xGoRD Startet 3.Oktober.2021 Link til dette innlegget Startet 3.Oktober.2021 Har sett at det samler seg litt grønn kjølevæske under min kad32. Ser også at det er lite kjølevæske i beholderen og motoren ble litt varm i sommer med full båt. Har pumpet opp trykk på beholderen til 1 bar og trykket holder seg og det kommer ikke kjølevæske noen steder. Tips til hva jeg burde gjøre nå? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 3.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2021 Tørk opp sølet slik at det er tørt og rent under motoren. Bruk båten og se om det kommer mer kjøleveske ut. Jeg gjetter på at det som har skjedd er at motoren har kastet av seg kjøleveske når den har blitt varmere enn normalt. Da bør du fokusere på sjøvannskretsen, årsaken til høy temperatur ligger mest sannsynlig her. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
bellen Svart 3.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2021 Jeg tipper det er lekk kjølevannspumpe. Kjenn under pumpen, der sladrehullet er og kjenn etter om der er fuktig. Sitér dette innlegget Link to post
3600 Svart 3.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2021 Fyld kun op til min mærket , se om det hjælper , Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 3.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2021 (redigert) Som @3600 sier, fyll til minimum og se den fortsetter å lekke. KAD serien er notorisk til å kaste ut for mye kjølevæske :-) Tipset til Bellen blir feil fordi han snakker om sjøvannskretsen og du finner grønn kjøkevæske. Sjøvannet er aldri grønt :-) Type båt og alder på installasjonen? mvh Windy37GM Redigert 3.Oktober.2021 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
bellen Svart 3.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2021 Windy37GM skrev On 3.10.2021 at 13.45: Tipset til Bellen blir feil fordi han snakker om sjøvannskretsen Vis hele sitatet Nei, jeg snakker absolutt ikke om sjøvannskretsen!! Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 3.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2021 bellen skrev On 3.10.2021 at 14.17: Nei, jeg snakker absolutt ikke om sjøvannskretsen!! Vis hele sitatet Oops. Er det sladrehull på sirk pumpa? Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
bellen Svart 3.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2021 Ja, det er det. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 3.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2021 bellen skrev On 3.10.2021 at 17.26: Ja, det er det. Vis hele sitatet Stemmer det og det er ingen forskjell på symptomene på slitte tetninger på de pumpene. Sitér dette innlegget Link to post
xGoRD Svart 4.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2021 Det har ikke vært over min merket på kjølevæske beholderen. Noen som vet hvor denne pumpen befinner seg. Tar en titt på den. Etter det fyller jeg på og bruker båten litt. Båten er en 2005 Ibiza 23. Takk for alle svar. Helt supert ?? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 4.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2021 Kjølevannspumpen befinner seg ca midt på i front av motor. Blir drevet av ene reimen. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 4.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2021 bellen skrev On 3.10.2021 at 17.26: Ja, det er det. Vis hele sitatet Som @bellen skriver og belærte meg, under sirk pumpa er det et sladrehull. Se bilde #rødme dypt Sjekke det? Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
xGoRD Svart 7.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2021 Da blir det enklere å lokalisere denne pumpen. Skal i båten til helgen så da får jeg sett på pumpen og kommet med tilbakemelding. Tusen takk for svar, det er helt gull! Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 7.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2021 Brigg skrev On 3.10.2021 at 12.16: Jeg gjetter på at det som har skjedd er at motoren har kastet av seg kjøleveske når den har blitt varmere enn normalt. Da bør du fokusere på sjøvannskretsen, årsaken til høy temperatur ligger mest sannsynlig her. Vis hele sitatet Om det ikke er vannpumpa som lekker, er dette tupset til @Brigg høyst sannsynlig. Om motorens kjølevann blir, via varmeveksler, avkjølt av sjøvannskretsen. Om sjøvannskretsen har avleiringer el. blir kjølingen av motoren dårligere, og man kan risikere at motoren "kaster" ut kjølevannet sitt (den grønne væsken). Om du ikke nylig har gjort det, er det kanskje på tide å kjøre en systemrens, uavhengig om det er det som er årsaken til at du får kjølvæske i båten eller ikke. Det det er en del av ett godt vedlikehold. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
xGoRD Svart 8.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2021 Blir ikke helt klok på hvilken kjølevæske jeg skal fylle. Kjølevæske ser grønn ut, jeg har googla meg frem til at den skal ha g48 etylenbasert. Dersom jeg kjøper grønn kjølevæske på biltema så er denne propylen basert, og skal ikke blandes med etylen kjølevæske. Hvis det da ikke er grønn propylen basert kjølevæske på båten fra før? Den har vært på service på vp sertifisert marina så vil tro det er riktig kjølevæske på den. Er VP kjølevæske grønn? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 8.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2021 Ja.. Volvo Penta kjølevæske er enten grønn eller gul. Du har helt sikkert grønn fra VP. Den på Biltema må du aldri finne på å bruke. Om du leser på spesifikasjonene, så står det at den skal brukes til vinterkonservering og er derfor ikke beregnet til å fylle på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.