Timmeeh Startet 12.Oktober.2021 Link til dette innlegget Startet 12.Oktober.2021 Skal montere en radice propell her, med kon og kile. Mutteren har to setskruer. Prosedyren på dette da? Har søkt litt og funnet forskjellige meninger. Noen mener loctite på mutter, noen varmer opp propell og lar den knipe på den måten.. hva sier produsentene? Skal mutter dras til med moment? For så å skrus tilbake til hvor setskruene passer? skal også montere pakkboksen med nye simmerringer. Type med to ringer med leppene inn mot hverandre. Tre aksling gjennom bakre simmerring, og vente med den fremste? Fylle opp med fett og rotere aksel mens man fyller forsiktig? Skal den være helt full og fri for luft må man vel gjøre det på den måten vel? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2021 Det korte svaret er: Følg prosedyren fra Sleipner. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 12.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2021 denne var det eneste jeg fant. monter propell og dra til godt står det? Det tolker jeg som jeg drar til jeg er fornøyd, for så å finne punktet for setskruer. Da er det ok? Ingen minimumsmoment? Den får jo lite belastning på mutteren uansett ved gange , men jeg vil bare forsikre meg at jeg ikke gjør en brøler. klemflensen var så detaljert beskrevet med moment og rekkefølge på stramming at jeg trodde propellen hadde noe lignende. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 12.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2021 Jeg er av dem som mener at en ikke ALLTID skal følge instruksjonsboka slavisk. Det er viktig at propellen sitter stramt på konusen og at mutteren ikke kan løsne. Jeg ville: - smurt konus og gjenger først. Tynn olje på konusen og fett på gjengene. - montert propellen med kilen og teitet til mutteren - varmet propellbosset med butanbrenner, alternativt varmluftpistol. Ikke overdriv. Propellen skal kunne demonteres igjen også . . - teitet til mutteren med fastnøkkel eller skiftenøkkel. Du greier neppe å stramme for mye med rimelig håndkraft. - for all del ikke skrudd mutteren tilbake, men boret nytt punkt for settskruen hvis nødvendig, montert settskruen med Loctite (eller Biltemas tilsvarende) uten å teite til særlig hardt. - montert sinkanode på mutteren, Regner med at den er den er forberedt for det. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Timmeeh Svart 12.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2021 Merkelig mutter igrunn, uten sink. det er to hull for setskruer, 180gr fra hverandre. er en kabel tilkoblet stevnflensen med sink montert, men det gir jo ingen garanti for kontakt vel? Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 12.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2021 Istaden for kan du bruka låseskive,dette vert levert med Sleipner sit utstyrer ,på desse kanter vert propellen varmt med propan før montering,husk å ikkje overdrive med varme. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2021 OK, Hulda-metoden: Sleipner leverer låseblikk, det bruker jeg. Akselkon og navboring rengjort. Standard kon er 1:10. Smører kon med fett. For jeg vet at en eller annen gang skal propellen av. Dytter propellen inn på konen. Oljer gjengene. Skrur mutteren til. Putter en planke (et eller annet av tre) slik at propellvingene blir låst. Trekker til med pipe og latmannsarm. Føler når propellen suger seg på konen. Kakker på plass låseblikket. Etter mange år kommer propellen greit av med tre-armet avtrekker og litt varme. Er du ute etter problemer, varm propellen før du setter den innpå. Ingen av de propellene, nokså mange, har noen gang løsnet. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 12.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2021 Heilt einige med Hulda-metoden,når eg nemde varme så meinte eg kunn ein liten lunk, ein video på YouTube av Seaboardmarine i USA er svert informativ, Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 12.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2021 Timmeeh skrev 1 time siden: Merkelig mutter igrunn, uten sink. Vanligvis er det gjengehull i enden av akselen forberdt for feste av anode, men da må du ha en annen mutter. Dersom det er en trebåt er det ofte brukt å droppe sinkanoder for å hindre lutråte. På tresnekka mi hadde jeg tilløp av lutråte i treverket rundt stevnlageret. Jeg har derfor droppet alt av sinkanoder. Der ser ut til å gå bra. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Torsen67 Svart 12.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2021 Er det eget kontaktpunkt for settskruene? Skal ikke disse bare skrus inn i gjengene på akselen? Når det kommer til sink, så holder det vel å sette en på akselen i forkant ab propellen? Hvis ikke så må du nok skifte mutter som er dedikert for sink. Som feks Bosvik sin mutter. Men den er dustete kostbar. Bare sinken koster ca 500,-. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 12.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2021 Olje på konus, fett på gjenger. Ikke omvendt . . . ! Det er ellers mye som går bra, nesten uansett . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 12.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2021 Nei, nei, fett på kon og olje på gjenger, ellers går det aldri bra1 Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 12.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2021 https://www.sportsfiskebutikken.no/products/sink-for-propellmutter-o-22-25-aksel3?gclid=Cj0KCQjw5JSLBhCxARIsAHgO2SdXJfXJtz2PBF3q-DRZqQ8XIOpGMUBvXHkxpgxBSME1SvTTzvxsbb0aAvsFEALw_wcB noe sånt tredd utpå mutteren? jeg skal bortover i ettermiddag så skal få sett nærmere på dette. Om det er spor i aksel for setskruene eller hva. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 12.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2021 Torsen67 skrev 14 minutter siden: Er det eget kontaktpunkt for settskruene? Skal ikke disse bare skrus inn i gjengene på akselen? Når det kommer til sink, så holder det vel å sette en på akselen i forkant ab propellen? Hvis ikke så må du nok skifte mutter som er dedikert for sink. Som feks Bosvik sin mutter. Men den er dustete kostbar. Bare sinken koster ca 500,-. Sjekker dette etterpå, men det er ikke plass til en sink på aksel. Propellen er veldig nært stevnflensen. Men tenker det finnes en man kan tre utpå eksisterende mutter og evt gjenge inn for en bolt på toppen? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2021 Ja, det er metoden til Sleipner. Betinger gjenget hull i enden av propellmutter og låseblikk i stedet for utstikkende settskruer. Er settskruene flush når trukket til, så er det greit. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 12.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2021 Hulda skrev 3 minutter siden: Ja, det er metoden til Sleipner. Betinger gjenget hull i enden av propellmutter og låseblikk i stedet for utstikkende settskruer. Er settskruene flush når trukket til, så er det greit. Setskruen er flush, så da borer jeg bare hull i toppen av mutteren så får jeg nok en sink på. ang fett på gjengene er jeg enig. Tynt lag med fett på kon og olje på gjenger. Middels gjengelås på setskruen. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 12.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2021 https://www.maritim.no/sinkanode-for-bosvik-propellmutter-35-36-mm Er det en slik en kanskje, haha. Sink med setskruer! mulig det er bosvik anlegg, pakkboksen lukter ihvertfall bosvik så! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2021 (redigert) Timmeeh skrev 11 minutter siden: Setskruen er flush, så da borer jeg bare hull i toppen av mutteren så får jeg nok en sink på. ang fett på gjengene er jeg enig. Tynt lag med fett på kon og olje på gjenger. Middels gjengelås på setskruen. Det er gutten sin det! Gjør som jeg sier, så er jeg fornøyd :-) Sleipner bruker vel en A4 unbrako 6 mm skrue for å feste sinken. Jeg pleide å bruke litt aluminiumspasta, slik at ikke skruen skulle tære rundt sinken. Ja, Bosvik. Bruker du den, sett inn skruene med alupasta. Her har vel også skruene en tendens til å tære på sinken. Redigert 12.Oktober.2021 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 12.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2021 Timmeeh skrev 1 time siden: https://www.maritim.no/sinkanode-for-bosvik-propellmutter-35-36-mm Er det en slik en kanskje, haha. Sink med setskruer! mulig det er bosvik anlegg, pakkboksen lukter ihvertfall bosvik så! Ja, dette er løsningen fra Bosvik. Jeg er ikke så happy for denne, da den kan dette av før sinken er brukt opp. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 12.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2021 Torsen67 skrev for 5 timer siden: Ja, dette er løsningen fra Bosvik. Jeg er ikke så happy for denne, da den kan dette av før sinken er brukt opp. Billig var det og!! Prøver med alupasta da så blir det nok bra Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 14.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2021 Dukker opp ting her. pakkboksen var jo lekk, og montert med begge simmerringer innover (leppa). Med smørenippel har sikkert denne blitt vrengt bak og gitt lekkasje. Fjæra var rustet så jeg spesifiserte at jeg måtte ha syrefaste fjærer på de nye, og monterer begge med leppa bakover. dro ut akslingen igår, og det ser ut som propellen er en 45mm propell, med en foring inni. Aksel er 35mm. Synes det var så lite gjenger på mutteren?? skal ta bilde etterpå , tror jeg burde bytte noen greier her for å få dette på stell. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 14.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2021 9mm ca, 4 omdreininger med mutteren…… her er det satt på en 45mm propell på 35mm aksling. Dette er jeg ikke helt komfortabel med. Tror det blir ny propell Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 14.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2021 Kor langt er bosset på propellen? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2021 Jeg ville heller ikke vært komfortabel med de gjengene. Den gangen jeg jobbet med denslags mener jeg krav til lengde på gjengeparti var 1,5 eller 2,0 ganger diameteren. Men det var mindre dimensjoner. Ut fra ren synsing ville jeg vel foretrukket et gjengeparti på minst 15 mm. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 14.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2021 Tok den av idag. Gjengene er 15mm lange på akslingen. lengden på propellen er 106mm. var boret nytt hull til setskruen, ganske langt ned. Naturlig nok.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.