omhI Startet 17.Oktober.2021 Del på Facebook Startet 17.Oktober.2021 Start- eller fritidsbatteri til teinehaler ? Følgende data på haler:. Effekt 900 W. 12 V. Noen som vet ? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 17.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2021 Den vil jo trekke 75 A så du skal nå ha et rimelig solid batteri om du skal bruke den en stund. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 17.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2021 Startbatteri Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 17.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2021 hei og takk for svar. Er det noen "forskjell" på å trekke 75A fra et startbatteri i 5 minutter enn et forbruksbatteri i 5 minutter ? Sitér dette innlegget Link to post
Martin_ Svart 17.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2021 Både start- og forbruksbatterier kan brukes. Det er jo ikke snakk om flere hundre amps, som startmotorer trekker. Men ha nok kapasitet, 115 Ah f. eks. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 17.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2021 Ja det er forskjell. Noen ganger stor forskjell. Et fritidsbatteri kan være så mangt. Om det kan brukes må man lese dets tekniske data for å få rede på. Det er vanligvis ikkje beregnet på store strømmer men på lav strøm over lang tid. Men om du tenker et slikt typisk billig littavhvert- hverken eller batteri så kan det nok brukes. Nå skal det også sies at den haleren kommer aldri i nærheten av å dra 75A Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 18.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2021 Jeg ville brukt fritidsbatteri. Et fritidsbatteri av moderat størrelse greier fint å levere 75A. Problemet med startbatteri, er at det ikke tåler så mange sykluser med utlading/opplading, dersom du bruker teinehaleren så mye at batteriet blir helt eller delvis utladet hver gang, vil det gå ut over batteriets levetid. Uansett hvilket batteri du bruker, sørg for at det blir oppladet så snart som mulig etter bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2021 Jeg ville heller valgt et semitraction batteri. Slike brukes gjerne i anleggsmaskiner av ymse slag, men fungerer utmerket i min båt til kombinert forbruk og truster. Jeg har 2 × 140Ah med 1000A CCA på hvert fra Euroglobe. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Komodo Svart 18.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2021 (redigert) omhI skrev On 17.10.2021 at 13.46: Start- eller fritidsbatteri til teinehaler ? Følgende data på haler:. Effekt 900 W. 12 V. Noen som vet ? Jeg har et 80Ah Varta AGM batteri i jolla mi, det fungerer utmerket. Som regel lar jeg motoren gå på tomgang når jeg bruker teinehaleren, da slipper jeg at batteriet tappes. Har av og til tittet på voltmeteret mens haleren går, og spenningen på batteriet avhenger av hvor tungt den drar. Med liten last er spenningen rundt 12,8-13 V, dvs at det ikke går strøm ut av batteriet før lasten overstiger en viss kraft. Men det igjen kommer jo an på hvor god lading du har fra motoren din. Redigert 18.Oktober.2021 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
victor Svart 18.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2021 (redigert) Jeg bruker fritid 115ah fra BT, uten lading fra motor, på mh200 haler. 900w Da kan jeg trekke 10 teiner 7-9 ganger før jeg bytter batteri. Alt etter temp, strøm og hvor godt de "sitter". Jeg alternerer altså på 2 slike, lader ett mens ett er i bruk. Har fungert fint i tre år. Bruker bare ett om sommeren til krepselenke på 5 teiner / 50 meter. Redigert 18.Oktober.2021 av victor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.