Jump to content

Hull i eksosbelg/Vannlekasje


Espen Heier

Recommended Posts

Hei, båten vår med en eldre Volvo inboard motor (tidlig 80-tallet) har tatt inn betydelig saltvann i motorrommet i sommer og jeg har trodd det har vært utette gjennomføringer. Nå som båten er tatt opp på land, har jeg fylt vann inn i motorrommet, og funnet ut at det er hull i eksosbelgen. Det renner godt ut av hullet... Har noen en formening om hvor i motoren sjøvannet kommer fra belgen og ut i motorommet?

Screenshot_20211013-135519.png

Screenshot_20211013-135552.png

Redigert av Espen Heier (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke Penta systemet men på mercruser så er det alltid vann inni der når båten er på vannet. Du har antageligvis et eksoso rør som er skrudd fast bak motor som fører ersosen til drevet og alt som under vann linjen i dette røret er det vann inni. Antagelig så er det en kobling eller sammenføyning inni motor rommet bak drevet som lekker. Du må muligens ut med motor for å kunne gjøre noe med dette. Det er sikkert noen andre med erfaring med ditt system som kan svare mer tydelig 

Link to post
Share on other sites

Gå inn på www.volvopenta.com og finn ditt drev. Da vil du kunne se på deleskjemaet hvordan slanger/rør går fra drev og til motor (eller mer riktig den andre veien).

 

Uten å vite type motor og drev så blir det bare generelt, men så langt jeg kjenner til så stemmer det som @Helge77 sier om at det vil stå vann opp til vannlinje i drev og inn i motorrom.

D5L

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...