Swingswong Startet 18.Oktober.2021 Link til dette innlegget Startet 18.Oktober.2021 Heisann. Har bestilt et Racor 500 lignende filter som skal brukes som sidestrøms filter på dieseltanken. Til dette trenger jeg en 12v elektrisk pumpe. Er det noen som har forslag til hva jeg kan bruke? Ser at Biltema har en, men er usikker på hvor gode disse er. Må absolutt ikke lekke så jeg får SFT på nakken. Biltema type Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2021 Hulda kjører 2 stk Carter. Vet ikke hvor du bor. Har kjørt Biltema-pumpen på bensinmotor ca. 180000 km over 10 år. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 18.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2021 Den pumpen jeg limte inn bilde av? I såfall blir det en slik Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2021 Den pumpen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2021 (redigert) Jag hadde problem med den mekaniske fødepumpen i min Yanmar 4JHE. Da ble det elektrisk sugepumpe fra Biltema som erstatning for den mekaniske. Dette var i 2009, og den funker uten problemer fremdeles 12 år og ca. 1000 motortimer senere. Men hvor lenge holder den videre? Litt ille om den skulle streike nede på svenskekysten i ferien. Å kjøpe inn en reserve som nevnt ovenfor (dekker krav til trykk og mengde) er jo en god sikkerhet. Redigert 18.Oktober.2021 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Swingswong Svart 18.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2021 Takk for svar ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2021 Hulda har en Carter som kjører motoren, en som kjører 'polering'/dagtank. En tredje, denne Biltema, montert som reserve. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 31.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2021 Filter og pumpe er i hus? For å merke at filteret blir tett vurderer jeg en ohms oljetrykksensor mellom pumpe og filter. Pumpen gir maks 0,3 bar. Vil det fungere? Jeg vet ikke motstanden gjennom filteret så hadde håpet å slippe testing som ikke blir vellykket. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 31.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2021 Skal den ikke sitte etter filter og suge gjennom? Jeg kjøpte en slik for et par år siden, til samme formål. Brukte den først til å tømme tank, men da streiket den allerede. Håper din er bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 1.November.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2021 Jeg hadde tenkt å montere den før filteret. Mener du den bør stå etter? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 1.November.2021 Link til dette innlegget Svart 1.November.2021 Er det ikke best at pumpen får ren diesel? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
index Svart 1.November.2021 Link til dette innlegget Svart 1.November.2021 Jeg har den etter grovfilter og før finfilter. Bare fordi det passet best slik hos meg. Jeg har 52-3231, den med metallhus. Den første sviktet etter tre-fire år, den andre er over ti nå og fungerer fint fortsatt. For å kunne si noe om filterets tilstand bør du vel måle trykk før og etter filter under drift og sammenligne tallene. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Swingswong Svart 1.November.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2021 Det er den sorte pumpen jeg har. Trykket etter filteret vil alltid være lavt. Det renner rett i tanken. Derfor tenker jeg å måle før. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.November.2021 Link til dette innlegget Svart 1.November.2021 Hvis du ser på Hulda, Bitteliten og andre, vil du finne at pumpen er montert oppstrøms filteret. Og at det sitter et vacuum-meter montert mellom filter og pumpe. Når filteret er rent, vil undertrykket være tilnærmet null. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 1.November.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2021 Ok. Da setter jeg pumpen etter filteret. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.November.2021 Link til dette innlegget Svart 1.November.2021 Swingswong skrev for 2 timer siden: Det er den sorte pumpen jeg har. Trykket etter filteret vil alltid være lavt. Det renner rett i tanken. Derfor tenker jeg å måle før. OK, da misforstod jeg. Jeg trodde det var snakk om et ekstrafilter i parallell. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jannmar Svart 1.November.2021 Link til dette innlegget Svart 1.November.2021 Hulda skrev for 7 timer siden: Hvis du ser på Hulda, Bitteliten og andre, vil du finne at pumpen er montert oppstrøms filteret. Og at det sitter et vacuum-meter montert mellom filter og pumpe. Når filteret er rent, vil undertrykket være tilnærmet null. Swingswong skrev for 6 timer siden: Ok. Da setter jeg pumpen etter filteret. Betyr ikke oppstrøms filteret før filteret? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.November.2021 Link til dette innlegget Svart 1.November.2021 Nei. Slik er det nok ikke :-) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 1.November.2021 Link til dette innlegget Svart 1.November.2021 Hulda skrev 32 minutter siden: Nei. Slik er det nok ikke :-) Ok. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.