Vingen300 Startet 4.Oktober.2021 Link til dette innlegget Startet 4.Oktober.2021 (redigert) Ny båt og diesel varmer for første gang. Er en eber samt at det er en wallas 800dsl koke plate. Disse er koblet til en felles egen tank originalt: Lappen på tanken er tydelig på at det er lampeolje som skal brukes. Men har hatt wallas tidligere og lest en del har på forumet, og da er det fritidsparafin som er klart anbefalt. Er det slik at å bruke fritidsparafin er en båtplassen "hemmelighet", eller er noen annen grunn til at man her anbefaler lampeolje? Eller er det kun viktig når det gjelder wallas beregnet på parafin? Er det slik at når både eber og wallas kan benytte diesel og man istede benytter parafin så er det greit å benytte lampeolje? Eller anbefalt? Redigert 4.Oktober.2021 av Vingen300 (see edit history) Link to post
Wallas Service Svart 4.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2021 Glem lappen på tanken om lampeolje. Lampeolje får du kjøpt bare som 1 ltr og vil neppe være lønnsomt å kjøpe. Bruk gjerne Fritidsparafin, men både Eber og Wallas 800DSL er bygd for diesel. Og bruker du ren diesel, samme som du fyller på bilen, unngår du fargestoff som er til tider tungt fordøyelig for begge. Om du har bensinmotor spiller kanskje ikke prisen stor rolle, og du kan trygt bruke Fritidsparafin. Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Vingen300 Svart 4.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2021 (redigert) @Wallas Service Jupp, bensin motor. Da blir det fritidsparafin. Er ikke akkurat stort forbruk i løpet av en sesong på varmer og plate, så utgiftene her blir lite uansett i den store skalaen. Som nevnt så blir det fritidsparafin, men er litt nysgjerrig. Har lest her på forumet at issue med lampeolje er voksen i den og da bruk på brennere beregnet for parafin. Har man det samme issue på brennere for diesel dersom man benytter lampeolje? Redigert 4.Oktober.2021 av Vingen300 Skrevet om spørsmålet, misforstod tidliger svar ved første lesning. (see edit history) Link to post
Wallas Service Svart 6.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2021 Neida, en kan godt bruke lampeolje i dieselbrennere når nøden kniper, men voksen i den skaper litt problemer med at den tetter seg i pumpen og varmer gir litt dårligere varmeeffekt. Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Finn Master Svart 7.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2021 Har også Eberspächer Airtronic luftvarmer og Wallas 800 koketopp ombord, men med hver sin tank. Bruker nå Blåtind varmeolje som er ren og luktfri parafin med høy varmeeffekt på begge. Link to post
Wallas Service Svart 7.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2021 Hva Eber sier om varmeolje vet jeg ingenting om, men Wallas 800 skal IKKE ha Varmeolje. Hvorfor skal du ha Varmeolje når Fritidsparafin er bedre (jeg har testet). Blåtind Fritidsparafin = Jet-A1, og renere enn det går vel ikke an. For ikke forvirre andre lesere nå. Det ER forskjell på Wallas 800, 800t og Wallas 800Dsl. De 2 førstnevnte er bygd for Fritidsparafin og Dsl er bygd for diesel (men går også på parafin). Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Finn Master Svart 8.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2021 Wallas Service skrev for 21 timer siden: Hva Eber sier om varmeolje vet jeg ingenting om, men Wallas 800 skal IKKE ha Varmeolje. Hvorfor skal du ha Varmeolje når Fritidsparafin er bedre (jeg har testet). Blåtind Fritidsparafin = Jet-A1, og renere enn det går vel ikke an. For ikke forvirre andre lesere nå. Det ER forskjell på Wallas 800, 800t og Wallas 800Dsl. De 2 førstnevnte er bygd for Fritidsparafin og Dsl er bygd for diesel (men går også på parafin). Det er Wallas 800 T båtkomfyr jeg har ombord. Den går på parafin i følge dokumentasjonen. Blåtind Varmeolje inneholder altså ren parafin i følge dokumentasjonen. Det fine med den er at den faktisk er luktfri i seg selv. Erfaringen jeg har er at etter overgang til varmeolje så er det ingen lukt eller sot noe sted, og det er her snakk om mye bruk året rundt. Dette er altså ikke Blåtind Lampeolje som trolig er designet mer for lys enn varme. For all del - fritidsparafin er fint og ofte litt billigere. Varmere skal vel kanskje egentlig helst ha diesel, og det er enda billigere, men parafin er fint det også spesielt om man ikke har diesel hovedtank ombord. Link to post
Wallas Service Svart 9.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2021 Du har gått over til Varmeolje sier du. Hva brukte du før? Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
chrisrik Svart 31.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2024 Litt å bumpe gammel tråd. Men Diskusjonen stoppet raskt opp. Jeg er i samme situasjon som trådstarter, med bensinmotor, begrenset forbruk og en eksisterende Wallas kokeplate som etter endel trøbbel nå kun serveres fritidsparafin. Nå er en Eber på tur ombord og spørsmålet er naturligvis om det er nødvendig med en ekstra tank for å kjøre denne på diesel. Basert på diskusjonen hittil og endel googling forøvrig, finner jeg egentlig bare positivt. Jeg stusser litt på at bruksanvisningen til Eber utelukkende anbefaler DIN EN 590 hvis produktet deres fungerer enda bedre med noe annet... Ettersom jeg ikke kan nok om temaet, spurte jeg ChatGPT 4o (og 1o) følgende spørsmål: Sitat Kan du sammenligne databladet for diesel (DIN EN 590) og Kemetyl Fritidsparafin ? Jeg har en dieselvarmer fra Eberspracher D4R som står skal ha DIN EN 590, men jeg leser på forum at Kemetyl Fritidsparafin er å foretrekke. Er det noe jeg bør være obs? Pris pr liter, er ikke noe du trenger å vektlegge. Man skal ikke tro på alt det ChatGPT sier, så hvis det er noen forståsegpåere som kan kommentere tilbakemeldingen(e), hadde jeg satt pris på det :-) Uansett, godt nyttår! Her er ChatGPT 4o sin vurdering: Du har en Eberspächer D4R dieselvarmer som er designet for å bruke diesel i henhold til DIN EN 590-standarden. Noen brukere på forum anbefaler Kemetyl Fritidsparafin som et alternativ. La oss sammenligne de to drivstoffene og vurdere hva du bør være oppmerksom på. DIN EN 590 Diesel: Dette er den europeiske standarden for autodiesel, som spesifiserer krav til blant annet cetantall, viskositet og svovelinnhold. Diesel i henhold til EN 590 har et cetantall på minst 51, noe som sikrer god tennvillighet. Viskositeten ved 40 °C ligger mellom 2,00 og 4,50 mm²/s, og svovelinnholdet er maksimalt 10 mg/kg, noe som reduserer utslipp av skadelige stoffer. Kemetyl Fritidsparafin: Dette er en spesialrenset parafin beregnet for parafinbaserte koke- og varmeapparater. Den er nesten luktfri, soter minimalt og har et høyt røykpunkt, noe som gir en ren forbrenning. Ifølge sikkerhetsdatabladet består den av hydrokarboner i C10-C13-området, med mindre enn 2 % aromater. Vurderinger for bruk i dieselvarmeren: • Tennvillighet (Cetantall): Diesel har et høyt cetantall (minst 51), som er viktig for riktig tenning i dieselmotorer og -varmere. Parafin har generelt lavere cetantall, noe som kan påvirke tenningen negativt. • Viskositet: Dieselens viskositet sikrer riktig drivstofftilførsel og forstøvning i varmeren. Parafin har lavere viskositet, noe som kan føre til for høy drivstofftilførsel og ufullstendig forbrenning. • Smøreevne: Diesel inneholder smørende komponenter som beskytter drivstoffpumpen og injektorer. Parafin mangler disse egenskapene, noe som kan føre til økt slitasje på komponentene. • Produsentens anbefaling: Eberspächer spesifiserer bruk av diesel i henhold til EN 590 for D4R-modellen. Bruk av annet drivstoff kan påvirke ytelsen og kan føre til at garantien bortfaller. Anbefaling: Selv om Kemetyl Fritidsparafin er et rent og nesten luktfritt drivstoff, er det ikke optimalisert for dieselvarmere som din Eberspächer D4R. Bruk av parafin kan føre til driftsproblemer, redusert effektivitet og potensielt skade på varmeren. Det er derfor best å følge produsentens anbefaling og bruke diesel som oppfyller DIN EN 590-standarden for å sikre optimal ytelse og levetid for varmeren. Her er ChatGPT 1o sin vurdering: Nedenfor finner du en overordnet sammenligning og noen punkter du bør være obs på når du vurderer å bruke Kemetyl Fritidsparafin i en Eberspächer D4R‐varmer som i utgangspunktet er ment for diesel (DIN EN 590). 1. Kort om de to produktene Diesel (DIN EN 590) • Bruksområde: Standard drivstoff for dieselmotorer og dieselvarmere. • Sammensetning: En blanding av hydrokarboner med et kokepunkt typisk mellom ca. 180–360 °C. • Svovelinnhold: Skal være ≤10 mg/kg (EURO 5/6) i moderne anlegg. • Flammepunkt: Ofte rundt 60 °C eller høyere. • Viskositet ved 40 °C: Typisk 2,0–4,5 cSt (avhengig av sesongkvalitet). • Smørende egenskaper: Diesel inneholder tilsetningsstoffer som bedrer smøring av drivstoffpumpe og dyser. • Energitetthet: Ca. 42–43 MJ/kg (avhengig av nøyaktig kvalitet og tilsetningsstoffer). Kemetyl Fritidsparafin • Bruksområde: Primært beregnet for parafinovner, lampeoljer, hytte‐/campingformål, o.l. • Sammensetning: Kjemisk sett en form for lett parafin/kerosen, med et kokepunkt lavere enn diesel (typisk 150–300 °C). • Svovelinnhold: Som regel svært lavt, ofte < 5 mg/kg. • Flammepunkt: Ofte rundt 38–42 °C. • Viskositet ved 40 °C: Lavere enn diesel, gjerne rundt 1,0–2,0 cSt. • Smørende egenskaper: Som ren parafin/kerosen er den generelt dårligere smørende enn diesel, med mindre den er tilsatt smøreforbedrende tilsetninger. • Energitetthet: Litt lavere enn diesel, ca. 43 MJ/kg er typisk for kerosen, men praktisk sett noe mindre volumetrisk energi pga. lavere tetthet. 2. Relevante egenskaper for en dieselvarmer 1. Smøreevne: • Diesel (EN 590) er spesifisert for å gi tilstrekkelig smøring av dieselpumpe og dysesystem. • Parafin/Kerosene kan ha lavere smøreevne. Dette kan på sikt føre til økt slitasje i brennstoffpumpen eller innmat i varmeren hvis komponentene ikke er konstruert for den type drivstoff. 2. Tetthet og energimengde: • Diesel har noe høyere tetthet og dermed høyere energi per liter. Du kan oppleve litt lavere effekt ved bruk av parafin sammenlignet med diesel, men ofte er dette forskjeller som ikke er veldig store i praksis. • Eberspächer‐varmere er beregnet for drift med EN 590, men mange velger likevel å kjøre (eller blande i) parafin pga. “renere” forbrenning. 3. Forbrenningskarakteristikker (renhet og sotdannelse): • En del brukere opplever at parafin (kerosen) soter mindre, gir mindre lukt og kan holde brennkammeret renere. Dette er hovedgrunnen til at man ofte foreslår parafin fremfor vanlig diesel i små varmere eller hytteovner. • Lavere sotdannelse kan bety lengre serviceintervaller. 4. Flammepunkt og sikkerhet: • Diesel har høyere flammepunkt (~60 °C) og regnes som sikrere å håndtere (mindre brannfarlig) ved romtemperatur enn parafin (typisk 38–42 °C). • Praktisk betyr dette at parafin avdunster og antennes noe lettere i visse situasjoner, så vær bevisst ved håndtering og lagring. 5. Kuldeegenskaper: • Vinterdiesel (spesielt i nordiske land) er formulert med forbedrede kuldeflytegenskaper (CFPP). • Parafin tåler generelt også lave temperaturer godt uten å bli “tykk” eller voksaktig, men man bør likevel følge produsentens anbefalinger for kaldt klima. 6. Produsentens garanti og spesifikasjoner: • Eberspächer/Dometic/Webasto oppgir som regel diesel (EN 590) og eventuelt parafin/kerosen som akseptable drivstoff. Men dette kan variere med modell. • Enkelte modeller er eksplisitt godkjent for entydig bruk med parafin, mens andre kan ha reservasjoner eller kreve spesielle dyser/innstillinger. • Sjekk brukermanualen: Noen produsenter anbefaler faktisk av og til et parafindrivstoff for å “rense ut” varmeren, men det er ofte ment for korte perioder. 3. Hva bør du være obs på? 1. Langtidsbruk av parafin: • Lavere smøreevne kan i verste fall over tid føre til høyere slitasje på pumpen. • En del eiere av dieselvarmere kjører dog parafin i årevis uten problemer, men det er en risiko å være klar over. 2. Renhold og service: • Parafin gir ofte renere forbrenning, mindre sot og avleiringer. Dette er en fordel som bidrar til mer stabil drift og reduserte servicebehov. • Diesel kan i perioder gi mer sot, spesielt hvis du kjører varmeren mye på lav effekt. 3. Garanti og forsikring: • Om varmeren fortsatt er under garanti, bør du sjekke hva Eberspächer godkjenner av drivstoff. Bruk av “feil” drivstoff kan teknisk sett velte en garanti. • Sjekk alltid anvisninger i manualen hvis du er usikker. 4. Blandingsforhold: • Noen velger å blande f.eks. 70/30 diesel/parafin. Dette kan gi en balanse mellom smøreevne og ren forbrenning. • Det finnes også smøreforbedrende tilsetningsstoffer beregnet for parafin/lampeolje som kan kompensere noe for den lavere smøreevnen. 5. Tilgjengelighet og håndtering: • Fritidsparafin (kerosen) er ofte dyrere per liter enn standard diesel (men du skriver at pris ikke er avgjørende). • Sørg for trygg lagring av parafin, da dette er mer brannfarlig enn diesel ved vanlig temperatur. 4. Konklusjon • Kemetyl Fritidsparafin (parafin/kerosen) kan i mange tilfeller fungere helt fint på en Eberspächer D4R og gir ofte renere forbrenning og mindre lukt/sot enn standard diesel. • Hovedrisikoen er lavere smøreevne og en teoretisk mulighet for økt slitasje på brennstoffpumpen over tid. • Hvis varmeren din er eksplisitt godkjent for både diesel og parafin, eller du ser at mange brukere rapporterer stabil drift med parafin, er dette et godt alternativ – spesielt om du opplever soting med diesel. • Anbefaling: Sjekk Eberspächer‐manualen for spesifikke retningslinjer. Du kan vurdere en jevnlig service, eventuelt en blanding diesel/parafin, eller et smøretilsetningsstoff om du kjører kontinuerlig på parafin. Alt i alt er det mange fordeler med Kemetyl Fritidsparafin (blant annet renere drift), men vær oppmerksom på smøreevne og produsentens garantivilkår. Lykke til! Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Vingen300 Svart 1.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar Hos meg så kom båten originalt med en tank til både wallas og eber. Og som vist i tidligere post så står det en lapp på tanken om at parafin skal benyttes. Kan kanskje være at den lappen gjelder kun for wallassen, tror nemlig at tanken jeg har selges av wallas. Uansett, når det gjelder garanti så tenker jeg Ibiza/forhandler, ikke kan si imot at eber er kjørt på parafin siden de har levert det som det er. Kan være pumpe får mindre smøring med parafin enn med diesel, men da forutsettes at pumpen er av en type som smøres basert på fludiummet som pumpes. Skulle jeg ihvertfall tro, men her skriver jeg om ting jeg ikke kan... Link to post
chrisrik Svart 1.Januar Link til dette innlegget Svart 1.Januar Takk Vingen :) Jeg utfordret ChatGPT om dette var teoretiske "problemer". Og den kan overbevises om at dette kan neglisjeres til fritidsbruk ombord i båt Og viser til at flere brukere rapporterer om positive erfaringer etter flere års bruk. Kjekt å vite at din kom med felles tank Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Roger jo Svart 1.Januar Link til dette innlegget Svart 1.Januar chrisrik skrev for 21 timer siden: Jeg stusser litt på at bruksanvisningen til Eber utelukkende anbefaler DIN EN 590 hvis produktet deres fungerer enda bedre med noe annet... Byttet ut en Eber 5Kv luftvaener fra 1977 med en Vannvarmer Hydronic 12V 5000W i ca år2010 Da luftvarmeren startet når den ville. Begge gikk på Grønn diesel fra tanken. Lufr varmeren fra 1977 ble montert var treg å starte fremdeles, heldigvis kollapset strømforsyningen. Hadde en som ga 13,5V Og etter det starter Eberen på første. går på grønn siden 1977. En skal alltid følge manualen DIN EN 590 , men med dagens innblanding i DIN EN 590 Lurer jeg på holdbarheten? Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
chrisrik Svart 1.Januar Link til dette innlegget Svart 1.Januar Roger jo skrev for 1 time siden: Byttet ut en Eber 5Kv luftvaener fra 1977 med en Vannvarmer Hydronic 12V 5000W i ca år2010 Da luftvarmeren startet når den ville. Begge gikk på Grønn diesel fra tanken. Lufr varmeren fra 1977 ble montert var treg å starte fremdeles, heldigvis kollapset strømforsyningen. Hadde en som ga 13,5V Og etter det starter Eberen på første. går på grønn siden 1977. En skal alltid følge manualen DIN EN 590 , men med dagens innblanding i DIN EN 590 Lurer jeg på holdbarheten? Skasei, fra 1977! Ifølge manualen kan det være inntil 30 % biodiselandel. Men om vi kan forvente 30 års levetid med denne innblandinga... Sitat manualen: Sitat Varmeapparatet bruker vanlig dieseliht. DIN EN 590 med maks. 30 % biodieselandel (FAME). Ved oppbevaringstider over 30 dager anbefales bruk av FAME-fri diesel, da aldringseffekt kan påvirke drivstoffet negativt, spesielt med tanke på flyteevne og filtreringsevne. Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Roger jo Svart 2.Januar Link til dette innlegget Svart 2.Januar chrisrik skrev for 11 timer siden: Varmeapparatet bruker vanlig dieseliht. DIN EN 590 med maks. 30 % biodieselandel (FAME). Ved oppbevaringstider over 30 dager anbefales bruk av FAME-fri diesel, da aldringseffekt kan påvirke drivstoffet negativt, spesielt med tanke på flyteevne og filtreringsevne. Det var enda verre en jeg trodde 30 dager. Er glad Eberene er oppvokst med grønn, her fra den vinteren den gikk i 2 mnd når jeg la Eva dekket under 2 lag presenig og et lag bygge plast for å lede bort vann og kondens hadde mastene oppe. tror en årsak til et langt liv er de får gå på 100% 20min før en stopper. Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn