Jump to content

KAD 32 lekker kjølevæske. Hjelp til feilsøking

xGoRD

Recommended Posts

Har sett at det samler seg litt grønn kjølevæske under min kad32.  Ser også at det er lite kjølevæske i beholderen og motoren ble litt varm i sommer med full båt.

20211003_125904.jpg.0abf38d4718292a0ddb690740506af6d.jpg

Har pumpet opp trykk på beholderen til 1 bar og trykket holder seg og det kommer ikke kjølevæske noen steder.

20211003_130103.jpg.826d43ad594de29e4cb3995445f1d502.jpg

Tips til hva jeg burde gjøre nå?

Tørk opp sølet slik at det er tørt og rent under motoren. Bruk båten og se om det kommer mer kjøleveske ut. 

Jeg gjetter på at det som har skjedd er at motoren har kastet av seg kjøleveske når den har blitt varmere enn normalt. Da bør du fokusere på sjøvannskretsen, årsaken til høy temperatur ligger mest sannsynlig her. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Som @3600 sier, fyll til minimum og se  den fortsetter å lekke. KAD serien er notorisk til å kaste ut for mye kjølevæske :-)

Tipset til Bellen blir feil fordi han snakker om sjøvannskretsen og du finner grønn kjøkevæske. Sjøvannet er aldri grønt :-)

Type båt og alder på installasjonen?

mvh

Windy37GM

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

bellen skrev On 3.10.2021 at 19.26:

Ja, det er det.

Som @bellen skriver og belærte meg, under sirk pumpa er det et sladrehull. Se bilde

#rødme dypt

Sjekke det?

sirkåpump.jpg

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Brigg skrev On 3.10.2021 at 14.16:

Jeg gjetter på at det som har skjedd er at motoren har kastet av seg kjøleveske når den har blitt varmere enn normalt. Da bør du fokusere på sjøvannskretsen, årsaken til høy temperatur ligger mest sannsynlig her. 

Om det ikke er vannpumpa som lekker, er dette tupset til @Brigg høyst sannsynlig.

Om motorens kjølevann blir, via varmeveksler, avkjølt av sjøvannskretsen. Om sjøvannskretsen har avleiringer el. blir kjølingen av motoren dårligere, og man kan risikere at motoren "kaster" ut kjølevannet sitt (den grønne væsken).

Om du ikke nylig har gjort det, er det kanskje på tide å kjøre en systemrens, uavhengig om det er det som er årsaken til at du får kjølvæske i båten eller ikke.

Det det er en del av ett godt vedlikehold.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Blir ikke helt klok på hvilken kjølevæske jeg skal fylle. Kjølevæske ser grønn ut, jeg har googla meg frem til at den skal ha g48 etylenbasert. Dersom jeg kjøper grønn kjølevæske på biltema så er denne propylen basert, og skal ikke blandes med etylen kjølevæske. Hvis det da ikke er grønn propylen basert kjølevæske på båten fra før? Den har vært på service på vp sertifisert marina så vil tro det er riktig kjølevæske på den. Er VP kjølevæske grønn?

Ja.. Volvo Penta kjølevæske er enten grønn eller gul. Du har helt sikkert grønn fra VP. Den på Biltema må du aldri finne på å bruke. Om du leser på spesifikasjonene, så står det at den skal brukes til vinterkonservering og er derfor ikke beregnet til å fylle på motoren.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...