Jump to content

Skifte toppdekselpakning på VP2040 - en lett jobb?


Festina_Lente

Recommended Posts

Som tittelen sier, jeg vurderer å bytte toppdekselpakning på min MD2040A fra 1994, og justere ventiler i samme rennet. Motoren er en god representant for VP-familien, og det tyter ut olje på ymse steder, noe som forårsaker søl og knuser drømmen om det plettfrie rene motorrommet. Enkel jobb for den erfarne tenker jeg, men det er langt i fra jeg, nei. Noen som har gode tips? 

Link to post
Share on other sites

Har selv en MD 2030. Jeg synes løsningen for toppdekselpakning er dårlig, har også selv hatt litt problemer med at det er vanskelig å få tett.  

Jeg har beskrevet hva jeg gjorde her:

 

http://sy-ls4.blogspot.com/

 

Det ble bra. 2mm pakningsark på Biltema.

Redigert av Lucky Strike
Tillegg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er også i gang med å demontere høytrykkspumpen for å få skiftet noen pakninger på dieselverksted. Har løsnet fra diesel inn/ut og tatt ut de fire skruene i hjørnet. Pumpen er løsere, men vil ikke ut. Der er ingen luke el.l for å løse av kammen, slik han på verkstedet sa. På høyre side av pumpen sitter «regulatormekanismen» som gasswiren går inn på (bilder. På venstre side ser jeg en mutter. Noen som har peiling og kan peke meg i riktig retning?

C64C29C3-A956-4995-84A8-034D8D5E1CA0.jpeg

CF75E320-1AF7-47B5-B3B4-2C1C26A7954E.jpeg

Link to post
Share on other sites

Toppdekslet var ikke vanskelig å få av (3 messingskruer) som Lucky Strike skriver. Lekkasjeproblemet mitt er ett nivå ned. Det er ikke der toppakningen ligger vel (tror det er enda et nivå ned)?

 

F9FF3086-A0B1-4129-8D29-EBA251FD6024.jpeg.0ec32611fcd1811d94ce5fbbda58b0cd.jpeg
 

jeg vil gjerne demontere neste nivå, hvis jeg ikke da gjør noe uopprettelig. Noen forslag?

 

CE5225A1-1199-45AD-8C09-CD7FDE9370A4.jpeg.4f9e5a40def26ae8c35ef5c7472b28db.jpeg

 

Fra toppen:

 

C2B8DE40-5831-42E8-9694-501F6A2909C3.jpeg.c0cea11f9779bc29d36c96d0be720153.jpeg

Link to post
Share on other sites

Om du skal bytte toppakning, innebærer dette såvidt jeg husker demontering av dysesystem, drenering av ferskvannkjølesystem, demontering av varmeveksler, demontering av vannpumpe, demontering av ventilvippearmer. Innkjøp av toppakning, vannpumpepakning + silikontetting. Sette opp, justere ventiler på nytt.

Link to post
Share on other sites

Det er jo en pakning mellom toppakning og toppdekselpskning her. Tipper du får den av ved å løse de tre mutrene og løfte av vippearmsbryggen og dekselet under. Ny pakning og pakningsstoff så bør det bli tett.  Men jeg ville sjekket ventilåpningene etterpå, da det ser ut til at det avhenger av tykkelsen på pakningen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...