Jump to content

Hvordan ser dieselfilteret ut etter en sesong?

Lars H.

Recommended Posts

@Hulda Ok, jeg skal være åpen for at jeg tar feil, og jeg godtar i utgangspunktet deg som en akseptabel referanse. Men fortell meg gjerne hvor jeg bommer. Hvorfor tilsvarer ikke trykkfallet på slangen inn til dieselpumpen, høyden på væskenivået på utsiden av filteret? Selvsagt med tillegg av eventuelt trykk på utsiden av filteret, som kommer av høyden på væskenivået i tanken i forhold til filterets monteringshøyde.

1337589479_Racortrykkfall.jpg.dc65aca92324b750182cee48a0a9db1d.jpg

Redigert av X10an (see edit history)

Jeg har ikke skrevet noe om hvem som bommer. Men kanskje forutsetningene for teoriene har noen svakheter her og der. Hulda sitt FG500 blir fylt opp til lokket, helt automatisk. Pumpen sitter oppstrøms filteret og filteret suger fra en tank som ligger vesentlig lavere enn filteret. Pumpen dytter dieselen opp i en tank med nivå som ligger høyere enn både filteret og pumpen. Gjennomstrømmingen er, husker ikke helt, men rundt 150 l/timen.

Var det et fag jeg virkelig hatet på skolen, så var det teknisk termodynamikk.

Swingswong skrev 32 minutter siden:

Begynner å angre på min post….

Du må ikke det ? nå var det vel jeg som spurte hva som var feil ? jeg har Fg500 filtere på min dobbeltinstalasjon av Steyr 246 og har aldri siden jeg fikk disse filterene for 4 år siden fylt opp filterhust før jeg lukker det. På mine instalesjoner er prosedyren etter filterbytte og vri på tenningen så starte pumpa og gå som sitter på motoren og suge gjennom finfiltere og grovfilteret, dette skal gjøres til du ikke hører at det kommer luft i returen i tanken, ca 4-5 ganger. Jeg har aldri opplevd at ikke filterhuset er fult med diesel når jeg skal bytte filter, heller kan jeg aldri huske at filteret er mere skittent i bunnen sammenlignet med toppen.

Hulda skrev for 1 time siden:

Gjennomstrømmingen er, husker ikke helt, men rundt 150 l/timen.

Dette tilsvarer forbruket til en 750 hk dieselmotor på full fres, og nærmer seg 500FG`s maksimale kapasitet. Racor 500 er vel i utgangspunktet spesifisert til å ha et trykkfall på 4 kpa ved max flow på 230 l/time ved bruk av et helt rent filterelement. I @Hulda`s tilfelle (150 l/time) er det vel rasjonelt å tenke seg et trykkfall på rundt 2.5 kpa, noe som tilsvarer å kunne løfte dieselen i overkant av 20 cm rundt filterelementet (i følge mine teorier). Da et Racor-2010-element kun er i underkant av 6 cm høyt, holder dette i massevis for å fjerne alle rester av luft. Med denne gjennomstrømningshastiheten blir også dimensjonering av slanger og fittings en vesentlig faktor.

Om jeg skal dra teorien min enda lenger så påstår jeg at man får fjernet all luft rundt filterelementet fra et rent Racor 500-filter dersom man oppnår en dieselflow på rundt 50 l/time, som igjen tilsvarer +/- 250hk. Returflow er ikke med i regnestykket, da returen ofte minsker dramatisk ved full effekt.

X10an skrev 23 minutter siden:

noe som tilsvarer å kunne løfte dieselen i overkant av 20 cm rundt filterelementet (i følge mine teorier). Da et Racor-2010-element kun er i underkant av 6 cm høyt, holder dette i massevis for å fjerne alle rester av luft.

Bare ett kontrollpørsmål:

Du kjenner konstruksjonen av disse filtrene med både innløp og utløp midt på filterhuset sånn høydemessig? Altså ikke noe innløp eller utløp på toppen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev for 1 time siden:

Du kjenner konstruksjonen av disse filtrene med både innløp og utløp midt på filterhuset sånn høydemessig? Altså ikke noe innløp eller utløp på toppen. 

Jeg kjenner konstruksjonen både ut og inn. Filterets innløp er i "turbinen" midt i nedre halvdel, og utløpet kommer fra to horisontale hull i øvre halvdel av filterelementet. Selve tilkoplingen for slangeniplene er i senter av filterets høyde, men akkurat det må vel være mindre vesentlig?

I min stall har jeg også et par 1000FG filter med filterelement som har en høyde på bortimot 25 cm, men her er utløpet ganske høyt oppe på innsiden av filterelementet i forhold til på 500-filteret. Dette medfører at disse i utgangspunktet vil ha et høyere væskenivå i forhold de mindre filterne, da det lavest mulige nivået i stor grad følger høyden på utløpet (det horisontale hullet) i røret filterelementet tres over. Ellers gjør det ingen verdens forskjell for mine uttalelser om filterets innløp er over eller under filterelementet, men dersom utløpet hadde vært på toppen av filterhuset/elementet ville selvfølgelig all luft forsvunnet ganske så umiddelbart. Innløpet for selve filterelementet er forøvrig rundt hele elementets bunnplate og oppover.

Har plukket både originale Racor og 500FG kopier ned i sine minste bestanddeler, og kjenner også til de små forskjellene på de forskjellige typer av kopifilter. Den mest aktuelle forskjellen i denne sammenheng er at enkelte kopifiltere har en fjær på returventilen. Denne fjæren øker trykkfallet over filteret som helhet (kanskje rundt 0.5 psi), men ikke over selve filterelementet. At det ikke er utløp helt i topp gjør selvfølgelig at det alltid vil bli liggende en luftboble over selve filterelementet, fra der plasten begynner og opp. Men akkurat dette ser jeg selvfølgelig helt bort fra i denne sammenheng.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...