Jump to content

Skyvedør som har slått seg, mulig å fikse eller ikke

Roger og Olina

Recommended Posts

Høres ut som del har fått seg en dult eller tre, hvis det er Al. profil. Er det likt på begge sider ?

Ta a den ut og legg den på et par rette 2X4" rett den med et par tvinger med litt og litt overspenn til den er rett, er mitt første forslag ellers må det sterkere lut til.. 

Ps , mulig et par tvinger lett strammet opp på kortsiden er lurt.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Ser ut som det er treramme, og da skyldes det nok fukt. Buler den utover skyldes det mer fukt i treverket på utsiden enn på innsiden, noe som kan skyldes enten- eller en kombinasjon av ulik luftfuktighet inne og ute, samt at overflatebehandlingen ikke lenger holder tett på utsiden.

Jeg ville fjernet døren og satt den til tørk i romstemperatur noen dager. Antagelig vil den da rette seg opp. Slip vekk gammel og løs lakkmaling og legg på nye strøk etter lakk/malingsprodusents anvisning. 

Bruk også samme overflatebehandling på innsiden og utsiden etter å ha fulgt @Big Hornsine råd. Da minsker du sjansen for at den slår seg enda en gang. Om du bruker lakk, olje eller "lakkolje" er det preferansesak. Viktigste er at du får mettet porene i treet først. Hvis du bruker lakk (Clipper 2, Dycas, Epifanes, Rylard, Owatrol D2), metter du med grunnolje (Clipper 1, grunnolje, Owatrol D1 eller lignende først) og hvis du bruker Benar(olje) må du tynne ut de første strøkene.

Redigert av enslagsgjest (see edit history)

Jeg er en slags gjest

Du hadde tre ser jeg.

Oppskriften jeg brukte den gang jeg hadde tredører.

grovpusset alle flater  la den på 2X4 med 3 like lister som på bilde.

samme opplegg på andre siden og på med tvinger så døra ble rett.

og tørket den godt og den ble rett fikk et par dager tørk til uten tvinger, fin pusset og behandlet begge sider samtidig.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...