Jump to content

Yamaha 50 hk to-takter VS Suzuki 60 hk firetakter?


Oso1890

Recommended Posts

Jeg har en Yamaha Pro 50 totakter fra 1997 på en Skibsplast 490HT. Vurderer å kjøpe en ny Suzuki 60 hk firetakter. Hvordan er forholdet mellom vekt og effekt på dette byttet? Yamaha'n klarer 26 knop pr i dag. Båten brukes av en familie på 4 til korte dagsturer og litt kjøring med vannski og ring. 

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Kva ønsker du å oppnå?

 

Virkar yamahamotoren som den skal, eller er det eit naudsynt bytte?

 

Eg kjenner ikkje yamahamotoren du har, men har ein 2019 Suzuki med 60 hestar.

Så langt har det vore ein god, stillegåande motor, men service er dyrt.

 

Gutungane har ein 2012 Merc totakt på sin Øyen 530 F. Ein sprek motor, men den er tørst.

 

Dei får mykje bensin for pengane dei ikkjer brukar på service.

 

 

Link to post
Share on other sites

Yamaha motoren fungerer som den skal ja. Men jeg synes den er undermotorisert samt at den bråker en del og har høyt forbruk. Men det skal være en solid motor som har gått lite timer. Når det er sagt så er det en stor investering å kjøpe helt ny motor. Ryker fort på 70-80000kr. 

Link to post
Share on other sites

Eg er ikkje sikkert på at Suzuki 60 vil opplevast som særleg mykje sprekare.

 

Etter at eg kjøpte motoren har eg hatt 20-timarsservice, og 100-timarsservice. Dette har sikkert kosta ca. 10 000 til saman. Til neste år meiner verkstaden at det òg er naudsynt med impellerskifte. Då kostar servicen ca. 10 000.

Det blir ikkje aktuelt. Garanti eller ikkje garanti.

Eg satsar på å ta neste service sjølv.

10 000 kr for ein service er i røynda ca. 1/7 av prisen på ein ny motor.

 

For meg medfører òg service å få båten på hengar, køyra ein time til verkstaden, venta eit par tre timar, og køyra heim att.

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Oso1890 skrev for 2 timer siden:

Men jeg synes den er undermotorisert

Da ville jeg vurdert 70hk, eller beholdt 50hk. Jeg mener det blir litt liten forskjell opp til 60hk.

 

Oso1890 skrev for 2 timer siden:

samt at den bråker en del

Har du støyskjerm over motoren? Med støyskjerm synest jeg det var lite støy i 490, men har ikke prøvd siden ca 1990....

 

 

Link to post
Share on other sites

Mort1 skrev 29 minutter siden:

Da ville jeg vurdert 70hk, eller beholdt 50hk. Jeg mener det blir litt liten forskjell opp til 60hk.

Støttes. Lite tilfredsstillende å legge masse penger i ny motor, for så å oppdage at den skulle vært ett hakk større. Da er det bedre å kjøpe ett hakk for stor og kjenne på tilfredstillelsen av litt mer krefter enn det som strengt tatt er nødvendig.

 

Hadde samme båt med 75 hk Mariner totakt for ca ti år siden. Det fungerte veldig bra. Mistenker at motoren var justert opp til 90 hk som er samme motor, for det var greit overskudd i den. Loggen sa nesten 40 knop, men dette var før jeg hadde tilgang på gps-måling.

Link to post
Share on other sites

Mort1 skrev for 1 time siden:

Da ville jeg vurdert 70hk, eller beholdt 50hk. Jeg mener det blir litt liten forskjell opp til 60hk.

 

Har du støyskjerm over motoren? Med støyskjerm synest jeg det var lite støy i 490, men har ikke prøvd siden ca 1990....

 

 

Takk for svar. Blir vel til at jeg beholder Yamaha'n. Vil egentlig opp på 70+ hester, men da blir det vel dyrt i forhold til verdien på båten. Når det gjelder støydeksel så kjørte jeg med det i fjor uten at jeg følte den ble noe stillere. Men det kan hende jeg burde legge på ny støydempingsmatte på innsiden av "hjelmen". Tester det neste sesong. 

Link to post
Share on other sites

Oso1890 skrev for 6 timer siden:

Vil egentlig opp på 70+ hester, men da blir det vel dyrt i forhold til verdien på båten.

...hva betyr det.., er det bedre økonomi å kjøpe ny båt med 70 hk motor? Jeg ville tenkt at ville jeg hatt bruksverdi av den båten jeg har, men ønsker mer futt, så bytter jeg motor.... ser etter en brukt  70 hk.. Men jeg skjønner ikke alt, heller ikke de som ikke vil fylle 10 liter bensin på en gammel gressklipper, for gressklipperen fikk de gratis... og da blir det jo helt feil å koste 170 kr på den...

Link to post
Share on other sites

er vel ca 50 kg forskjell mellom dagens df60 og 70..?    Men også 50% større syl.volum , så 70 hesteren føles nok mye sterkere

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ask skrev On 15.10.2021 at 9.46:

Eg er ikkje sikkert på at Suzuki 60 vil opplevast som særleg mykje sprekare.

 

Etter at eg kjøpte motoren har eg hatt 20-timarsservice, og 100-timarsservice. Dette har sikkert kosta ca. 10 000 til saman. Til neste år meiner verkstaden at det òg er naudsynt med impellerskifte. Då kostar servicen ca. 10 000.

Det blir ikkje aktuelt. Garanti eller ikkje garanti.

Eg satsar på å ta neste service sjølv.

10 000 kr for ein service er i røynda ca. 1/7 av prisen på ein ny motor.

 

For meg medfører òg service å få båten på hengar, køyra ein time til verkstaden, venta eit par tre timar, og køyra heim att.

 

Ask

 

Service på en slik motor er relativt/veldig enkelt å gjøre selv, hvis man vil spare noen kroner. Impellerskifte er heller ikke uoverkommelig. Forøvrig kan man vanligvis fint strekke impellerskifte til 4-5 år uten noen risiko. 

 

Har tatt det som trengs av service på min 2015 modell Mercury F115 selv. Koster meg en  knapp tusenlapp i året i oljer og filter. Anoden varer flere sesonger, samme med forfilter/vannutskiller (har et Racor Snapp filter).

Første impellerskift blir nå etter 6 sesonger. Må kanskje inspisere termostaten også, men aldri noen problemer med kjølingen etter 180 timer.

 

servicef115.JPG.cdeb16003636d52f5737e5b6251f75e1.JPG

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Oso1890 skrev On 15.10.2021 at 13.53:

Takk for svar. Blir vel til at jeg beholder Yamaha'n. Vil egentlig opp på 70+ hester, men da blir det vel dyrt i forhold til verdien på båten. Når det gjelder støydeksel så kjørte jeg med det i fjor uten at jeg følte den ble noe stillere. Men det kan hende jeg burde legge på ny støydempingsmatte på innsiden av "hjelmen". Tester det neste sesong. 

 

Verdien på båten vil jo øke tilsvarende motoralternativet. Og en utenbordsmotor er også veldig lett å selge løst eller beholde til neste båt. Som regel vil det nesten alltid lønne seg å selge motor separat, når selve båten har såpass lav salgsverdi.

Men det finnes jo brukte motorer der ute også.

Ellers er jo Yamaha F70 den desidert letteste 70-hk 4-takt på markedet. Har sett noen brukte innimellom, for Yamaha koster flesk nytt.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...