Lysekil Startet 19.Oktober.2021 Link til dette innlegget Startet 19.Oktober.2021 Jeg har båten i sjøen hele vinteren, men den blir ikke brukt fra midten av november og utover. Normalt tar jeg av rullegenoa og storseil, og lagrer det i oppvarmet garasje. Genoaen må ned uansett, men jeg vurderer å la storseilet ligge på bommen i vinter, Bomtrekket er helt vanntett med lufting ( finmasket netting) i underkant. Over dette kommer presenning. Seilet er to år gammelt ( elvstrøm cruising dacron) . Jeg tenker på faren for mugg/svarte prikker etc. Seilet er selvsagt helt tørt når jeg pakker for vinteren. Må innrømme at det er "litt" latskap innblandet her, men jeg hater også å legge et ganske nytt seil utover en betong flytebrygge for å brette seilet. Som regel blåser det litt for mye - begynner å regne - alle kompisene (og kona) som gjerne blir med å seile er borte, og da står man der alene med et berg av seilduk som ikke går inn i volvoen. Vil gjerne ha erfaring fra de som lar seilet ligge på bommen hele vinteren - Link to post
Code0 Svart 19.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2021 Mulig svarene varierer med hvor båten ligger, Lysekil eller Lofoten... Link to post
Ask Svart 19.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2021 Hei. Eg har minst 17 års erfaring med å lagra seglet slik du tenkjer å gjera det. Dette fordelt på to ulike storsegl på båten vår. (Me kjøpte nytt storsegl i 2012.) Med fullspila storsegl, som har tre reveliner, er det ein betydeleg jobb å ta seglet av og på. Me lar seglet tørka godt før me pakkar seglet på bommen, lukkar bomtrekket godt, og surrar seglet slik at seglet blir liggande på oppsida av bommen. Det siste er litt viktig. Lazy jacks må av, og så legg me ein kraftig presenning over seglet. Presenningen er klippa til slik at den dekker heile seglet, og rekk nedanfor bommen. Me surpar ikkje presenningen slik at det blir tett under bommen. Me sikrar presenningen ved å legga eit terrassebord over. På det har eg spikra nokre spiker med 30-40 cm mellomrom. Deretter knyt me to og to spylarveskekanner saman med passeleg lange snorer. Desse heng me over bommen slik at ei kanna heng saman med kanna på andre sida av bommen. Nokre få stadar har me snorene så lange at snora går rundt bommen. Deretter vinsjar eg opp bombløftaren slik at enden på bommen blir vesentleg høgare enn der bommen møter mastar. Poenget er at eventuelt vatn skal renna av, og ikkje samla seg i seglet om presenningen lek. Nemnte spikrar hindrar kannene i å skli framover på bommen. Dette har funka fint i mange år, og eg kan ikkje hugsa at eg har sett teikn til jordslag, mugg eller liknande. Båten ligg på Vestlandet, og fuktigare klima finn ein vel ikkje andre stadar her i landet. Me plar å unngå å fylla kannene heilt fulle med vatn. Dette for å unngå at kannen sprekk av frost, og vatnet renn ut når det tinar. Seglet har skinn i hjørna mellom for- og akterliket. Eg plar å setja skinnet inn med vaselin eit par gangar i året. Eg håpar dette var til hjelp. Ask Link to post
Grønnskollingen Svart 19.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2021 Gode erfaringer med å la seilet ligge på bommen. Vi har formsydd presenning som gjør at det ikke blir noe snøfokk eller regn. Presenningen går ca 40cm over seilet. Har crusinglaminat-seil, fullspilet med 2xen-line rev. Link to post
Langs land Svart 19.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2021 Lysekil skrev for 1 time siden: Vil gjerne ha erfaring fra de som lar seilet ligge på bommen hele vinteren - Ingen erfaring, men min metode for å ta i land storseilet (39 fots båt) alene er som følger; Forutsetningen er at seilet er "løsfotet". Jeg tar ut spilene, pakker seilet, løsner foran og bak på bommen også er det gjort. Snorene du sikrer seilet med må selvfølgelig ikke gå under bommen... Litt knot blir det jo, men du slipper å herpe seilet på betongen. Link to post
Gunga Din Svart 19.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2021 Lysekil skrev for 1 time siden: …..—men jeg hater også å legge et ganske nytt seil utover en betong flytebrygge for å brette seilet. jeg tar ikke sjansen, jeg har også helt nye seil, så jeg tar de med hjem jeg kjøpte en sånn billig prassel-pressening på Biltema, som jeg legger mot brygga eller asfalten…… https://www.biltema.no/fritid/hage/presenninger/presenning-90-gm2-2000040699 vet ikke om jeg linker til rett presenning, men den billigste presenningen, som i prinsipp ikke duger til noe ! S/Y Gunga Din Link to post
Framtia Svart 19.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2021 (redigert) jeg tar av storseilet. For det første pleier det være behov for litt årlig ettersyn (reparasjon av rifter, bytte av lus...), og for det andre blir storseilet i veien for vinterpresenningen over båten (gir for stor mønehøyde). Men skulle gjerne sluppet denne jobben, griner hver gang når jeg alene prøver å omgjøre 60m2 tykk seilduk til noe som kan løftes av båten og inn i en bil... Redigert 19.Oktober.2021 av Framtia (see edit history) Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
shipahoy Svart 19.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2021 Seilene er på året rundt. Hvordan skulle jeg ellers seile? Lazybaggen er gammel og ikke vanntett, så når det regner blir seilene våte. Vasket av litt grønske nå i vår, ellers ingen problem. Link to post
Lysekil Svart 19.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2021 Her var det flere gode tips ! Takk alle sammen ! Glemte å si at båten ligger på svenske västkusten - Tror jeg prøver metoden til ASK nå i vinter. Også godt tips å pakke seilet på bommen - og å bruke en billig presenning på brygga slik Gunga Din foreslår. Link to post
Sun Flyer Svart 19.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2021 Hvis du har muligheten strammer du skjøtet så det blir god helling nedover på bomenden. Da renner vann ut bak. Jeg har nettopp kjøpt nytt, svart storseil sånn at prikkene ikke viser :) Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Arne Henriksen Svart 19.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2021 Jeg har brukt båten året rundt, og seilene har med et kort unntak første vinteren vært på siden de ble kjøpt i 2016, til båten ble avrigga nå i høst. UV-beskyttelsen på genoa er litt falmet ellers oppleves seilene tilnærmet nye - stive i stoffet og synes bra. Dette er Ullman Contender Supercruise, crosscut dacron. Kjøpte samtidig ny tett lazybag med god lufting i bunn, som nok har hjulpet på å beskytte storseilet. mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn