Jump to content

Wallas 85DP med rust og tæring

Glødepluggen

Recommended Posts

Hva i all verden har skjedd med denne? Har den vært under vann?

Håp er det. De fleste delene kan du rengjøre med stålbørste. Og du trenger helt åpenbart en ny glødeplugg, den ser gåen ut. Du trenger mest sannsynlig også bunnmatten i brenneren.

Men hvor er det hullet i godset?

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Hei

det er en mulighet, men vanskelig å si da jeg akkurat har kjøpt den. 

Rengjorde delene og satte den sammen igjen. Kjørte den en times tid i kveld og den virker helt fint. 

Uansett vil jeg bytte de delene som er slitne for å unngå trøbbel i fremtiden. 

Det jeg lurer mest på er den tæringen i aluminiumen og om det eventuelt kan bli eksos lekkasje der siden. 

• 3 uker senere...

Hei

Etter super hjelp fra Wallas service er ny glødeplugg og matte skiftet. De andre delene fikk en runde i glassblåseren og ble betraktelig bedre. Etter montering virker alt bra . Det tar 18 minutter og koke 1,5 liter vann fra koketoppen startes og 12 minutter når den er driftsvarm. Det er riktignok uten lokk så er noe å hente der, uansett er jeg godt fornøyd. 

Det eneste jeg lurer på er om den lille Messing "dysen" på bildet hører til Wallasen eller om det er noe som tilfeldigvis lå på benken min ?

IMG_20211106_173715.jpg

IMG_20211106_174137.jpg

IMG_20211106_181758.jpg

IMG_20211106_184009.jpg

• 6 måneder senere...

Man har det da ikke travelt i båten?

Da jeg kjøpte båten i 1987 var det installert slik gammeldags pumpeprimus. Den åkte ut etter et år og ble erstattet av et Wallas Ceramic 100x apparat for lampeolje. Etter 15 - 20 år ble det byttet ut med et Wallas 95D Ceramic for diesel som vi fremdeles har. Må det noen gang byttes, blir det til noe tilsvarende.

Mandag morgen starter vi forresten på båtferie. Vi drar nedover svenskekysten og snur vel utenfor Göteborg. Det kommer vi til å bruke2 - 3, kanskje fler måneder på. Som sagt: Vi har det ikke travelt i båt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Glødepluggen skrev for 2 timer siden:

Hei 

Tiden er inne for å montere koketoppen. Er dette er grei måte å legge eksosen på eller kan den ikke føres slik? 

IMG_20220514_133534.jpg.210eded852dd54d27c524788e144de62.jpg

Så lenge slangen ikke flytter på seg så den kommer borti pumpa, er det greit.

Finnes forresten ei isolasjonsstrømpe du kan tre over slangen for å få temperaturen litt ned.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Hei 

Takker for raskt svar. 

Det tar noe tid å bruke dette apparatet, men jeg har heldigvis ikke så veldig dårlig tid. 

Jeg har isolasjonsstrømpe som skal over etterpå ? Jeg tenkte å feste eksosrøret slik at det ikke har mulighet til å flytte seg nærmere dieselpumpen. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...