slipa ur lite och köra ett epoxylager och sedan köra lite tunnare gelcoat/färg ovanpå? 

Eller borde jag förstärka med glasfiber i taket på något vis kanske? Vill ju helst inte göra det ovanifrån om det bygger på och få det fult, och underifrån vet jag inte om det gör någon nytta.

Vad tror/vet ni?

skada.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...