Ø.L Startet 7.Oktober.2021 Link til dette innlegget Startet 7.Oktober.2021 Hei Har dobbel Lehmann-installasjon i skuta (2×160 hk) og vurderer å installere hydrauliske thrustere (hekk og baug). I den forbindelse lurte jeg på om det var erfaringer eller faglige vurderinger som kunne komme til bistand mht hvor kraften hentes ut. PTO (kraftuttak fra gear) eller frontmontert fra drivhjul)? Har ikke kjennskap til fabrikant på gear i skrivende stund, men den er nok fra slutten av 80-åra. Vedlegger kommentar fra Sleipner: "For å drive to SH240 så må en 100ccm hydraulikkpumpe gå på 750rpm. Belastningen fra hydraulikkpumpa på motoren blir på ca. 450Nm. PTO på girkassa må da være av type SAE-C for å tåle belastningen. I tillegg må motoren tåle en ekstra belastning ved 750rpm på 450Nm. (har den ikke det så kveler du motoren når du øker thrusterne til 100% skyvekraft) Dersom du frontmonterer pumpa, så må kunden skaffe brakett til pumpe selv (lokalt verksted). Kravene til kraftreserve er de samme som for PTO, men motoren må så klart ha mulighet for forkantmontering. Ved forkant montering er det også verdt å merke seg at maks turtall for hydraulikkpumpe er 2400rpm. Går motoren med høyere turtall enn dette må du inn med en clutch som kobler fra hydraulikkpumpa på høye turtall. (dette er stort sett standard dersom det er PTO på gir) Som du skjønner så må nok denne kunden sjekke om han kan montere hydraulikkpumpe på giret. (PTO med SAE-C) Eller om han kan forkantmontere. Han må også være sikker på at motoren har 450Nm kraftreserve ved det turtall han ønsker full thrust ved (vanligvis tomgangsturtall)." Link to post
husky dane 85 Svart 7.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2021 Ta eit bilde av giret,og eit av skiltet på giret dersom da finst,så er da heilt sikkert nokon her som kan hjelpa deg Link to post
rubin Svart 8.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2021 mulig heg et adapter til forkan svingningsdemper om du vil bruke frontmontering Link to post
husky dane 85 Svart 8.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2021 Men kvifor hydraulikk? Link to post
-morten- Svart 8.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2021 Hadde jeg hatt stor båt med innenbordsmotorer vill jeg hatt hydraulikk ombord. ang Hydrauliske thrustere så er jo de mer robuste, og man slipper den fæle lyden Hydrauliske Thrustere - Sleipner Motor AS Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
husky dane 85 Svart 8.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2021 Eg har ein 34 fot Trawler 10 ton med el trøster virkar svert fint,ikkje grunn til å bytta Link to post
-morten- Svart 8.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2021 14 minutes ago, husky dane 85 said: Eg har ein 34 fot Trawler 10 ton med el trøster virkar svert fint,ikkje grunn til å bytta Nei da på mange lystbåter så fungerer det helt fint med elektrisk motor! På større båter og yrkesfartøy er det som regel hydraulikk fra før, og da er det mest hensiktsmessig å bruke hydrauliske thrustere. det er jo et skjeringspungt hvor størrelse/effekt osv tipper over for elektriske løsninger. Jeg har selv vært med på å produsere en 50fots katamaran, og der hadde vi 2 hydrauliske thrustere fra Mjosund på 50hk hver. For noen lystbåteiere teller kvalitet på tekniske løsninger mer enn hos gjennomsnittet. Om jeg selv skulle bygget eller restaurert stor båt, hadde jeg garantert valgt hydrauliske thrustere Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
husky dane 85 Svart 8.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2021 Beklager eg trudde da var lystbåt Link to post
Ø.L Svart 8.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2021 husky dane 85 skrev for 3 timer siden: Men kvifor hydraulikk? Av hensyn til kraft og lydbildet ved bruk. Båten er nærmere 20 tonn, og relativt bra vindfang ved 46ft... Og jeg holder til i "BlåsBortByen" Bodø ;-) Link to post
bellen Svart 8.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2021 Hydrauliske thrustere blir det mindre og mindre av nå. Om det er mulig med elektriske thrustere, så hadde jeg valgt det 10 av 10 ganger fremfor hydraulikk. Støy fra hydrauliske thrustere er mer forferdelig enn støy fra elektriske thrustere. En dieselmotor på 160hk har neppe 450Nm på tomgang, så tror dette blir tungt for motorene. Link to post
Mulligan Svart 9.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2021 Har brukt hydrauliske trhrustere i arbeidsbåt. Hydraulikk støyer noe inn i h...... Jeg tror ikke du får dette til uten CP propellere slik at du kan kjøre med motorene på fast, høyt turtall. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn