Jump to content

Viksund 27 Columbi, rorlager


Bjorne

Recommended Posts

Min Viksund 27 Columbi (1975) må ha nytt rorlager. Ser nå ved oppsett og spyling at rorstammen står i flyndra og at lageret mangler. Ikke så rart, kanskje etter så mange år. Men hvor finner jeg et nytt? På nettet, jefa.com? Har noen vært i samme situasjon og kanskje kan gi noen gode råd når det gjelder akkurat denne båten?

Link to post
Share on other sites

Takk til Gullfisk og Haba. Setter stor pris på rask reaksjon! Ja, det var noe hvitt som fungerte som lager, men som nå altså er alldeles borte vekk. Var det en liten flens på det lageret også? Husker ikke. Plast eller teflon? Noe sterkt og varig, bør det nok være. Kanskje ikke så nøye, som jeg kunne tenke meg. Jeg får se når jeg får løfta rorstammen og sett nærmere på hylsa i hæljernet og forhåpentlig finne noe som kunne passe. Dreie og dreie, kanskje det ikke skal mer til enn å bruke et passende bor i et passende stykke materiale som holder i saltvann. Som båteier er det de utruligste ting en må lære seg å fikse.

Link to post
Share on other sites

Veldig bra, Gullfisk, takker for tilbudet. Dette har ingen stor hast. Båten skal ikke ut igjen før til våren. Men så er det jo en vinter i mellom. Fint med alt som kan gjøres når det er vær til det, og det er det både vår og høst. Bra med alt som er gjort. Jeg tok kontakt Jefa i Danmark som likevel ikke var helt uvillig, men deres spesielle (rulle)lager ser unødvendig "fine" ut, og er antakelig ikke det riktige her i en gammal Viksund 27.  West Mekan er villige til å lage og tilbyr enten bronse eller kunststoff (hva nå det måtte være). Ett eller annet passende plastmateriale er kanskje tingen. To hullsager, sier du. Jeg kan ikke umiddelbart se det for meg. Et hullsagblad til ytre diameter, kanskje. Og hva med et passende bor, feks. forstnerbor (som lager høl med flat bonn i denne plastklossen) for rorstammen?  Jeg burde gjøre dette sjøl, men blir det problematisk, feks å finne riktig materiale, har jeg nå vært heldig å få gode tilbakemeldinger, ikke minst fra Gullfisk. Ikke umulig at jeg benytter tilbudet, når jeg får tid til å ta ordentliog tak i dette.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...