Jump to content

Skifte kjøleveske på Yanmar 4LH-DTE


Finito

Recommended Posts

Har henta "NY" båt der det ikkje har vert skifta kjøleveske på mange år så det har eg tenkt å ta men det første.

Er det noken her som veit kvar avtappinga sitter og kor mange liter det er på motoren? 

Kan eg berre koble på ein vannslange og spyle gjennom for å få ut eventuelle avleiringer, eller er det for mykje trykk?

Alle tips vert tatt imot med glede

 

Link to post
Share on other sites

Dette gjorde jeg i sommer på samme motor. Skiftet da fra blå til rød frostvæske, samt fikk ut masse grums som konstant misfarget frostvæsken.

 

Jeg tror det er tre tappepunkt for frostvæske. Ett foran på motor (under vannpumpe), ett helt nederst på høyre side (under oljefilteret) og ett i bakkant av varmeveksler. Jeg måtte stake opp noen for å få det til å renne fritt.

Du kan også løsne vannslangen som går inn i underkant av turbo. Da renner det ut mye vann fort!

 

Først kjørte jeg gjennom noen runder med ferskvann for å flushe ut mest mulig, deretter brukte jeg Systemrens for å løse opp restene. Vet ikke eksakt hvor mye frostvæske det gikk med tilslutt, men tenker at 10-12 liter ferdigblandet er omtrent riktig Det kommer litt an på hvor mye du har i en eventuell varmtvannsbereder også..

 

Redigert av JonnyBoy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Samstemmer med @JonnyBoy her...

 

Jeg gjorde dette på min forrige båt (Marex 280) med samme motor for noen år siden. 

Her er notatene jeg gjorde meg i båtloggen min. Som du ser av tegningene så er det 3 tømmepunkter på motor (De er merket med en strek med sirkel på). Jeg brukte ca 12,5 liter. Jeg tok en runde med systemrens i mellom og kjørte motor varm. Lettest da motor må kjøres varm slik at termostat åpner for å få rensket igjennom hele systemet. 

 

1339230617_Skjermbilde2021-10-09kl_15_00_12.png.2898fc86c0d0531879ce600796888a6d.png

1104388997_Skjermbilde2021-10-09kl_15_00_32.png.7e81c8656a3285e9b29480e888033f14.png

Link to post
Share on other sites

JonnyBoy skrev for 16 timer siden:

Dette gjorde jeg i sommer på samme motor. Skiftet da fra blå til rød frostvæske, samt fikk ut masse grums som konstant misfarget frostvæsken.

 

Jeg tror det er tre tappepunkt for frostvæske. Ett foran på motor (under vannpumpe), ett helt nederst på høyre side (under oljefilteret) og ett i bakkant av varmeveksler. Jeg måtte stake opp noen for å få det til å renne fritt.

Du kan også løsne vannslangen som går inn i underkant av turbo. Da renner det ut mye vann fort!

 

Først kjørte jeg gjennom noen runder med ferskvann for å flushe ut mest mulig, deretter brukte jeg Systemrens for å løse opp restene. Vet ikke eksakt hvor mye frostvæske det gikk med tilslutt, men tenker at 10-12 liter ferdigblandet er omtrent riktig Det kommer litt an på hvor mye du har i en eventuell varmtvannsbereder også..

 

Kjempeflott, da skal eg forsøke dette. Har du varmtvannstank og?

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev On 9.10.2021 at 15.04:

Samstemmer med @JonnyBoy her...

 

Jeg gjorde dette på min forrige båt (Marex 280) med samme motor for noen år siden. 

Her er notatene jeg gjorde meg i båtloggen min. Som du ser av tegningene så er det 3 tømmepunkter på motor (De er merket med en strek med sirkel på). Jeg brukte ca 12,5 liter. Jeg tok en runde med systemrens i mellom og kjørte motor varm. Lettest da motor må kjøres varm slik at termostat åpner for å få rensket igjennom hele systemet. 

 

1339230617_Skjermbilde2021-10-09kl_15_00_12.png.2898fc86c0d0531879ce600796888a6d.png

1104388997_Skjermbilde2021-10-09kl_15_00_32.png.7e81c8656a3285e9b29480e888033f14.png

Tusen takk, dette var veldig god informasjon. Kvar fant du den boka?

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev On 9.10.2021 at 15.04:

Samstemmer med @JonnyBoy her...

 

Jeg gjorde dette på min forrige båt (Marex 280) med samme motor for noen år siden. 

Her er notatene jeg gjorde meg i båtloggen min. Som du ser av tegningene så er det 3 tømmepunkter på motor (De er merket med en strek med sirkel på). Jeg brukte ca 12,5 liter. Jeg tok en runde med systemrens i mellom og kjørte motor varm. Lettest da motor må kjøres varm slik at termostat åpner for å få rensket igjennom hele systemet. 

 

1339230617_Skjermbilde2021-10-09kl_15_00_12.png.2898fc86c0d0531879ce600796888a6d.png

1104388997_Skjermbilde2021-10-09kl_15_00_32.png.7e81c8656a3285e9b29480e888033f14.png

Dette var veldig forklarende, tusen takk. Skulle gjerne hatt den boka, kan den bestilles på nett?

Link to post
Share on other sites

Jeg bytta nettopp slangene fra motor til defroster og varmtvannstank. Siden 1993 hadde det samlet seg utrolig mye avleiringer på innsiden. Og etterpå er det så å si ikke noe bunnfall i ekspensjonstanken. Tydelig at systemrens ikke klarte å fjerne sånt slagg. Så alle monner drar. 

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde på radiatorrens i gammel glykol. Kjørte så motoren varm slik at termostat er åpen i minst 30 minutter. Så tapper du av og fjerner termostaten, så kjøre varmt 2 ganger med ferskvann. (Gammel glykol gjemmer seg i kriker og kroker) Så inn med termostat og fyll opp med ny glykol. Kjør varm og etterfyll gjennom toppen av motor. Husk å ta av ekspansjonstank med slange, og vask/rense dette for gammel glykol også. Hvis to forskjellig glykol møtes, så kan det bli kjemisk kræsj.

 

Jeg gikk over til denne glykolen: https://www.biltema.no/bilpleie/tilsetningsmidler/frostvaske/frostvaske-longlife-konsentrert-2000038425

Link to post
Share on other sites

Torsen67 skrev for 1 time siden:

Jeg hadde på radiatorrens i gammel glykol. Kjørte så motoren varm slik at termostat er åpen i minst 30 minutter. Så tapper du av og fjerner termostaten, så kjøre varmt 2 ganger med ferskvann. (Gammel glykol gjemmer seg i kriker og kroker) Så inn med termostat og fyll opp med ny glykol. Kjør varm og etterfyll gjennom toppen av motor. Husk å ta av ekspansjonstank med slange, og vask/rense dette for gammel glykol også. Hvis to forskjellig glykol møtes, så kan det bli kjemisk kræsj.

 

Jeg gikk over til denne glykolen: https://www.biltema.no/bilpleie/tilsetningsmidler/frostvaske/frostvaske-longlife-konsentrert-2000038425

Takk. Dette skal eg prøve. Kjørte du sirkulasjon i bøtte eller kunn gjennom motoren med lukka system?

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev On 9.10.2021 at 15.04:

Samstemmer med @JonnyBoy her...

 

Jeg gjorde dette på min forrige båt (Marex 280) med samme motor for noen år siden. 

Her er notatene jeg gjorde meg i båtloggen min. Som du ser av tegningene så er det 3 tømmepunkter på motor (De er merket med en strek med sirkel på). Jeg brukte ca 12,5 liter. Jeg tok en runde med systemrens i mellom og kjørte motor varm. Lettest da motor må kjøres varm slik at termostat åpner for å få rensket igjennom hele systemet. 

 

1339230617_Skjermbilde2021-10-09kl_15_00_12.png.2898fc86c0d0531879ce600796888a6d.png

1104388997_Skjermbilde2021-10-09kl_15_00_32.png.7e81c8656a3285e9b29480e888033f14.png

Kjempeflott forklart, tusen takk:smiley:

Link to post
Share on other sites

Martine29 skrev for 8 timer siden:

Håper noe av det jeg skriver er forståelig da. Politikere skriver og sier mye uforståelig de også, så se i nåde til en arme sjel... 

 

Jeg har tidvis lettere dysleksi og da blir det mye rart som forståes ut av det som leses. Når i tillegg «autokorrekt» på telefoner og lesebrett finner det for godt å hjelpe til, blir det innimellom noen kronglete setninger :giggle: 

Link to post
Share on other sites

Martine29 skrev for 10 timer siden:

Håper noe av det jeg skriver er forståelig da. Politikere skriver og sier mye uforståelig de også, så se i nåde til en arme sjel... 

Om det skyldes dysleksi så beklager jeg det jeg skrev :sweat:
Jeg tenker at det ofte skyldes at folk ikke gidder å se over hva de har skrevet før de poster men forstår at det ikke er det som er tilfellet her.
Beklager nok en gang.

Link to post
Share on other sites

Takk for tips VegJoh og andre, no er jobben gjort og det var ei brun gjørme som kom ut på første tapping. Måtte stake med streng i fleire omganger for å tømme alt. Fylte på berre vatten og kjørte det varmt, tappa av og da rant det uten problem, og så var det på plass med rød frostveske, så no kan vinteren komme :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...