Jump to content

Ford Lehman - Hydraulisk uttak

Ø.L

Recommended Posts

Hei

Har dobbel Lehmann-installasjon i skuta (2×160 hk) og vurderer å installere hydrauliske thrustere (hekk og baug). 

I den forbindelse lurte jeg på om det var erfaringer eller faglige vurderinger som kunne komme til bistand mht hvor kraften hentes ut.

PTO (kraftuttak fra gear) eller frontmontert fra drivhjul)?

image.png.589d2757d5cf1560027da1f1936fde83.png

Har ikke kjennskap til fabrikant på gear i skrivende stund, men den er nok fra slutten av 80-åra.

Vedlegger kommentar fra Sleipner:

"For å drive to SH240 så må en 100ccm hydraulikkpumpe gå på 750rpm. Belastningen fra hydraulikkpumpa på motoren blir på ca. 450Nm.

PTO på girkassa må da være av type SAE-C for å tåle belastningen.

I tillegg må motoren tåle en ekstra belastning ved 750rpm på 450Nm. (har den ikke det så kveler du motoren når du øker thrusterne til 100% skyvekraft)

Dersom du frontmonterer pumpa, så må kunden skaffe brakett til pumpe selv (lokalt verksted). Kravene til kraftreserve er de samme som for PTO, men motoren må så klart ha mulighet for forkantmontering. Ved forkant montering er det også verdt å merke seg at maks turtall for hydraulikkpumpe er 2400rpm. Går motoren med høyere turtall enn dette må du inn med en clutch som kobler fra hydraulikkpumpa på høye turtall. (dette er stort sett standard dersom det er PTO på gir)

Som du skjønner så må nok denne kunden sjekke om han kan montere hydraulikkpumpe på giret. (PTO med SAE-C) Eller om han kan forkantmontere. Han må også være sikker på at motoren har 450Nm kraftreserve ved det turtall han ønsker full thrust ved (vanligvis tomgangsturtall)."

14 minutes ago, husky dane 85 said:

Eg har ein 34 fot Trawler 10 ton med el trøster virkar svert fint,ikkje grunn til å bytta

Nei da på mange lystbåter så fungerer det helt fint med elektrisk motor! På større båter og yrkesfartøy er det som regel hydraulikk fra før, og da er det mest hensiktsmessig å bruke hydrauliske thrustere.  det er jo et skjeringspungt hvor størrelse/effekt osv tipper over for elektriske løsninger.  Jeg har selv vært med på å produsere en 50fots katamaran, og der hadde vi 2 hydrauliske thrustere fra Mjosund på 50hk hver.  For noen lystbåteiere teller kvalitet på tekniske løsninger mer enn hos gjennomsnittet.  Om jeg selv skulle bygget eller restaurert stor båt, hadde jeg garantert valgt hydrauliske thrustere

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Hydrauliske thrustere blir det mindre og mindre av nå. Om det er mulig med elektriske thrustere, så hadde jeg valgt det 10 av 10 ganger fremfor hydraulikk. Støy fra hydrauliske thrustere er mer forferdelig enn støy fra elektriske thrustere. En dieselmotor på 160hk har neppe 450Nm på tomgang, så tror dette blir tungt for motorene.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...