Jump to content

Hvordan ser dieselfilteret ut etter en sesong?

Lars H.

Recommended Posts

Jeg kalkulerer ikke inn den rissikon på sjøen med båt. Men det gjør jeg med bil på motorveien. Men nå begynner det å gå litt i surr for meg. Uansett, - ute i båt slik jeg bedriver båtlivet, føler jeg meg helt trygg.

Nå har jeg forresten sendt en forespørsel til min kalesjeleverandør for pris på ny kalesje til båten. Jeg tar ikke rissikon på at den gamle skal lekke og at vi skal bli våte.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Martine29 skrev 44 minutter siden:

Der fikk jeg endelig trådstarter til å se rødt gitt. Du er enig i at enhver stopp i maskineri ute på havet er en risiko og kan medføre fare for mannskap, og ergo er båtliv en risikosport. Beklager at jeg booket tråden din men viktig å få frem baksiden av medaljen også. 

Var vel ordvalget ditt som ble litt feil...

....er og skal være risikosport...:wink:

Skal være risikosport. Hvis alle sammen hadde dette som utgangspunkt, så ville flere sjekket skrog gjennomføringer, holdt det gulle de rent i kjelleren, sjekket at VHF funket, og byttet patroner i vestene etter norm, blitt kjent med båten, og sjekket slanger og koplinger jevnlig, tilgang til reserve filter, nødvendig verktøy tilgjengelig. Da ville risikoen blitt mindre og utfallet bedre. Men nå er det Bodø mot Roma. Risiko for tap er stort. Go kveld. 

Gabi skrev for 3 timer siden:

Ikke fylt diesel opp til toppen før lokket ble satt på. Hvis man fyller opp bare feks halvveis så fyller det ikke seg selv opp til topp. Gjelder iallefall Racor filtre.

Men...vil ikke dieselnivået i filteret stige etterhvert som filteret blir tettere?

Det er ihvertfall min teori, men jeg "tør" ikke annet enn å fylle det helt fullt ved filterskift.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

nomen skrev for 1 time siden:

Men...vil ikke dieselnivået i filteret stige etterhvert som filteret blir tettere?

Hvor skal luftlomma gjøre seg av da? Jeg har et FG500 filter (Racor), akkurat det samme der. Må fylles helt opp for at hele filteret skal bli tatt i bruk. Første gangene jeg skiftet filter fylte jeg på selv med ei flaske med diesel, men nå venter jeg med å teite til T-håndtaket til lokket til jeg ser det piple diesel ut ved pakningen når jeg åpner tankventilen igjen etter filterbytte. Da har filteret fylt seg opp av seg selv samtidig som luftlomma får unnslippe.

Hakkannen skrev for 12 timer siden:

Hvor skal luftlomma gjøre seg av da? Jeg har et FG500 filter (Racor), akkurat det samme der. Må fylles helt opp for at hele filteret skal bli tatt i bruk.

Tror luftlomma forsvinner i returen til tanken etterhvert som filteret blir tett. Dette går også over svært lang tid.

Hakkannen skrev for 12 timer siden:
nomen skrev for 14 timer siden:

Hvor skal luftlomma gjøre seg av da?

Da vil luftlomma suges inn i motoren over ganske lang tid, i bittesmå uproblematiske dråper som ikke påvirker motorgangen i det hele tatt. Dette er i praksis helt uproblematisk.

Min erfaring er hvis filtret står montert høyere enn topp tank fyller det seg ikke opp,ingen problemer under drift men kun halve filtret blir brukt.Jeg fylte alltid til lokket ved bytte.Har sjekket filtret og ikke byttet når det ser rent ut kjørte da ca 500timer før skift.

Hej

Jag hade ett Racor filter på en arbetsmaskin som stannade på grund av tätt Racor filter. När jag öppnade filtret för byte visade det sig att bränslet bara stod halvvägs och där var det svart och tätt. Jag bara fyllde upp till topp och startade och körde med detta filter i många hundra timmar. Det är ju inte lika känsligt på en maskin på land, så hade jag inte gjort i båten.

Hälsningar Ove

Dette er enkel og grunnleggende fysikk. Dersom filteret ikke fylles helt opp i første omgang, kan trykkfallet over filteret enkelt regnes ut ved hjelp av høyden fra nederst på filteret opp til toppen av "fyllekanten". Selvsagt bør ikke filteret være tomt for diesel når lokket settes på, for da stopper motoren garantert da den ikke kan kjøre på ren luft. Men om det er halvfullt eller helfullt spiller ingen verdens rolle, verken for trykkfallet eller filterets filtreringsevne. Overskuddsluften suges sakte ut ettersom filteret blir tettere og tettere. Luften passerer gjennom drivstoffsystemet, enten tilbake til tanken eller inn med dieselen til forbrenningsrommet.

Historien til @Ove T over her, kjøper jeg rett og slett ikke...

Redigert av X10an (see edit history)
Ove T skrev for 2 timer siden:

Nu är detta erfarenhet som är svårt att komma runt.

Svårt och svårt... Jag påstår inte at du lyver, eller at din historie ikke stemmer. Jeg påstår kun at årsaken til at motoren stoppet i første omgang var noe helt annet enn et dieselfilter som var tett kun på nederste halvdel.

Dersom dette skulle stemme, må det nødvendigvis innebære at din dieselmotor har stanset på grunn av et trykkfall på (psi = (0.01422 x høyde i cm) / dieselvekt) = (0.01422 x 5cm) / 0.84 = ca. 0.085 psi eller i underkant av 0.6 kpa. Dersom din motor stanser på grunn av et trykkfall på 0.6 kpa påstår jeg at du har et helt annet grunnleggende problem med ditt drivstoffsystem. En dieselmotor bør kunne nærme seg et trykkfall på bortimot 50 kpa før problemer begynner å dukke opp.

Redigert av X10an (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...