Jump to content

Ny båteier

christofferaamod

Recommended Posts

Velkommen som båteier, og velkommen på forumet.:flag:

Påhengere er lettstelte, og virker stort sett til de ikke virker lengre.

Du finner masse info her inne om dette om du ikke vil sette det bort.

Smøring og skifte av filtre, plugger, anoder og olje er enkle operasjoner som du kan lære å gjøre selv.

Manualer finnes stort sett tilgjengelig på nett.

Det koster ikke all verden å få tatt det på verksted heller. 

Jeg kjenner ikke motoren, men det er viktig at den får det lille stell den skal ha, og at sjøvann på avveie blir oppdaget tidlig.

Lykke til som som båteier. Det er mye god læring å sette seg inn i hvordan båten fungerer, og det gir trygghet å sjekke og vite at funksjoner du ikke bruker til daglig er i orden.

Gratulerer!

Jeg har tidligere fått god hjelp og rimelige deler hos Ravns garage. Husker ikke om det er spesifikke merker. Har også hørt at det ikke er så rimelig der nå som det var før. Det lønner seg ofte og sjekke litt rundt.

Min erfaring er at det ikke lønner seg med uoriginale plugger. Stod det i min. Fikk så tak i originale og motoren ble "helt ny". Til min motor kostet de en liten formue, men motoren sviver like godt nå 5 år etter.

Jeg anbefaler STERKT at du monterer vannutskiller og grovfilter på bensintilførselen til motoren. Vann og drit i garasjen er kanskje årsaken til 80% av trøbbelet folk har med påhenger.

Et slikt filter koster ikke mange hundrelappen på ebay, og fåes sikkert i Norge for en akseptabel pris også. 

Følg med på at motoren hele tiden bruker olje (du har VRO). På min Evinrude 60 hk 1991 var dette systemet koblet bort da forrige eier var redd for at et så gammelt system skulle svikte en gang. Så på min blander jeg olje rett i bensinen selv. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...