Gladlaxen Startet 22.Oktober.2021 Del på Facebook Startet 22.Oktober.2021 Jeg lurer på hva jeg kan bruke for å fjerne rur og skjell effektivt? Er ikke så glad i saltsyre siden det er så sterkt. Lurte på noe slikt som under eller om andre har andre forslag. Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 22.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2021 Sikkert ok. Består jo av syre den også. Fosforsyre egner seg spesielt til rustfjerning da den angriper rust men ikke stål. Egentlig er det vel billigst å kjøpe fosforsyre og tynne den ut med vann selv. Mot rur (kalk) duger all syre, selv om noen syrer er mye raskere enn andre. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 22.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2021 Gode skraper og sandpapir. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 22.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2021 Støtter Ask sitt forslag... En bred sparkel skje gjør susen...men ta det med en gang båten kommer på land.. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 22.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2021 Jeg har den. Helt ok. Men ikke veldig effektiv. Før en påfører, så må en skrape av det grøvste for at den skal funke. Når den er tom så erstatter jeg den med saltsyre. Mye billigere, og mer effektivt. Uansett så er disse produktene ganske spreke saker, og verneutstyr som briller og hansker er nødvendig. Så når alt det er på så kan det like gjerne være spreke saker, så det holder å utføre prosessen en gang. Sitér dette innlegget Link to post
Gladlaxen Svart 22.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2021 Ida Marie III skrev 11 minutter siden: Støtter Ask sitt forslag... En bred sparkel skje gjør susen...men ta det med en gang båten kommer på land.. Hva skjer hvis jeg ikke tar det med en gang? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 22.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2021 Klinkervask/rens fra Hey’di tar det også og er ikke ‘båt-priset’. Smart å fjerne det grøvste først uansett. Er vel ikke mye igjen etter en omgang med høyttryksspyler? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 22.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2021 Gladlaxen skrev 43 minutter siden: Hva skjer hvis jeg ikke tar det med en gang? Alt setter seg mye mer fast om det får tørke inn... Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 22.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2021 Skraping gjør gjerne mer skade på underlaget enn saltsyre . . . Jeg bruker saltsyre på propell, baugthrustere og lignende. Har aldri hatt noen problemer med det. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Ida Marie III Svart 22.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2021 NilsPils skrev Just now: Skraping gjør gjerne mer skade på underlaget enn saltsyre . . . Jeg bruker saltsyre på propell, baugthrustere og lignende. Har aldri hatt noen problemer med det. Nei det går helt fint...bruk gjerne sparkelskje i plast om en er redd for skader... Ruren flyr av på skroget når en tar det med en gang...har gjort det i alle år... Høytrykkspyler etterpå... Akkurat trusthrer propeller bruker jeg ikke skrape.. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 22.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2021 Bruker en trebit (hva enn jeg har for hånden i tre) på propellen. Deretter syre for å fjerne det som er igjen. Når det gjelder andre produkter så er det vel sånn at det blir syre i en eller annen form uansett, og visse er kraftigere enn andre. Så hvis en alikevel skal på med vernebrillene og hanskene, så tenker jeg at hvorfor ikke bare bruke saltsyre like greit, som er veldig effektiv og ganske billig? Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
NilsPils Svart 22.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2021 (redigert) Ida Marie III skrev 1 time siden: Ruren flyr av på skroget når en tar det med en gang... Når en tar det med en gang, ja. Min erfaring er at da funker høytrykkspyler aller best og godt nok. I år var det nytt mannskap under opptaket i marinaen. Tresnekka ble spylt gullende ren. Trenger ikke skrape i år. Ellers har det været et problem at de bare farer over med en harelabb. Og med sent opptak er vannet som regel skrudd av på opplagsplassen, så jeg får ikke spylt selv. Redigert 22.Oktober.2021 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
PolarLi Svart 22.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2021 Sharkbite Barnacle remover inneholder ikke saltsyre, men en blanding av Urea og saltsyre som blir til stoffet Urea, monohydrochloride som gjør den mye snillere mot metaller, huden osv, men fortsatt løser kalk. Ligger en del videoer på YT og den ser ganske bra ut. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 22.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2021 Jeg bruker 35% eddik, kjøpt på matbutikken. Er kalkløsende, og rur er hovedsaklig kalk. Bruker briller og hansker, men sender ‘vaskevannet’ ned i vasken, 7% bruker man jo i maten… Vasker propellen, tar litt tid, men som sagt, er ikke komfertabel med saltsyre og slikt, høres skumlere ut enn sterk eddik… Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 22.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2021 Code0 skrev 11 minutter siden: saltsyre og slikt, høres skumlere ut enn sterk eddik… For å si det slik: Eddiksyre (Etansyre) har en konstant på 0.000018 Saltsyre har en konstant på 1300000 (større konstant gir sterkere syre) Nå er jo begge deler fortynnet, men dette gir kanskje inntrykk på hvor stor forskjell det faktisk er mellom de. Så ikke bare høres det skumlere ut, det er en del skumlere også. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Lars H. Svart 22.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2021 Hva er tilsvarende tall for feks. fosforsyre og sitronsyre? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
enslagsgjest Svart 22.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2021 K_a (fosforsyre)=0.0071 K_a (sitronsyre)=0.00074 Her er en grei tabell (den har ikke alt): https://depts.washington.edu/eooptic/links/acidstrength.html merk at hvis du googler rundt på egenhånd er det ofte pKa som er oppgitt. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
lnjk Svart 22.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2021 https://www.lunakatalogen.no/produkter/file-slipe-borste/borster/sirkulaerborster/sirkulaerborste-115mm-0-50vrf-18136804 Et annet forslag. Har brukt en slik i mange år. Er effektiv, men når den er helt ny så kan du se striper etter den. Kjør den derfor litt mot noe rustbestandig stål før den brukes på propellen. -Bør nok ikke brukes på noe som er malt hvis du vil beholde malingen. Sitér dette innlegget Link to post
Gladlaxen Svart 23.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2021 Hvor lenge kan saltsyre virke før den må fjernes? Vi skal ha felles opptak av båter og det er ikke sikkert jeg får tilgang på vann med en gang siden det sannsynligvis er mange som skal spyle båten sin. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 23.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2021 Gladlaxen skrev for 2 timer siden: Hvor lenge kan saltsyre virke før den må fjernes? Vi skal ha felles opptak av båter og det er ikke sikkert jeg får tilgang på vann med en gang siden det sannsynligvis er mange som skal spyle båten sin. Saltsyre spyles bort når det har gjort sin jobb, etter noen minutter tenker jeg. Du må ha vann tilgjengelig. Også av sikkerhetshensyn. Skulle du være uheldig å søle, for eksempel på leggen, buksa, så spyl med masse vann. Nordkapp båt har fine instruksjonsvideoer. I denne viser de bruk av saltsyre. Sitér dette innlegget Link to post
Gladlaxen Svart 23.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2021 Takk for tips om skrape. Kjøpte en passe stor sparkel spade i metall og var forsiktig så jeg ikke tok noe annet enn rur. Spylte først, skrapte, tok litt saltsyre på (likevel) og spylte igjen. Båten ble så og si helt ren under. Må likevel pusse litt og legge på et nytt lag med bunnstoff. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2021 Om bunnstoffet dekker helt, trenger du ikke å legge på et nytt lag, om det da ikke er svært tynnslitt. Selvpolerende bunnstoff er like aktivt som da du la det på så lenge det er noe igjen av det. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Catosan Svart 25.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2021 Tok opp båten selv i helgen, og hadde masse rur og blåskjell på trim/tilt og motorfestet (utenbords). Sprayet på Sharkbite Barnacle remover, ventet 5 min og spylte. En del løsnet med en gang, men blåskjellklasene holdt stand til jeg fjernet de mekanisk. Brukte en fugesparkel (gummisparkel) og det var som å skjære i smør. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 25.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2021 Lars H. skrev On 23.10.2021 at 22.41: Om bunnstoffet dekker helt, trenger du ikke å legge på et nytt lag, om det da ikke er svært tynnslitt. Selvpolerende bunnstoff er like aktivt som da du la det på så lenge det er noe igjen av det. Mange som mener det, men det stemmer ikke med min erfaring. Bruker Jotun Nonstop II på seilbåten, 2 sesonger går greit, men tredje sesongen så begynte det å bli litt groer selv om bunnstoffet dekket godt. I databladet skriver de også dette: Bør settes på vannet innen 9 måneder etter påføring. Båten bør være godt tildekket eller lagres innendørs hvis den ikke settes på vannet kort tid etter påføring. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2021 larshans1 skrev 3 minutter siden: I databladet skriver de (Jotun) også dette: Bør settes på vannet innen 9 måneder etter påføring. Båten bør være godt tildekket eller lagres innendørs hvis den ikke settes på vannet kort tid etter påføring. Jotun om det. Kun 2 ganger i løpet av de 34 årene jeg har hatt båten, har jeg gjort noe annet enn å flekke over der stoffingen har blitt tynnslitt. Årlig går det da med en 0,7 liters boks til min Saga 27. Flekkingen tar jeg en uke eller to før sjøsetting. Jeg har båten på land hver vinter. At bunnstoffet skal være aktivt så lenge det er noe igjen av det, er hele prinsippet med selvpolerende bunnstoff der aktive stoffer er jevnt fordelt i bunnstoffet slik at det stadig kommer frem aktive komponenter etter som guffen slites bort. Jeg har aldri benyttet Jotun bunnstoff, så jeg har ingen erfaring med deres bunnstoffprodukter. De første årene var jeg innom både International og Hempel, men nå bruker jeg Seajet 033 som jeg er meget godt fornøyd med. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.