3600 Startet 9.Oktober.2021 Del på Facebook Startet 9.Oktober.2021 Hej For en uge siden tømte jeg begge mine dp-e drev for olie for trykprøve dem,olie på BB drev er helt sort hvilket jeg aldrig har oplevet før begge drev er fyldt med samme olie i foråret har BB drev haft det hårdt i forhold til SB drev hvor olie ser ud som da jeg påfyldte? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2021 Luktet det brent av den sorte oljen? Sitér dette innlegget Link to post
3600 Svart 10.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2021 Nej det lugter ikke brændt de lugter af det samme begge to Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 10.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2021 Er det tappa av samme mengde olje på begge to.Hadde det samme på ein tidligere båt,bytta olje å prøvde ein sesong til,da var det likt. Sendte begge dreva på storservice hos Marinedeler året etter på .Da hadde dei ca 1100 t Sitér dette innlegget Link to post
3600 Svart 10.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2021 Ja samme mængde , det er drevolie fra biltema på begge drev ,det plejer bare at have samme farve efter sæsonen Sitér dette innlegget Link to post
Lunde14 Svart 11.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2021 Den svarte vil jeg si er mere normal etter en sesong, hadde heller vert lit skeptisk til den brune om det kan være lit vann i den? Sitér dette innlegget Link to post
3600 Svart 11.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2021 Der er ikke vand i det har stået 10 dage uden tegn på vand i olien, Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 12.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2021 3600 skrev On 10.10.2021 at 15.16: Ja samme mængde , det er drevolie fra biltema på begge drev ,det plejer bare at have samme farve efter sæsonen Hvorfor bruke girolje fra Biltema? "Ekspertene" her kan si hva de vil om Biltema's oljekvalitet, men jeg ser det er en gjenganger når folk har problemer med drevene sine. Da er det 30kr spart pr liter på girolja som gir 30k i rep kostnad. Har selv hatt 3 båter med Volvo drev, kun kjørt Volvos egen olje og ingen utfordring med drev. Så jeg tror du har selv gitt svaret på hvorfor oljen ikke ser god ut. Du kan fylle Volvo's girolje og håpe drevene varer, eller ta storservice, altså åpne dem og bytte det som er slitt og så fylle kvalitetsolje etterpå. Og så fylle Biltemaolje på ting som ikke koster eller som du er redd for... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
mawilu Svart 12.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2021 Volvo produserer ikke olje ,hvilken som helst type som oppfyller spesifikasjonene Volvo oppgir i dette tilfellet GL5 kan brukes .Volvo lever av folk som tror filter olje impellere og lignende må ligge i Volvo eske for å ta vare på motoren Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 12.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2021 Og verkstedene lever av folk som tror det... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Mr_Stian Svart 12.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2021 Det er vel nesten opplest og vedtatt at spesielt drev må ha Volvo sin originale drev olje. Sitér dette innlegget Link to post
Lunde14 Svart 12.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2021 3600 skrev On 11.10.2021 at 8.31: Der er ikke vand i det har stået 10 dage uden tegn på vand i olien, Jeg mener fortsatt at der er vann i den brune oljen, olje som inneholder vann kan ha egenskaper som gjør at den ikke skiller seg men den forandre farge og blir uklar som den brune er. Har du sammenlignet den mot orginal olja du fylte på sist. Sitér dette innlegget Link to post
3600 Svart 12.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2021 i 2018 havde jeg vand i olien på det ene drev da så olie sådan ud Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 12.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2021 Kanskje den beste gearoljen på markedet i dag, også Volvo eiere bruker denne, anbefalt på Yanmar sine drev også. Sitér dette innlegget Link to post
goodroc Svart 16.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2021 Det kunne være interessant at vide hvilken olie fra biltema du har brugt. Hvis du ved en fejl har købt med "limited slip" additiv så er det et no-go. Din konus kobling skrider ved belastning og det er enten det eller et defekt leje der udvikler varme så olien er blevet brændt. Når du trykprøver drevene så husk at de skal også vakuum prøves, da det afslører om seals er tætte for vand udefra. Sitér dette innlegget Link to post
3600 Svart 16.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2021 tager et billed af dunken senere,har fået fortalt de ikke skal vakuum testes Sitér dette innlegget Link to post
goodroc Svart 16.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2021 Det er noget sludder du er blevet fortalt. Der sidder 2 seals på hver aksel (4 i alt for duo-prop per drev) De sidder parvis på indre og ydre aksel og de vender modsat. Den inderste kan du teste med tryk (den holder olien inde) Den yderste skal holde vandet ude (vender modsat) og den eneste måde at teste den på er med vakuum og et vakuummeter. Jeg vil anbefale dig at kigge i værkstedsmanualen for fremgangsmåden. Jeg ved ikke om den kan downloades for DP-E drev, men for DP-G måtte jeg købe papir versionen fra Volvo Penta ca. 750DKK Sitér dette innlegget Link to post
goodroc Svart 16.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2021 Du kan åbenbart hente manualen her på forum, se billedet for test. Sitér dette innlegget Link to post
goodroc Svart 16.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2021 Det kan være svært at spotte forskellen på de 2 olier, men den ene er et NO-GO. Derfor bedst at købe olie feks. Orbitrade eller VP original hvis man vil undgå risiko. Sitér dette innlegget Link to post
3600 Svart 16.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2021 Det er marine transmission Oil , godkendt til dpe drev Sitér dette innlegget Link to post
tnlu Svart 16.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2021 (redigert) De to transmisonsoljene som goodroc viser er vel ikke for drev? Tror ikke de har additiver som gjør at den tåler litt innblanding av vann. Som en drevolje skal kunne. Redigert 16.Oktober.2021 av tnlu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
3600 Svart 16.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2021 Tænker heller ikke der overholder specifikationer til Volvo drev Sitér dette innlegget Link to post
goodroc Svart 16.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2021 Jeg er enig og slet ikke den med limited slip additiv. Men hvis man læser i VP manualen så matcher de faktisk begge fordi de er GL-5 så man skal sætte sig lidt ind i at olie ikke bare er olie. I princippet er al motor og gearolie olie i dag dog emulgerende og kan blande sig med vand. Der er kun småpenge at spare på at købe en billigere olie i hverfald hvis man sammenligner udgifterne ved et havareret drev Der er folk som ved en fejl har hældt forkert olie på drev og det blev dyrt......... @3600, du har tilsyneladende brugt egnet olie, men der er en eller anden grund til at olien er brændt. Der må være noget der går varmt i det drev? Du må hellere få det åbnet og checket af VP. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.