Jensemann72 Startet 2.Oktober.2021 Link til dette innlegget Startet 2.Oktober.2021 Hei, har ei gammel snekke med en marnamotor. Plutselig, fra den ene dagen til den andre, så forsvant kjølevannet fra eksosen. Sjekka impeller, som nylig ble byttet, den var like hel. Vann kommer inn til den, men ikke ut. Starta motor uten lokk på impelleren og den surrer og går. Så nå gir jeg opp. Noen gode tips? Jens Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 2.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2021 (redigert) Du kan ha luftlekkasje i impellerlokket, i slangene, bunnventil, etc. Impelleren skaper undertrykk (vakuum) som skal trekke opp vannet. Lekker det inn luft utlignes undertrykket og du vil ikke klare å trekke opp vann. Edit: Hvis du får opp noe vann, men som ikke kommer ut i eksos tipper jeg på tette kjølekanaler. Denne har vel saltvannskjøling. Redigert 2.Oktober.2021 av TideRace (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jensemann72 Svart 2.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2021 Vannet kommer inn i impellerhuset av egen kraft, med impelleren ute og bunnkran åpen så renner vannet inn. Men med alt montert så kommer det altså ikke ut i andre enden, selv om motoren går. Har også blåst med munnen inn i manifolden, og det synes ikke som om noe er tett. Som sagt, dette var fra den ene dagen til den andre ? Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 2.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2021 Ut fra hva du forklarer kan luftlekkasje være årsaken. Hvis du nylig har byttet impeller er det sannsynligvis oppstått utetthet mellom impellerlokket og flensen lokket står mot på impellerhuset. Bytt til ny pakning med et tynt lag pakningsmiddel i tillegg og prøv igjen. Av og til sitter gamle impellere litt for godt fast på akselen i impellerhuset når de skal ut. Og noen faller for fristelsen å bruke to skrujern mot flensen på impellerhuset når impelleren skal jekkes ut. Da kan det oppstå hakk i godset på kanten av flensen som kan gi varig luftlekkasje. Stalltipset mitt er å sjekke at impellerlokket er 100% tett. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2021 TideRace skrev 35 minutter siden: Og noen faller for fristelsen å bruke to skrujern mot flensen på impellerhuset når impelleren skal jekkes ut. Da kan det oppstå hakk i godset på kanten av flensen som kan gi varig luftlekkasje. Det kan jeg bare underskrive på etter egen erfaring. Og det skal ikke store hakket til da "luft er tynnere enn vann". Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jensemann72 Svart 2.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2021 Da får jeg finne pakningstuba fra biltema og prøve det ? Takk for tipset, kommer tilbake hvis ikke dette heller hjelper ? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 2.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2021 Jensemann72 skrev 6 minutter siden: Da får jeg finne pakningstuba fra biltema og prøve det Finn heller en flatfil og fjern hakkene så blir det en skikkelig reparasjon... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
HiWard Svart 2.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2021 Jensemann72 skrev 27 minutter siden: Da får jeg finne pakningstuba fra biltema og prøve det ? Takk for tipset, kommer tilbake hvis ikke dette heller hjelper ? Kom gjerne tilbake om det hjelper også, så lærer vi noe alle sammen. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
mateco Svart 2.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2021 (redigert) Hvis de rådene du har fått ikke fungerer så er mitt stalltips å fornye pumpens akseltetning (simmering). En sliten akseltening vil kunne medføre at pumpen suger luft og impelleren roterer i en luftlomme som den ikke blir kvitt ved lavt turtall. Redigert 2.Oktober.2021 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
paxo Svart 3.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2021 Hvis pakningen på impellerlokket blir for tykk, vil det bli lekkasje mellom «rommene» i impelleren. Det er viktig at gummien sitter helt inntil både akselvegg og lokk. Har du litt for smal impeller, gir det samme problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.