Jump to content

Beste drivstoff app / nettside

Gerhard

Recommended Posts

Det er stadig vekk diskusjon om hvor vi finner billigst drivstoff. Det er jo litt verre enn med bil der vi ofte kjører forbi stasjoner og kan lese hva prisen er. Det gjør kanskje at den er jevnere der også.

Selv kjenner jeg bare en god nettside, pumpepriser.no. Det er en enkel nettside som viser det vi trenger og ikke så mye mer. Raskt å registrere en avlesing og rask å sjekke priser i et område. Det er også god respons fra den som driver det hvis noe må justeres. (f.eks. plassering av stasjonene). Det anbefales å lage en bruker og logge inn. Den har vært ganske bra oppdatert i mitt område i sommer, men jeg skjønner det ikke har vært like bra andre steder av landet. Og nå utenfor sesongen så er det også lite oppdateringer her.

Hvilke finnes, hvor gode er de og hvor oppdaterte er de?

Noe av det viktigste er at de er oppdatert. Er vi mange nok og har vi forbrukermakt nok til å bestemme oss for en god tjeneste og følge den opp så den blir oppdatert?

Vi hadde en her på baatplassen, men den forsvant. Lite brukt antar jeg? Kanskje vi ikke er villige til å bidra til denne dugnaden? Hvor mange vil ta opp mobilen hver gang man ser en pumpe og registrere både bensin og dieselpris? Når du ikke fyller også. På en god app eller nettside så er det fort gjort.

Kom med forslag om gode drivstoff app / nettsider.

Og, kan jeg få tommel opp hvis du er villig til å bruke de sekundene det tar å registrere.

• 3 uker senere...

OK OK

3 uker siden første innlegg. Ingen svar og tre tommler opp. Tydeligere kan det vel ikke sies:

- Ingen bedre drivstoff app / nettside er foreslått.

- Jeg fikk tre tommler opp så langt, så det blir oss 4 som kommer til å fortsette å oppdatere dette. Men det er jo fint hvis noen flere henger seg på. Men det blir ingen massiv bruk av forbrukermakt fra baatplassen.

Siden ingen andre nettsider er foreslått så reklamerer jeg litt for den jeg har funnet:

pumpepriser.no

1: Hvis du legger inn nettsiden som favoritt så kommer du inn med ett trykk

2: Hvis du har registrert deg kommer favorittene dine frem:

632675834_Screenshot_20211014-220041_SamsungInternet.jpg.cf17012357242acfdc7bbf4c9b10cf4e.jpg

3: Dersom det er en av favorittene dine du skal oppdatere så velger du den. (Et par trykk til hvis det er noen andre stasjoner)

1191004215_Screenshot_20211014-220048_SamsungInternet.jpg.3e6512a72a25ea820d92baf00ade2938.jpg

4: Evt juster prisen eller bare bekreft for både bensin og diesel.

5 trykk så er det gjort!

(Det er noe galt med redigeringsmulighetene her. Jeg forsøker å slette skjermbildet under, men det forsvinner ikke selv om det er mindre en 2 timer og det tilsynelatende forsvinner når jeg redigerer. Admin: Slett gjerne bildet og denne teksten)

Screenshot_20211014-220102_Samsung Internet.jpg

Redigert av Gerhard
Bilde gjentatt (see edit history)

Den nettsiden virker jo både oversiktlig og grei:thumbsup: Liker muligheten for bruk av favoritter der man vanligvis ferdes mest. Greit å kunne sammenligne prisene kjapt om man planlegger fylle en god skvett.

Selv pleier jeg legge inn diesel- og bensinprisene i navigasjonsappen Navionics. Synes løsningen her er greit. Brukere av appen kan både skrive litt om påfyllingsstedet (f.eks. ting man bør vite som maks størrelse båt, dybde, andre fasiliteter som vann, osv.) og redigere prisene. Så lenge brukerne faktisk gjør dette vil prisene være oppdaterte og tilgjengelig for alle som bruker Navionics.

Man sentrerer kartet slik at krysset kommer over det man ønsker mer informasjon om, her bunkringsstasjonen på Vassøy ved Stavanger;

D14962E6-3071-426C-AAA0-40A88090BAB2.jpeg.ee502e685be27cb6f706a2301d809ee7.jpeg

Ved å trykke på spørsmålstegnet får man opp dette;

6091453D-B928-462D-AC9C-2509A0281FE4.jpeg.90c513b38fc11962d17075816ad57b04.jpeg

Trykker man videre direkte på der det står prisene får man enda mer informasjon og mulighet for å redigere prisene til dagens nivå;

13A360A2-EF6C-4207-84F7-8D85B90B36CD.jpeg.ecc530515c0bd08d72a8df7c6f668429.jpeg

Her fra en annen bunkringsstasjon (dessverre lenge siden oppdaterte priser), men med mer praktisk info om stedet;

AE50D7A3-D850-453A-A39D-3F4C58E0F844.jpeg.013fa1d6573e20d4ae6833fde1a6f466.jpeg

Jeg tror utfordringen slike «prisopplysende» tjenester er å få brukerne til å bruke dem aktivt. Og med flere tjenester tilgjengelig blir de få brukerne som faktisk er aktive fordelt på disse og dermed blir hver enkelt tjeneste mindre brukt enn hva potensialet skulle tilsi. Sånn sett burde jeg gjerne ha latt være å reklamere for Navionics sin variant, men samtidig synes jeg den er så grei i bruk, spesielt med tanke på at appen gjerne brukes når man ferdes på sjøen likevel. For min del satte jeg pris på tjenesten her på forumet, men da den forsvant ble det til at jeg nå bare bruker Navionics sin variant. Synes den er lett og kjapt tilgjengelig fra mobilen.

Har også blitt bruker. Ser at det mangler noen steder i mitt område. Er er FB gruppe der man kan si ifra om endringer og mangler, ser ut til at gruppa er ganske død. Veldig fint om flere kan kaste seg på

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

• 8 måneder senere...
Santa_Claus skrev for 4 timer siden:

Drivstoffappen er også et alternativ. Virker som denne er mest oppdatert for bil, men det er mulig å velge "båt" og da kommer bunkringsstasjoner opp.

Som er nevnt tidligere så er det brukerne som oppdaterer og dermed viktig med mange brukere for å få oppdaterte priser.

Jeg bruker også Drivstoffappen da det er det mest oppdaterte ser det ut som. Men helt oppdatert er den jo ikke. Så igår bensin til 20,75 kr/l på YX Eydehavn (oppdatert for 5 timer siden) og dro dit, men da var det 23,59 kr/l. Bedre enn å fylle siden til feks 27, så da fylte jeg 56 liter. Men ville jo blitt 150 kr billigere om det hadde vært den prisen det stod.

Synd man i dagens teknologiske samfunn ikke kan klare å få til et felles opplegg der alle stasjoner legger inn sine priser så de kan finnes enkelt og gratis. Men tror det er noe regelverk om at det da kalles prissamarbeid og dermed er forbudt å lage ti let ordentlig opplegg så da må det bli 100 separate systemer drevet av private med diverse mangler. samtidig som folk kjrøer rundt for å finne ut hvor det er billigst å fylle, og om det kanskje bør vente ti len annen dag.

Jeg har oppdatert Drivstoffappen noen ganger, men med varierende hell. EN stor svakhet er at man ikke kan oppdatere feks bare bensin. Det fant jeg ut da jeg la inn den nye bensinprisen der og så at dermed var dieselprisen også blitt fersk ifølge oppdateringen. Hadde da nettopp kjørt forbi og aner ikke hva dieselprisen var der da det ikke interesserer meg s lenge alle mine motorer går på bensin. Synd at de som ser etter dieselpriser da tror prisen dere er fersk, mens virkeligheten er at den sannsynligvis er forandret samtidig med bensinprisen. Hadde de endret så man kunne oppdatert bare en så hadde jeg oftere oppdatert, men å pugge to priser når jeg passerer gidder jeg ikke.

Angående fylling på båt så er det en svkhet at man ikke kan se hvilke som er ved vannet og hvilke som er langt inne på land. Har flere gnager sett billig drivstoff noen få km unna med stedsnavn som jeg forbinder med vannkanten, men hvor en sjekk på kartet viser at det er nær en km inn på land og dermed uaktuelt å bære kanner så langt (og sikkert ikke bare bare å finne et sted å legge fra seg båten heller).

Du nevner man kan velge båtsymbolet, men da kommer det bare opp noen å, de som bare er beregnet for båt. Min erfaring er at det ofte er billigst å fylle båten på de stasjonenem an også kan kjøre til med bil. Feks i Arendal er min erfaring at det er som regel billigst på YX Eydehavn om man skal velge blant dem man kommer til med båt. Gi gjerne tilbakemelding om andre kjenner til andre steder man ofte får billig bensin i den delen av året sommerdekka er på bilen og båten er på sjøen.

Hagefjorden mellom Tvedestrand og Lyngør pleier å være dyrest blant de stedene jeg stadig passerer og har kikket på prisen noen ganger, tror aldri jeg har fylt bensin der. Ligger som regel mange kroner over det jeg betaler på YX Eydehavn.

Bensinpriser er ganske viktig siden de varierer så ekstremt at det er store forskjeller på hvor og når man fyller. Selv har jeg fylt over 1000 liter i året på båten min de siste 2 årene, så det bli jo noen kroner. Satser på å komme under 1000 liter i år med ny motor.

I pumpepriser er det enkelt å oppdatere kun bensin eller diesel.

Oppdaterte Eydehavn selv på fredag. Da var de 22.69. er du Coop medlem blir det 22.14. samme dag i Risør var det 27.54

Vært bra om man fikk samlet seg om ett alternativ.

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Blouberg skrev 21 minutter siden:

I pumpepriser er det enkelt å oppdatere kun bensin eller diesel.

Oppdaterte Eydehavn selv på fredag. Da var de 22.69. er du Coop medlem blir det 22.14. samme dag i Risør var det 27.54

Vært bra om man fikk samlet seg om ett alternativ.

Jeg kikket på pumpepriser.no nå, men synes den var ganske mangelfull.

Sjekket priser på noen steder og finner jo prisene, men finner ikke noe info om når de er oppdatert Det er jo ganske verdiløst å vite prisen når man ikke vet om det er to uker siden. Kanskje jeg skal forte meg bort til YX Kilsuns, for der er bensinprisen 0,00 kr/l ifølge denne nettsida. Men jeg har vel en mistanke om at det  ikke stemmer, jeg har hvertfall aldri sett den prisen der borte (og generelt sett så er det tungvint å se prisen der, så da styrer jeg helst unna).

Så er det jo ei kai med Esso bensin like ved der Redningsskøyta ligger i Arendal, den så jeg ikke i oversikten. Ved Vippa bru selger de vel fortsatt bensin, der var det kun diesel på pumpepriser.no. Har fylt der minst en gang pga nød, men generelt sett dyrt der. En gang så jeg billig bensin der og fylte 2-takt olje på tanken og skulle fylle, men da var den vissti  ustand, får ikke betalt og dermed ikke fylt heller. Litt dumt da å ha fylt på olje for 20 liter når det er ca 5 liter bensin på tanken, men heldigvis hadde jeg kanne ombord med bensin så jeg fikk ordnet det.

Slik det er nå så synes jeg det ser ut til at Drivstoffappen vinner over pumpepriser.no på brukervennlighet og når det gjeler å være oppdatert.

Men synd det må legges ned så mye arbeid i å at tilfeldig forbipasserende skal oppdatere sikkert 100 ulike apper og nettsider når man kunne hatt en feles som oppdateres automatisk (evt manuelt) av bensinstasjonene når det skjer endringer.

Men noen tror vel kanskje kundene ikek er opptatt av pris. Da jeg nevnte for innehaveren av YX Kilsund at det var nesten umulig å finne prisen hos dem så svarte hun at folk skal vel fylle uansett, så da er det ikke så viktig å vite prisen før man starter fyllingen. Sellv synes jeg det er ganske vesenlig om prisen er 22 eller 27 kr når jeg skal fylle feks 60 liter og godt kan vente noen få dager hvis nødvendig. Ergerlig å ha fylt dyr bensin som fortsatt er i båten når jeg ser billig bensin etterpå.

Ser også ut ti lat den kun gjelder båthavner, for jeg ville sjekke hvordan det var hjemme, men der var det visst ingen stasjoner i flere mils omkrets så det ut som, selv om jeg har fylt der mange ganger.

Redigert av 19 fot (see edit history)
19 fot skrev 58 minutter siden:

Sjekket priser på noen steder og finner jo prisene, men finner ikke noe info om når de er oppdatert Det er jo ganske verdiløst å vite prisen når man ikke vet om det er to uker siden

Bare å scrolle ned på siden så ser du historikken, når og hvem som har oppdatert.

Dersom noen mangler sender du bare navn og lokasjon til utvikleren, fikser seg som regel på en dag.

Screenshot_20220727-170146_Chrome.jpg

Redigert av Blouberg (see edit history)

Noe jeg synes er en uting, er alle pumpene som ikke viser literprisen før de startes. Gikk forbi pumpene i Stavern for en ukes tid siden for å se på prisen, der står alle pumpene på null! Og jeg har sett det flere steder. Man skal tydeligvis ikke få vite prisen før man fyller. Da lurer jeg på om de har noe å skjule, og drar et annet sted. 

Dette gjelder kun på marinaer, etter hva jeg har sett.

Redigert av GeirFrode (see edit history)
GeirFrode skrev 49 minutter siden:

Noe jeg synes er en uting, er alle pumpene som ikke viser literprisen før de startes. Gikk forbi pumpene i Stavern for en ukes tid siden for å se på prisen, der står alle pumpene på null!

Helt enig! Dette er nok veldig bevisst.  

Er blant annet slik i Vindfangerbukta, passer på å gå bortom om jeg ser andre som tanker. Lønner seg f.eks å gå innom Kambo.

GeirFrode skrev for 2 timer siden:

Noe jeg synes er en uting, er alle pumpene som ikke viser literprisen før de startes. Gikk forbi pumpene i Stavern for en ukes tid siden for å se på prisen, der står alle pumpene på null! Og jeg har sett det flere steder. Man skal tydeligvis ikke få vite prisen før man fyller. Da lurer jeg på om de har noe å skjule, og drar et annet sted. 

Var samme på Edholmen ifjor mener jeg. Er det egentlig lov å ikke oppgi prisen slik? 

Irriterende er det hvertfall. 

GeirFrode skrev for 6 timer siden:

Helt enig, og dette er noe jeg nevnte for dem på YX Kilsund senest idag. Kom dit og prisen på pumpa vises ikke, og lysskiltet peker vekk fra vannet. Så i realiteten må man helt inntil, fortøye og så gå rundt stajonen for å finne ut hva pprisen er. Eller man kan starte pumpa og se hva det blir.

Da jeg kom dit er det jo sånn at hvis det er billig så skal jeg fylle både en kanne og en tank, men det er jo dumt å bruke tid på å lete "grave" frem dette hvis det er dyrt og jeg ikke skal fylle opp. Kan jo fortøye og gå rundt bygningen og se på prisen, men tenkte at da kan man lett bli forvekslet med de mange som bruker bensinstasjonbrygga for turer på matbutikken tvers over veien (går i samme retning som om man skal sjekke bensinprisen).

Så jeg gravde frem kanna og fylte denne, prisen var lav, så da skal jeg også flle tanken (hadde vært raskere og bedre å ta det samlet), så da ble det ny fylling, og pumpa ville ikke starte, det viser seg den maks kan ha to fyllinger lagret pr pumpe og ene var visst brukt opp allerede før meg så da måttte jeg bruke annne pumpe til tanken. Så var det inn å betale.

Når ting er så tungvint og tidkrevende så blir det også til at man opptar bryggeplass unødig lenge og dermed blokkerer for andre som vil fylle og da taper bensinstasjonen penger. Var vel hvertfall en som kom kjørende og snudde like ved brygga selvo m prisen var 20,79 eller deromkring, men det visste vel neppe han. Enten så snudde han pga usynlig pris eller pga at det ikek var plass nok til ham ved brygga. Uansett hadde dette vært løst ekstremt enkelt om man bare gadd å sørge for at prisen vises på pumpa. Jeg har foreslått det for dem at prisen burde stå der, men svaret var at hvis de lar prisen fra forrige fylling stå der så kan det hende den har forandret seg og da lbir det feil. Å få frem prisen som er der akkurat nå virker det som er umulig av en eller annne grunn. Så jeg foretrekker helt klart å helelr fylle på YX Eydehavn der man på 100 meters avstand kan lese av prisen på bensin og diesel på et digert lysende skilt som sees godt fra både sjøen og fra bilveien. Eneste grunn til å fylle på Kilsund er hvis man tilfeldigvis er i det området når det er billig drivstoff.

Ser også at Drivstoffappen som regel er dårlig oppdatert på Kilsund sammenlignet med Eydehavn, og det er ikke rart. For når man har flaks om man ser prisen på et drivstoff så skal det mye til at man ser prisen på begge drivstoffene og dermed kan oppdatere appen uten å rote det til med en oppdatering som er feil på det drivstoffet man ikke fyller selv.

Så eneste måten å oppdatere seg på prisen der er igrunnen å vite at de følger Eydehavn på pris, så hvis det er en fersk oppdatering på Eydehavn så gjelder det sannsynligvis Kilsund også. Da kan man svinge innom, fortøye, og ta opp pistolen og sjekke om det faktisk stemmer og så fylle. Utrolig tungvnt altså sammenlignet med å bare kikke på et skilt og se fasiten.

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...