Festina_Lente Startet 8.Oktober.2021 Del på Facebook Startet 8.Oktober.2021 Som tittelen sier, jeg vurderer å bytte toppdekselpakning på min MD2040A fra 1994, og justere ventiler i samme rennet. Motoren er en god representant for VP-familien, og det tyter ut olje på ymse steder, noe som forårsaker søl og knuser drømmen om det plettfrie rene motorrommet. Enkel jobb for den erfarne tenker jeg, men det er langt i fra jeg, nei. Noen som har gode tips? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Shortcut Svart 8.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2021 Motoren er oprindelig en Perkins. -og en Engelsk motor som ikke drypper olie..... Er tom for olie.. ;-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lucky Strike Svart 8.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2021 (redigert) Har selv en MD 2030. Jeg synes løsningen for toppdekselpakning er dårlig, har også selv hatt litt problemer med at det er vanskelig å få tett. Jeg har beskrevet hva jeg gjorde her: http://sy-ls4.blogspot.com/ Det ble bra. 2mm pakningsark på Biltema. Redigert 8.Oktober.2021 av Lucky Strike Tillegg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Festina_Lente Svart 8.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2021 Takker! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Festina_Lente Svart 9.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2021 Er også i gang med å demontere høytrykkspumpen for å få skiftet noen pakninger på dieselverksted. Har løsnet fra diesel inn/ut og tatt ut de fire skruene i hjørnet. Pumpen er løsere, men vil ikke ut. Der er ingen luke el.l for å løse av kammen, slik han på verkstedet sa. På høyre side av pumpen sitter «regulatormekanismen» som gasswiren går inn på (bilder. På venstre side ser jeg en mutter. Noen som har peiling og kan peke meg i riktig retning? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Festina_Lente Svart 9.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2021 Gjelder toppdekslet: hvilke mutre skal jeg skru av? Er det kun de tre i topp + den som går til oljetrykkføler? (Bilde) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lucky Strike Svart 9.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2021 Ser at MD 2040 er litt forskjellig fra MD 2030. På MD 2030 er det nok å skru av de tre messingmutrene på toppen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Festina_Lente Svart 12.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2021 Toppdekslet var ikke vanskelig å få av (3 messingskruer) som Lucky Strike skriver. Lekkasjeproblemet mitt er ett nivå ned. Det er ikke der toppakningen ligger vel (tror det er enda et nivå ned)? jeg vil gjerne demontere neste nivå, hvis jeg ikke da gjør noe uopprettelig. Noen forslag? Fra toppen: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lucky Strike Svart 14.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2021 Det er forskjell på toppdekselpakning og toppakning. Det var toppdekselpakning jeg responderte på. Mht toppakning er det en ganske annen sak. Da trenger man mer mekke-erfaring. På MD 2030 må blant annet vannpumpe av og man må kunne sette opp ventilene på nytt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lucky Strike Svart 14.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2021 Om du skal bytte toppakning, innebærer dette såvidt jeg husker demontering av dysesystem, drenering av ferskvannkjølesystem, demontering av varmeveksler, demontering av vannpumpe, demontering av ventilvippearmer. Innkjøp av toppakning, vannpumpepakning + silikontetting. Sette opp, justere ventiler på nytt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 16.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2021 Det er jo en pakning mellom toppakning og toppdekselpskning her. Tipper du får den av ved å løse de tre mutrene og løfte av vippearmsbryggen og dekselet under. Ny pakning og pakningsstoff så bør det bli tett. Men jeg ville sjekket ventilåpningene etterpå, da det ser ut til at det avhenger av tykkelsen på pakningen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.