Bellil Startet 10.Oktober.2021 Link til dette innlegget Startet 10.Oktober.2021 Jeg har kjøpt inn denne for å frostsikre to Volvo Penta KAD32 for vinteren. Er det ok eller må jeg ha grønn? A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Okkaby Svart 10.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2021 Ikke om det er original grønn på den fra før. Da risikerer du en skikkelig rense jobb til våren. http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
nomen Svart 10.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2021 Jeg regner med at TS snakker om å frostsikre sjøvannsdelen, isåfall er det bare å bruke blå (eller hvilken som helst farge) Snakker du om ferskvannsdelen, må du passe deg for å blande ulike frostvæsker. Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Grand Banks jr Svart 10.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2021 Ja, du kan bruke blå frostvæske på saltvannskretsen. Du må ikke blande ulike frostvæsker i kjølesystem ellers. Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Okkaby Svart 10.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2021 Mye mindre styr å ha litt varme i motorrommet. Dette har alt det elektriske også godt av. Om det er saltvanns kretsen en snakker om da. http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Grand Banks jr Svart 10.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2021 Jepp, bortsett fra at sikringen på min strømkurs ute kan falle ut. Så jeg bruker alltid å sikre med frostvæske. Har opplevd at sikring har slått ut og vann i båten var bunnfrosset. Ingen skade, men det vil jeg ikke oppleve igjen. Da hadde jeg heldigvis kjørt igjennom frostvæske på motor. Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Bellil Svart 10.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2021 Beklager litt uklart spørsmål. Det er sjøvannskretsen jeg spurte om. Da kjører jeg på med denne blå. Kjøpt i fjor så husker ikke hvorfor det ble blå Drevene er endelig av og olje og filtre ble byttet med gjennomvarm motor på sjøen Bare resten igjen nå ? A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
småbåtentusiasten Svart 11.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2021 (redigert) For naturens del: Bruk ugiftig frostvæske på sjøvannskretsen, i toalettet og vannrørene. Ofte går den frostvæsken ut og renner til sjø/vann uten å bli samlet opp og levert på avfallsstasjonen. Redigert 11.Oktober.2021 av småbåtentusiasten (see edit history) Link to post
Bellil Svart 12.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2021 Absolutt noe å tenke på @småbåtentusiasten A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn