Jump to content

Opplagstøtter fra Biltema - Advarsel ifm. montering

Lazyjack

Recommended Posts

Kjøpte 4 av disse støttene forleden men på to av støttene skar flere av boltene som holder bena sammen seg seg under montering. Det er 10 mm bolter med nylock muttere og mutteren låste seg halveis inne på bolten. Når det skjer er det heller ikke mulig å få mutteren av. Ettere å ha opplevet dette på flere bolter gikk jeg over til å smøre boltene før bruk og da gikk det fint. Det er ikke nevnt noe om smøring i monteringsinstruksjonen så om man vil bruke disse støttene så er det altså viktig med fett eller olje på gjengene før montering.
Forøvrig virker støttene OK.
Drar til BT for å bytte to av støttene så får vi høre hva de sier...

https://www.biltema.no/batutstyr/opplag/batstotter/motorbatstotte-2000043008

Redigert av Lazyjack (see edit history)
index skrev 29 minutter siden:

Er det ikke bare å sette i nye bolter og gå videre med jobben da? I stedet for å bruke dagen på Biltema og ende opp med nye like dårlige bolter? Det hadde jeg gjort...

Da måtte jeg bruke tid på å sage av x antall bolter som hadde skåret seg, ut og få tak i nye bolter osv. 

Jeg fikk nye støtteben på BT (skulle bare mangle) og så vet jeg at om jeg smører opp gjengene på forhånd så går det greit å montere dem. 

Jeg må beklage til @Okkaby, det står A2 på boltene så det er vel en rustfri kvalitet. 

Men bra kvalitet er det ikke. Da jeg skulle løsne boltene på en av de nye støttene jeg hentet i dag  for å smøre dem før tildraging (de er dratt løselig til ved leveranse pga. flatpakking)  skar den seg seg jammen da jeg skulle løsne mer for å få fett på gjengene. Måtte sage den av og erstatte med en jeg hadde liggende ?

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Lazyjack skrev 49 minutter siden:

Jeg må beklage til @Okkaby, det står A2 på boltene så det er vel en rustfri kvalitet. 

Men bra kvalitet er det ikke. Da jeg skulle løsne boltene på en av de nye støttene jeg hentet i dag  for å smøre dem før tildraging (de er dratt løselig til ved leveranse pga. flatpakking)  skar den seg seg jammen da jeg skulle løsne mer for å få fett på gjengene. Måtte sage den av og erstatte med en jeg hadde liggende ?

A2 er billig rustfritt å A4 er syrefast. Å så har sikkert BT kjøpt billigste de kunne få av A2, så kvaliteten nok ikke er der den burde være.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Okkaby skrev 31 minutter siden:

A2 er billig rustfritt å A4 er syrefast. Å så har sikkert BT kjøpt billigste de kunne få av A2, så kvaliteten nok ikke er der den burde være.

Støttene med bolter kommer rett fra Kina og koster nok ikke stort for Biltema ?

index skrev for 6 timer siden:

Er det ikke bare å sette i nye bolter og gå videre med jobben da? I stedet for å bruke dagen på Biltema og ende opp med nye like dårlige bolter? Det hadde jeg gjort...

:yesnod:

Lazyjack skrev for 5 timer siden:

Da måtte jeg bruke tid på å sage av x antall bolter som hadde skåret seg, ut og få tak i nye bolter osv. 

Jeg fikk nye støtteben på BT (skulle bare mangle)

At de ordner opp i slikt bør være en selvfølge, selv om jeg nok hadde gjort som index skriver. Men du behøver ikke å kappe boltene, eller skruene som jeg kaller det (så lenge det er gjenger på dem :wink:) Med pipe og skralle og gjerne latmannsarm til som mothold, trekker du lett over 10mm stålskruer. Når gjengene har skjært seg fortsetter du bare å skru til de knekker. 

At Biltema bruker skruer av simpleste sort til disse bukkene overrasker vel neppe de fleste av oss. 

Komodo skrev for 9 timer siden:

:yesnod:

At de ordner opp i slikt bør være en selvfølge, selv om jeg nok hadde gjort som index skriver. Men du behøver ikke å kappe boltene, eller skruene som jeg kaller det (så lenge det er gjenger på dem :wink:) Med pipe og skralle og gjerne latmannsarm til som mothold, trekker du lett over 10mm stålskruer. Når gjengene har skjært seg fortsetter du bare å skru til de knekker. 

Hadde bare 1/2" skralle for hånden ?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...