Jump to content

Montere bronsepropell


Timmeeh

Recommended Posts

Skal montere en radice propell her, med kon og kile. Mutteren har to setskruer. 
 

Prosedyren på dette da? Har søkt litt og funnet forskjellige meninger. Noen mener loctite på mutter, noen varmer opp propell og lar den knipe på den måten.. hva sier produsentene? 
 

Skal mutter dras til med moment? For så å skrus tilbake til hvor setskruene passer? 
 

skal også montere pakkboksen med nye simmerringer. Type med to ringer med leppene inn mot hverandre. Tre aksling gjennom bakre simmerring, og vente med den fremste? Fylle opp med fett og rotere aksel mens man fyller forsiktig? Skal den være helt full og fri for luft må man vel gjøre det på den måten vel?

Link to post

download

denne var det eneste jeg fant.

 

monter propell og dra til godt står det? 
 

Det tolker jeg som jeg drar til jeg er fornøyd, for så å finne punktet for setskruer. Da er det ok? Ingen minimumsmoment? Den får jo lite belastning på mutteren uansett ved gange , men jeg vil bare forsikre meg at jeg ikke gjør en brøler. 
 

klemflensen var så detaljert beskrevet med moment og rekkefølge på stramming at jeg trodde propellen hadde noe lignende. 

Link to post

Jeg er av dem som mener at en ikke ALLTID skal følge instruksjonsboka slavisk.

 

Det er viktig at propellen sitter stramt på konusen og at mutteren ikke kan løsne.

 

Jeg ville:

 - smurt konus og gjenger først. Tynn olje på konusen og fett på gjengene.

 - montert propellen med kilen og teitet til mutteren

 - varmet propellbosset med butanbrenner, alternativt varmluftpistol. Ikke overdriv. Propellen skal kunne demonteres igjen også . .

 - teitet til mutteren med fastnøkkel eller skiftenøkkel. Du greier neppe å stramme for mye med rimelig håndkraft.

 - for all del ikke skrudd mutteren tilbake, men boret nytt punkt for settskruen hvis nødvendig, montert settskruen med Loctite (eller Biltemas tilsvarende) uten å teite til særlig hardt.

 - montert sinkanode på mutteren, Regner med at den er den er forberedt for det.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

OK, Hulda-metoden:

Sleipner leverer låseblikk, det bruker jeg. Akselkon og navboring rengjort. Standard kon er 1:10. Smører kon med fett. For jeg vet at en eller annen gang skal propellen av. Dytter propellen inn på konen. Oljer gjengene. Skrur mutteren til. Putter en planke (et eller annet av tre) slik at propellvingene blir låst. Trekker til med pipe og latmannsarm. Føler når propellen suger seg på konen. Kakker på plass låseblikket. Etter mange år kommer propellen greit av med tre-armet avtrekker og litt varme. 

 

Er du ute etter problemer, varm propellen før du setter den innpå. 

 

Ingen av de propellene, nokså mange, har noen gang løsnet. 

Link to post
Timmeeh skrev 1 time siden:

Merkelig mutter igrunn, uten sink. 

Vanligvis er det gjengehull i enden av akselen forberdt for feste av anode, men da må du ha en annen mutter.

 

Dersom det er en trebåt er det ofte brukt å droppe sinkanoder for å hindre lutråte. På tresnekka mi hadde jeg tilløp av lutråte i treverket rundt stevnlageret. Jeg har derfor droppet alt av sinkanoder. Der ser ut til å gå bra.

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Er det eget kontaktpunkt for settskruene? Skal ikke disse bare skrus inn i gjengene på akselen? 

Når det kommer til sink, så holder det vel å sette en på akselen i forkant ab propellen? Hvis ikke så må du nok skifte mutter som er dedikert for sink. Som feks Bosvik sin mutter. Men den er dustete kostbar. Bare sinken koster ca 500,-.

Link to post
Torsen67 skrev 14 minutter siden:

Er det eget kontaktpunkt for settskruene? Skal ikke disse bare skrus inn i gjengene på akselen? 

Når det kommer til sink, så holder det vel å sette en på akselen i forkant ab propellen? Hvis ikke så må du nok skifte mutter som er dedikert for sink. Som feks Bosvik sin mutter. Men den er dustete kostbar. Bare sinken koster ca 500,-.

Sjekker dette etterpå, men det er ikke plass til en sink på aksel. Propellen er veldig nært stevnflensen. Men tenker det finnes en man kan tre utpå eksisterende mutter og evt gjenge inn for en bolt på toppen?

Link to post
Hulda skrev 3 minutter siden:

Ja, det er metoden til Sleipner. Betinger gjenget hull i enden av propellmutter og låseblikk i stedet for utstikkende settskruer. Er settskruene flush når trukket til, så er det greit.

Setskruen er flush, så da borer jeg bare hull i toppen av mutteren så får jeg nok en sink på. 
 

ang fett på gjengene er jeg enig. Tynt lag med fett på kon og olje på gjenger. Middels gjengelås på setskruen.

Link to post
Timmeeh skrev 11 minutter siden:

Setskruen er flush, så da borer jeg bare hull i toppen av mutteren så får jeg nok en sink på. 
 

ang fett på gjengene er jeg enig. Tynt lag med fett på kon og olje på gjenger. Middels gjengelås på setskruen.

 

Det er gutten sin det!

Gjør som jeg sier, så er jeg fornøyd :-)

Sleipner bruker vel en A4 unbrako 6 mm skrue for å feste sinken. Jeg pleide å bruke litt aluminiumspasta, slik at ikke skruen skulle tære rundt sinken.

 

Ja, Bosvik. Bruker du den, sett inn skruene med alupasta. Her har vel også skruene en tendens til å tære på sinken.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Dukker opp ting her.

 

pakkboksen var jo lekk, og montert med begge simmerringer innover (leppa). Med smørenippel har sikkert denne blitt vrengt bak og gitt lekkasje. Fjæra var rustet så jeg spesifiserte at jeg måtte ha syrefaste fjærer på de nye, og monterer begge med leppa bakover.

 

dro ut akslingen igår, og det ser ut som propellen er en 45mm propell, med en foring inni. Aksel er 35mm. Synes det var så lite gjenger på mutteren?? 
 

skal ta bilde etterpå , tror jeg burde bytte noen greier her for å få dette på stell.

Link to post

Jeg ville heller ikke vært komfortabel med de gjengene. Den gangen jeg jobbet med denslags mener jeg krav til lengde på gjengeparti var 1,5 eller 2,0 ganger diameteren. Men det var mindre dimensjoner. Ut fra ren synsing ville jeg vel foretrukket et gjengeparti på minst 15 mm.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...