Torsen67 Startet 12.Oktober.2021 Link til dette innlegget Startet 12.Oktober.2021 (redigert) Stusser litt på at alt gror på disse propellene, mens en liten strimmel med kobber på et hustak kan forhindre groe av mose på et helt tak. Redigert 12.Oktober.2021 av Torsen67 (see edit history) Link to post
Hulda Svart 12.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2021 Varierer vel. Googler du støpbar messing, får du vel mulighetene. Veldig mange propellere som blir markedsført som bronse, er nok messing. Komodo foretok en drøss analyser for noen år siden. Link to post
VegJoh Svart 12.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2021 Hulda skrev for 6 timer siden: Komodo foretok en drøss analyser for noen år siden. Det er vel kanskje denne tråden du sikter til ? D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Hulda Svart 13.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2021 Ja. Men generelt blir lystbåtpropellere støpt fra en legering som er sjøvannsbestandig og som er enkel og støpe. Da snevrer mulighetene seg inn. Men jeg sitter 10 mil unna faglitteraturen min for tiden. Link to post
Indy Svart 13.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2021 Sleipner har vel ikke produsert propellere på veldig mange år. De forhandler Radice og Gori propellere. I thrusterne bruker de plastpropellere. Uten at jeg er noen ekspert på propellere, så lages vel generelt propellere av to hovedtyper bronselegeringer: - Manganbronse (egentlig mangan-aluminiumbronse, forkortet MAB) (med ca. 60 % kobber). Siden de aller fleste legeringer av manganbronse inneholder mer enn 1% sink, klassifiseres det offisielt ikke som bronse, men som messing. - Nikkel-aluminiumbronse (NAB) (med godt over 80 % kobber). Det fins utallige varianter og handelsnavn på disse materialene. NAB er adskillig sterkere enn MAB og propelleren kan da lages tynnere og mer effektiv. NAB koster selvsagt mer. Det har gjennom tidene vært laget mye propellere i ulike messinglegeringer, men siden messing inneholder i varierende grad - og noen ganger svært mye - sink, så er de utsatt for tæring i saltvann i en helt annen grad enn bronse. Italienske Radice, som er ganske dominerende på det europeiske markedet og brukes som originalpropeller hos mange båtfabrikanter, lager i begge de to ovenstående materialene. Link to post
Komodo Svart 13.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2021 Torsen67 skrev for 20 timer siden: Stusser litt på at alt gror på disse propellene, mens en liten strimmel med kobber på et hustak kan forhindre groe av mose på et helt tak. Som Hulda og VegJoh har nevnt over, så analyserte jeg kjemisk sammensetning på en hel del materialer i tråden som @VegJoh linker til, bla. propellen på vår Viksund. I den tråden finner du også en dypere forklaring på ulike kobberlegeringer, som jo bronse og messing er. Men jeg tror ikke du skal trekke for vidløftige konklusjoner ut fra kobberinnhold i propellen og at det ikke gror på mose på taket. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 13.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2021 Radice'en som sitter på Hulda og er kjøpt hos Sleipner er garantert messing. Så har jeg en Michigan, den er nesten garantert bronselegering, er solgt som det, og er brunere i fargen. Men gehalten av kobber, det vet jeg ikke. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn