Jump to content

Olie farve på volvo DP-e drev

3600

Recommended Posts

3600 skrev On 10.10.2021 at 15.16:

Ja samme mængde , det er drevolie fra biltema på begge drev ,det plejer bare at have samme farve efter sæsonen

Hvorfor bruke girolje fra Biltema? "Ekspertene" her kan si hva de vil om Biltema's oljekvalitet, men jeg ser det er en gjenganger når folk har problemer med drevene sine. Da er det 30kr spart pr liter på girolja som gir 30k i rep kostnad. Har selv hatt 3 båter med Volvo drev, kun kjørt Volvos egen olje og ingen utfordring med drev.

Så jeg tror du har selv gitt svaret på hvorfor oljen ikke ser god ut.

Du kan fylle Volvo's girolje og håpe drevene varer, eller ta storservice, altså åpne dem og bytte det som er slitt og så fylle kvalitetsolje etterpå. Og så fylle Biltemaolje på ting som ikke koster eller som du er redd for...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

3600 skrev On 11.10.2021 at 8.31:

Der er ikke vand i det har stået 10 dage uden tegn på vand i olien, 

Jeg mener fortsatt at der er vann i den brune oljen, olje som inneholder vann kan ha egenskaper som gjør at den ikke skiller seg men den forandre farge og blir uklar som den brune er. Har du sammenlignet den mot orginal olja du fylte på sist.

Det kunne være interessant at vide hvilken olie fra biltema du har brugt. Hvis du ved en fejl har købt med "limited slip" additiv så er det et no-go. Din konus kobling skrider ved belastning og det er enten det eller et defekt leje der udvikler varme så olien er blevet brændt.

Når du trykprøver drevene så husk at de skal også vakuum prøves, da det afslører om seals er tætte for vand udefra.

Det er noget sludder du er blevet fortalt. Der sidder 2 seals på hver aksel (4 i alt for duo-prop per drev) De sidder parvis på indre og ydre aksel og de vender modsat. Den inderste kan du teste med tryk (den holder olien inde) Den yderste skal holde vandet ude (vender modsat) og den eneste måde at teste den på er med vakuum og et vakuummeter. Jeg vil anbefale dig at kigge i værkstedsmanualen for fremgangsmåden. Jeg ved ikke om den kan downloades for DP-E drev, men for DP-G måtte jeg købe papir versionen fra Volvo Penta ca. 750DKK

Jeg er enig og slet ikke den med limited slip additiv. Men hvis man læser i VP manualen så matcher de faktisk begge fordi de er GL-5 så man skal sætte sig lidt ind i at olie ikke bare er olie. I princippet er al motor og gearolie olie i dag dog emulgerende og kan blande sig med vand. Der er kun småpenge at spare på at købe en billigere olie i hverfald hvis man sammenligner udgifterne ved et havareret drev :headbang: Der er folk som ved en fejl har hældt forkert olie på drev og det blev dyrt.........

@3600, du har tilsyneladende brugt egnet olie, men der er en eller anden grund til at olien er brændt. Der må være noget der går varmt i det drev? Du må hellere få det åbnet og checket af VP.

Skærmbillede 2021-10-16 kl. 20.49.57.png

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...