Jump to content

Behov for LADING?

A60andsome

Recommended Posts

Takk for svar. 

Lyset er på etter at jeg har slått av motoren, og uavhengig av om jeg har av stengt strømmen. 

Fortsatt ok? 

index skrev 8 minutter siden:

Med ditt oppsett betyr det bare at den lader som den skal. Og at det er enkelt å installere et eget forbruksbatteri om du skulle ønske det. Ingenting å bekymre seg for. 

IMG_20211006_130910_resized_20211006_025821362.jpg

Fantino skrev 42 minutter siden:

Releet ligger nok inne til spenning har droppet på batteriet, under 12.8V eller deromkring. Om du bare har ett batteri nå så kan du kople fra den tynne sorte ledningen på BEP rele så vil det være inaktivt.

Ok. Takk for nyttig info. Skal sjekke dette senere i dag eller i morgen tidlig. Igjen, takk??

Hvis du lurer på hvorfor man har BEP og hvordan BEP fungerer, så er det enkelt:

BEP fungerer slik:

Når volt på startbatteriet (drt batteriet det føler på) er over en viss verdi, normalt 13,3V eller rundt der mener jeg å huske, så vil releet aktiveres for å kople inn batteri nr 2. Da vil dioden lyse. 

Når volt går under en viss verdi, normalt 12,8V, så vil BEP kople av batteri nr 2, og diode slukkes.

Hensikten er at man kan kople lading fra motor til ett batteri, og at BEP da kopler inn batteri nr 2 når batteri nr 1 får lading og har høy nok volt. Dermed beskytter man batteri nr 1 mot nedtapping.

Normalt er batteri nr 2 et forbruksbatteri. Batteri nr 1 er startbatteri. 

Så skulle du feks ha kjøleskap eller tilsvarende som bruker mye strøm så koples det på batteri 2. Uansett hvor langt ned du tapper batteri 2 så vil batteri nr 1 ha nok volt til å starte motoren. :smiley:

Tips: Hvis du ikke har batteri 2 nå så sørg for at kabelen ut fra BEP er godt beskyttet mot kortslutning.  Ta på el-tape eller annet som gjør at den ledningen ikke kan komme nær en minuspol. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev 47 minutter siden:

Hvis du lurer på hvorfor man har BEP og hvordan BEP fungerer, så er det enkelt:

BEP fungerer slik:

Når volt på startbatteriet (drt batteriet det føler på) er over en viss verdi, normalt 13,3V eller rundt der mener jeg å huske, så vil releet aktiveres for å kople inn batteri nr 2. Da vil dioden lyse. 

Når volt går under en viss verdi, normalt 12,8V, så vil BEP kople av batteri nr 2, og diode slukkes.

Hensikten er at man kan kople lading fra motor til ett batteri, og at BEP da kopler inn batteri nr 2 når batteri nr 1 får lading og har høy nok volt. Dermed beskytter man batteri nr 1 mot nedtapping.

Normalt er batteri nr 2 et forbruksbatteri. Batteri nr 1 er startbatteri. 

Så skulle du feks ha kjøleskap eller tilsvarende som bruker mye strøm så koples det på batteri 2. Uansett hvor langt ned du tapper batteri 2 så vil batteri nr 1 ha nok volt til å starte motoren. :smiley:

Tips: Hvis du ikke har batteri 2 nå så sørg for at kabelen ut fra BEP er godt beskyttet mot kortslutning.  Ta på el-tape eller annet som gjør at den ledningen ikke kan komme nær en minuspol. 

Fantastisk. Takk for nødvendig opplæring. 

Godt å vite at det røde lyset har en helt grei forklaring. 

Igjen takk for nyttig info. ??

Ville sjekket hvor de ledningene går ja. Det slo meg at du kanskje har en eller annen kreativ kopling der, feks at kjøleskap kun går når motoren går? Litt snodig oppsett med kun ett batteri når du har parafinvarmer feks. Kan selger ha vært kreativ og nappet ut forbruksbatteriet før salg?…

Red: Eller kanskje du finner et forbruksbatteri i andre enden av ledningen? ?

Redigert av Fantino (see edit history)
Fantino skrev for 21 timer siden:

Ville sjekket hvor de ledningene går ja. Det slo meg at du kanskje har en eller annen kreativ kopling der, feks at kjøleskap kun går når motoren går? Litt snodig oppsett med kun ett batteri når du har parafinvarmer feks. Kan selger ha vært kreativ og nappet ut forbruksbatteriet før salg?…

Red: Eller kanskje du finner et forbruksbatteri i andre enden av ledningen? ?

Hei igjen. 

Beklager, men jeg sjekket nok litt for dårlig. Båten har to batterier, og nå ser alt ut til å være 100%.

Er jo "under opplæring"... ??

Kan du se på nabo de isen, hva er den til, hvilken funksjon har den? 

Antar at den er svitcen mellom de to batteriene? 

Og at vannrett stilling er av? 

IMG_20211006_130910_resized_20211006_025821362.jpg

Det er trolig ingen switch mellom batteriene, det er det BEP rele som tar seg av. Startbatteri lades fra motor og når spenning er høy nok kopler BEP inn og sørger for at forbruksbatteri også får lading, samt skiller batteriene når motor stoppes og spenning faller (under 12.8V). Hovedbryterene bryter nok bare strømmen til hhv startmotor og forbrukere, men det kan du enkelt teste. Bare ikke gjør det mens motor går.

Fantino skrev for 6 timer siden:

Det er trolig ingen switch mellom batteriene, det er det BEP rele som tar seg av. Startbatteri lades fra motor og når spenning er høy nok kopler BEP inn og sørger for at forbruksbatteri også får lading, samt skiller batteriene når motor stoppes og spenning faller (under 12.8V). Hovedbryterene bryter nok bare strømmen til hhv startmotor og forbrukere, men det kan du enkelt teste. Bare ikke gjør det mens motor går.

Takk for utfyllende og nyttig info. 

Jeg lærer noe nytt hver dag. 

Hadde er slik vender på den forrige båten, da styrte jeg manuelt mellom ett atteri, to batteri eller helt avstengt. 

Dette er mere moderne, og nytt for meg, og må læres. 

Bra vi har dette forumet og alle dere som kan dette som vil dele med oss. 

Igjen, takk??

Det er veldig viktig det @Fantino sier om å ikke skru av hovedstrømbryteren til startbatteriet når motoren går. For strøm fra dynamoen kommer den veien (normalt sett), og en ladende dynamo som plutselig ikke har kontakt med startbatteriet vil ofte gå i stykker.

Fin båt! (Så video nå.) Virker ryddig lagt opp. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev 17 minutter siden:

Det er veldig viktig det @Fantino sier om å ikke skru av hovedstrømbryteren til startbatteriet når motoren går. For strøm fra dynamoen kommer den veien (normalt sett), og en ladende dynamo som plutselig ikke har kontakt med startbatteriet vil ofte gå i stykker.

Fin båt! (Så video nå.) Virker ryddig lagt opp. 

Hei. 

Takk for svar. 

Og godt tips. 

Jeg slår på før start, og slår alltid av etter at motoren er stoppet og kjørt opp. 

Takk??

Ha en fin dag. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...