Jump to content

Hvor mange prosent kobber inneholder (gule) propeller fra feks Radice og Sleipner etc?

Torsen67

Recommended Posts

Sleipner har vel ikke produsert propellere på veldig mange år. De forhandler Radice og Gori propellere. I thrusterne bruker de plastpropellere.

Uten at jeg er noen ekspert på propellere, så lages vel generelt propellere av to hovedtyper bronselegeringer:

- Manganbronse (egentlig mangan-aluminiumbronse, forkortet MAB) (med ca. 60 % kobber). Siden de aller fleste legeringer av manganbronse inneholder mer enn 1% sink, klassifiseres det offisielt ikke som bronse, men som messing.

- Nikkel-aluminiumbronse (NAB) (med godt over 80 % kobber).

Det fins utallige varianter og handelsnavn på disse materialene. 

NAB er adskillig sterkere enn MAB og propelleren kan da lages tynnere og mer effektiv. NAB koster selvsagt mer.

Det har gjennom tidene vært laget mye propellere i ulike messinglegeringer, men siden messing inneholder i varierende grad - og noen ganger svært mye - sink, så er de utsatt for tæring i saltvann i en helt annen grad enn bronse.

Italienske Radice, som er ganske dominerende på det europeiske markedet og brukes som originalpropeller hos mange båtfabrikanter, lager i begge de to ovenstående materialene. 

Torsen67 skrev for 20 timer siden:

Stusser litt på at alt gror på disse propellene, mens en liten strimmel med kobber på et hustak kan forhindre groe av mose på et helt tak.

Som Hulda og VegJoh har nevnt over, så analyserte jeg kjemisk sammensetning på en hel del materialer i tråden som @VegJoh linker til, bla. propellen på vår Viksund. I den tråden finner du også en dypere forklaring på ulike kobberlegeringer, som jo bronse og messing er. Men jeg tror ikke du skal trekke for vidløftige konklusjoner ut fra kobberinnhold i propellen og at det ikke gror på mose på taket. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...