Jump to content

Montere bronsepropell


Timmeeh

Recommended Posts

Hulda skrev for 3 timer siden:

Jeg ville heller ikke vært komfortabel med de gjengene. Den gangen jeg jobbet med denslags mener jeg krav til lengde på gjengeparti var 1,5 eller 2,0 ganger diameteren. Men det var mindre dimensjoner. Ut fra ren synsing ville jeg vel foretrukket et gjengeparti på minst 15 mm.

Tradisjonell DIN/ISO standard er ca. 0.8 ganger gjengediameteren for muttere. For gjenger i gods regner en med mer, blant annet fordi godset ofte ikke kan påregnes å ha samme fasthet som bolten.

 

Dette ser ut til å være i minste laget.

 

 

Link to post
Share on other sites

Akslingen er 1/10 kon og 10mm kile på, så skulle være greit å finne propell til denne. 
 

det er et hull tvers på gjengene for setskruen, mulig de har bora nytt hull i mutter og at denne passer greit på en 35mm propell.


Synd den dimensjonen jeg skal ha er forventet på lager 29.12 hos Telmo, er det noen som klarer å finne en 18x24 propell høyregående til 35mm aksel?

Link to post
Share on other sites

husky dane 85 skrev for 1 time siden:

Men propell boset er ca 100mm pluss/minus standard, så da er ikkje mykje å vinna på ny propell har du eit bilde av akselen uten propell?

HUB lengde på mikado propell til 35mm aksling er 90mm. 
 

Har mål av det meste her hehe. Men her er et bilde av akselen. 

43DF9BC6-B6D6-4475-BC53-E348904997F1.jpeg

Link to post
Share on other sites

Ja der var ikkje mykje å gå på,da er kanskje ein mulighet å flytta konen forlover på akselen,samt å få nye gjenger, så ein sleipner mutter passar?Sleipner har sikkert propell også,du kan jo få lage eit hull i propellen som gjer at den kjem lenger inn på akselen 

Redigert av husky dane 85 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig i at det kunne med fordel vært lengre gjengeparti, men det er jo ikke her belastningen ligger, og med rett propell får jeg nok utnyttet nesten hele lengden så da blir det nok bra. Så sleipner sin aksel hadde ca 30mm langt gjengeparti på sin 35mm aksel. De kjører sink utenpå da, så det har sikkert noe med det å gjøre også.

Link to post
Share on other sites

Har ringt både west mekan og bosvik idag, og ingen av de har aksler med så lite gjengeparti. Hvem har levert akselen da? Og ingen kjenner igjen mutteren heller. 
 

https://www.maritim.no/sink-for-propellmutter-35-mm-12246-35-

 

men en sånn går nok på med litt modifisering.

 

bosvik sa for øvrig at man ikke skulle bruke noe fett eller olje på kon ved montering. 
 

er litt i tvil hva jeg skal gjøre her. Er jo flere måneder leveringstid på propell, så med mindre det dukker opp en brukt som passer må jeg nesten bare montere sammen dette og tro det blir greit et års tid vel. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 1 time siden:

 

Det blir feil konklusjon. Belastningen på gjengene er nokså høy når propellen skal trekkes til. Med tørr kon kreves det enda mer av mutteren.

Det er sant. Men jeg tenkte mest på under drift. Er jo kun ved bakking belastningen går bakover. 
 

nei vi får se, den har jo klokket 949 timer sånn så den klarer vel noen timer til. 
 

en teori bak kort gjengeparti er at det har vært en fast vridbar propell på den før, at de har dreid av den en bit. For ingen leverer aksel med så kort gjengeparti ser det ut til. 

Link to post
Share on other sites

Har montert nokre nye akslingar i haust,felles for samtlige er at når propellen er montert på akselen så er bakre kant av propellen mest heilt jamt med av slutten av gjenge partiet, eg tenkte at dersom du får propellen lenger inn på konen så får du utnytta heile gjenge partiet, då burde dette gå bra.eller?

Link to post
Share on other sites

husky dane 85 skrev On 22.10.2021 at 19.25:

Har montert nokre nye akslingar i haust,felles for samtlige er at når propellen er montert på akselen så er bakre kant av propellen mest heilt jamt med av slutten av gjenge partiet, eg tenkte at dersom du får propellen lenger inn på konen så får du utnytta heile gjenge partiet, då burde dette gå bra.eller?

Ja, skjønner hva du mener. Har hatt tid å tenke , og konkluderer med at dette ikke blir bra på noen måte.

 

Bare se på bilde her. En ting med å bruke foring er jo at lengden på propellhuben er større på 45mm kontra 35, men mutteren som er M24 har 36mm nøkkelvidde. Dvs 0,5mm som presser propellen innover på langsiden, og litt mer på hjørnene på mutteren. Det er jo nesten som man skrur den innover imellom propell og aksel :headbang:

 

Det er 4-5mm fra stevnlager og til propell slik den var montert, så kan ikke flytte den lengre inn heller. Nei det blir nok å vente på ny propell, lang leveringstid om dagen :crazy:

73407B4C-FD76-4319-B5FA-65B54752BA90.jpeg

Link to post
Share on other sites

husky dane 85 skrev for 3 timer siden:

I følge Sleipner så ska du ha 0,5-1x akseldiameter fra stevnlager til propell.mål E på deira skjema.

Skjønner. Jeg har tatt av aksel og propell så får ikke målt, men har et bilde og det er lite klaring ja ingen tvil. 
 

men propell til 45mm aksling er ca 20mm lengre enn til 35mm, så jeg får jo 10mm ekstra når min nye brukt propell kommer. Jeg fant en radice b7 

 

så det løser jo alle mine problemer. Med skive så blir det jo enda mindre gjenger, så her ble det for mye ugler i mosen at jeg orker å prøve. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Dette ble bra. Pakkboks med begge simmerringer pekende bakover, og bedre klaring mellom stevnlager og propell… samt nesten hele gjengepartiet i bruk, skulle tro propellen var lagd for 35mm aksler? 
 

nå må jeg bare trikse til en sink her. Den er jo forbundet med aksel-gir, og gir har gjennomgående bolter med sink på så strengt tatt trenger jeg vel ikke sink på propellmutter også?

2C0CC098-5ED8-48F5-8DB0-31417AFFD44E.jpeg

Link to post
Share on other sites

Da dobbeltsjekker jeg at det ikke er dårlig kontakt på bolt til gir, for resten skal være godt forbundet sammen. Mener jeg har sett en kabel her så det er sikkert tenkt på dette før min tid. 
 

var jo litt spesiell mutter jeg hadde så må evt finne noe som ikke passer helt, men kan jo alltids henge på en klump på mutteren også. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...