Lars H. Startet 20.Oktober.2021 Del på Facebook Startet 20.Oktober.2021 For et par dager siden byttet jeg både grov og finfilteret på min Yanmar 4JHE. Dette er jo "spin on" filtre, så det er ikke lett å vite om de har samlet opp mye dritt. Jeg fant derfor frem baufilsagen og åpnet grovfilteret. Og hva jeg kan se, må dieselen jeg alltid fyller i Son være av utmerket kvalitet til en grei pris, kr.11,56 16 sept. i år. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 20.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2021 Kan bekreftes, dieselen i Son er av topp kvalitet. Det er kun diesel fra Son jeg har på tankene nå. 'Poleringsfilteret' er helt rent, og null vann. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2021 Jeg tror sannelig jeg skal sprette opp finfilteret også og ta en titt på det. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ida Marie III Svart 20.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2021 Kjører ca 2 till 300 timer i året...bytter annethvert år...og da som regel bare grovfilteret...ingen problem... Viktig å fylle der det er stor omsetning, og en gjerne kjenner forholdene... Har 750 liters tank, så det med fyller jeg sjelden eller aldri når vi er på ferie... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2021 (redigert) Og så var finfilteret åpnet. Med diesel fylt i Son og ikke særlig mer enn 50 timer og ca. 250 liter, var nok filterbytte helt unødvendig. Vel en god del mer enn 250 liter har nok gått gjennom filteret med tanke på retur. Men greit nok, det er ikke den største utgiften i båtholdet. Redigert 20.Oktober.2021 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
BØstrøm Svart 20.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2021 Bytter dere både finfilter og grovfilter årlig? Sitér dette innlegget Link to post
El barco de Sol Svart 20.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2021 Jeg har byttet grov og finfilter hvert år. Byttet nå i høst på vår Yanmar. Skal nå bytte hvert 2.år. Men da vi kjøpte båten var det trolig lenge siden filterskift. Jeg gamblet og tenkte bytte til våren og det medførte slep av redningsskøyta da jeg ikke klarte løsne grovfilter med det verktøy som var i båten. I år har jeg fylt på Hankø,Kambo,Son og Horten. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2021 BØstrøm skrev 22 minutter siden: Bytter dere både finfilter og grovfilter årlig? Det, pluss å bytte olje og oljefilter?, - ja. Iår har jeg droppet oljeskift og filter, og fremover blir det nok ikke oftere enn hvert annet år for hverken olje, oljefilter og dieselfilter. Vi bruker båten mye, iår 100 døgn i båten, men godt under 100 motortimer. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 20.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2021 Hulda-motoren skifteintervall på 120 driftstimer. Det er ganske ofte sammenlignet medandre motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 20.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2021 BØstrøm skrev for 3 timer siden: Bytter dere både finfilter og grovfilter årlig? Bytter grovfilter årlig (Racor), finfilter er sånn ca 2-3 hvert år, kommer litt ann på hvordan grovfilter ser ut. Har gått jaffal 2000liter igjennom hvert filter til nå i år, pluss retur... Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 20.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2021 (redigert) Lars H. skrev for 5 timer siden: fremover blir det nok ikke oftere enn hvert annet år for hverken olje, oljefilter og dieselfilter. kjøper 2 år intervall på dieselfilter med ditt kjøremønster, Men ta smørolje / filter skift og gearolje hver høst. En bør følge motorens anbefalinger. Forden sier 150 timer på smørolje og filter eller årlig. og skifte smørolje i høytrykspumpen samtidig (Sims) Skifte Diesel filtre 150 timer eller Årlig Borg Warner sier 100 timer eller årlig på giret. Et sitat fra Svart 8.Oktober.2020 Jeg lover, for fremtiden blir det sjekk/skifte av gearolje hver høst før opplag, sammen med skifte av motorolje og filtre som jeg alltid har tatt årlig. Redigert 20.Oktober.2021 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 20.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2021 (redigert) Følge motorens anbefalinger, greit, men litt uklare anbefalinger for min motor! Norsk manual Oljeskift hver 100 timer eller årlig Oljefilter hver 100 timer eller årlig Dieselfilter hver 100 timer eller årlig Engelsk manual Oljeskift hver 150 timer Oljefilter hver 300 timer Dieselfilter hver 300 timer. Nå er det jo tommer, gallons osv. i engelske områder, men timer er vel det samme i hele verden, - he he? Redigert 20.Oktober.2021 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 20.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2021 Forklaringen mener jeg er i bruksmønstret båter i England er i bruk hele året Norge 5-6 månder og så i opplag- Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Martine29 Svart 21.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2021 Måtte bytte 3 grovfilter dette året. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2021 Skifter stort sett annethvert år både på olje og diesel. Finfilteret nesten aldri, da begge filtre har samme filtreringsgrad. Så da kommer det ikke stort frem til finfilteret. Båten er i bruk året rundt, så da er det alltid litt heft med skifte. Lettere når det ligger inne som en rutine før opplag f.eks. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hedwig Svart 21.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2021 Hulda skrev for 21 timer siden: Kan bekreftes, dieselen i Son er av topp kvalitet. Det er kun diesel fra Son jeg har på tankene nå. 'Poleringsfilteret' er helt rent, og null vann. Støttes. Det er vel BLM Transport som selger i Son. Vi har hatt null problemer og perfekt diesel etter at vi gikk over til å kun fylle fra de. (Fyller i Son eller Oppegård Båthavn) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 21.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2021 Martine29 skrev 53 minutter siden: Måtte bytte 3 grovfilter dette året. Værste jeg har sett...fikk du motoren til å gå på det der..?? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 21.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2021 Kjekt å sjekke tanken også innimellom. Det kan ligge en del morro der selv om filtrene er "rene". Har vært med på å seile hjem en del bruktkjøp der filtrene var rene, men det var både vann og mye skit i tanken. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 21.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2021 Martine29 skrev for 1 time siden: Måtte bytte 3 grovfilter dette året. Ser ut for at du har ein jobb å gjera med tanken din Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 21.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2021 Var på tur i februar fra Frøya og inn Trondheimsfjorden i 15 minus og vestlig kuling. Gikk egentlig greit helt til Yanmaren begynte å hoste nå jævlig. Men utrolig nok klarte jeg å holde den gående på 900 rpm i 3 timer og kom meg heim. Tømte tankene for fuel og av med mannlokk ene. Tilsammen 5 liter med gørr. Siste gang renset i 2012. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 21.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2021 (redigert) Martine29 skrev 4 minutter siden: Var på tur i februar fra Frøya og inn Trondheimsfjorden i 15 minus og vestlig kuling. Gikk egentlig greit helt til Yanmaren begynte å hoste nå jævlig. Men utrolig nok klarte jeg å holde den gående på 900 rpm i 3 timer og kom meg heim. Tømte tankene for fuel og av med mannlokk ene. Tilsammen 5 liter med gørr. Siste gang renset i 2012. 5 liter med gørr på 9 år... da ville jeg begynt å tanke andre steder... Mine tanker ble gjort rein i 2006... drøyt 3000 timer... dieselfiltrene er "rene " ved filterbytte... Redigert 21.Oktober.2021 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 21.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2021 Tyder på at jeg har vært lite kresen akkurat der.. Men fikk en aha opplevelse og en real lærepenge. Men sjølivet er og skal være en risikosport men mye kan unngås med godt vedlikehold. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2021 Martine29 skrev 4 minutter siden: sjølivet er og skal være en risikosport Absolutt ikke! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Martine29 Svart 21.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2021 Der fikk jeg endelig trådstarter til å se rødt gitt. Du er enig i at enhver stopp i maskineri ute på havet er en risiko og kan medføre fare for mannskap, og ergo er båtliv en risikosport. Beklager at jeg booket tråden din men viktig å få frem baksiden av medaljen også. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 21.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2021 Båtlivet skal ikke være en risikosport, men kan være det. Sikkerhet er kalkulert risiko. 😉 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.