Jump to content

Hvordan ser dieselfilteret ut etter en sesong?

Lars H.

Recommended Posts

For et par dager siden byttet jeg både grov og finfilteret på min Yanmar 4JHE. Dette er jo "spin on" filtre, så det er ikke lett å vite om de har samlet opp mye dritt. Jeg fant derfor frem baufilsagen og åpnet grovfilteret. Og hva jeg kan se, må dieselen jeg alltid fyller i Son være av utmerket kvalitet til en grei pris, kr.11,56 16 sept. i år.

dieselfilter_grov1.jpg.042c08f77a6aa22a5ea1f5cf68442715.jpg

dieselfilter_grov2.jpg.4089cb64797acdfecc73009bafa48b50.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Og så var finfilteret åpnet. Med diesel fylt i Son og ikke særlig mer enn 50 timer og ca. 250 liter, var nok filterbytte helt unødvendig. Vel en god del mer enn 250 liter har nok gått gjennom filteret med tanke på retur. Men greit nok, det er ikke den største utgiften i båtholdet.

dieselfilter_fin.jpg.f3f1060271f1d2cd6200bcda786cfca5.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har byttet grov og finfilter hvert år. Byttet nå i høst på vår Yanmar.

Skal nå bytte hvert 2.år.

Men da vi kjøpte båten var det trolig lenge siden filterskift. Jeg gamblet og tenkte bytte til våren og det medførte slep av redningsskøyta da jeg ikke klarte løsne grovfilter med det verktøy som var i båten.

I år har jeg fylt på Hankø,Kambo,Son og Horten.

BØstrøm skrev 22 minutter siden:

Bytter dere både finfilter og grovfilter årlig?

Det, pluss å bytte olje og oljefilter?, - ja. Iår har jeg droppet oljeskift og filter, og fremover blir det nok ikke oftere enn hvert annet år for hverken olje, oljefilter og dieselfilter. Vi bruker båten mye, iår 100 døgn i båten, men godt under 100 motortimer.

Lars H. skrev for 5 timer siden:

fremover blir det nok ikke oftere enn hvert annet år for hverken olje, oljefilter og dieselfilter.

kjøper 2 år intervall på dieselfilter med ditt kjøremønster, Men ta smørolje / filter skift og gearolje hver høst.

En bør følge motorens anbefalinger.

Forden sier 150 timer på smørolje og filter eller årlig. og skifte smørolje i høytrykspumpen samtidig  (Sims)

Skifte Diesel filtre  150 timer eller Årlig

Borg Warner sier 100 timer eller årlig på giret.

Et sitat  fra Svart 8.Oktober.2020

:sweat::sweat::sweat::sweat::sweat:

Jeg lover, for fremtiden blir det sjekk/skifte av gearolje hver høst før opplag, sammen med skifte av motorolje og filtre som jeg alltid har tatt årlig.

:easter:

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Følge motorens anbefalinger, greit, men litt uklare anbefalinger for min motor!

Norsk manual

• Oljeskift hver 100 timer eller årlig
  • Oljefilter hver 100 timer eller årlig
  • Dieselfilter hver 100 timer eller årlig

Engelsk manual

• Oljeskift hver 150 timer
  • Oljefilter hver 300 timer
  • Dieselfilter hver 300 timer.

Nå er det jo tommer, gallons osv. i engelske områder, men timer er vel det samme i hele verden, - he he?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Skifter stort sett annethvert år både på olje og diesel. Finfilteret nesten aldri, da begge filtre har samme filtreringsgrad. Så da kommer det ikke stort frem til finfilteret. Båten er i bruk året rundt, så da er det alltid litt heft med skifte. Lettere når det ligger inne som en rutine før opplag f.eks.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Hulda skrev for 21 timer siden:

Kan bekreftes, dieselen i Son er av topp kvalitet. Det er kun diesel fra Son jeg har på tankene nå. 'Poleringsfilteret' er helt rent, og null vann.

Støttes. Det er vel BLM Transport som selger i Son. Vi har hatt null problemer og perfekt diesel etter at vi gikk over til å kun fylle fra de. (Fyller i Son eller Oppegård Båthavn)

Var på tur i februar fra Frøya og inn Trondheimsfjorden i 15 minus og vestlig kuling. Gikk egentlig greit helt til Yanmaren begynte å hoste nå jævlig. Men utrolig nok klarte jeg å holde den gående på 900 rpm i 3 timer og kom meg heim. Tømte tankene for fuel og av med mannlokk ene. Tilsammen 5 liter med gørr. Siste gang renset i 2012. 

Martine29 skrev 4 minutter siden:

Var på tur i februar fra Frøya og inn Trondheimsfjorden i 15 minus og vestlig kuling. Gikk egentlig greit helt til Yanmaren begynte å hoste nå jævlig. Men utrolig nok klarte jeg å holde den gående på 900 rpm i 3 timer og kom meg heim. Tømte tankene for fuel og av med mannlokk ene. Tilsammen 5 liter med gørr. Siste gang renset i 2012. 

5 liter med gørr på 9 år... da ville jeg begynt å tanke andre steder...

Mine tanker ble gjort rein i 2006... drøyt 3000 timer... dieselfiltrene er "rene " ved filterbytte...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...