tom Cognac Startet 22.Oktober.2021 Del på Facebook Startet 22.Oktober.2021 Jeg forsøkte å starte motoren (93 modell Mercury 2 takt 90 hk)på båten min for noen uker siden, men den bare hostet og harket. Båten har ligget på land siden i fjor høst. Da ble motoren konservert av mekaniker. Jeg har forstått at bensin er ferskvare og antar at motoren ikke ville starte var fordi bensinen er for gammel. Jeg er usikker på hvor mange liter som er på tanken nå. Jeg vet at det er (minst ett år gammel) bensin på tanken. Kanskje den er rundt halvfull. Tanken rommer 140 liter. Er det noen som har et tips til å få tømt tanken uten å måtte bruke slange og suge (hevertprinsippet), finnes det en el-pumpe jeg kan bruke til dette? Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
X10an Svart 23.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2021 Det første som slår meg er at du bare kobler bensinslangen fra motoren, forlenger slangen slik at den når ned mot bakken, og pumper deretter med blærepumpen til det begynner å renne... Ikke på bakken selvfølgelig, men oppi en kanne. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2021 Enig. Men først hadde jeg prøvd å starte motoren fra en femliter med fersk bensin. Bare for å eliminere feilårsak. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 23.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2021 (redigert) Enig med Hulda. Start først motoren med bensin du vet er fersk. Jeg hadde brukt 98 oktan. Det kan jo være grums som ligger et sted også. Hvis det viser seg at bensinen er dårlig, så kan du prøve å kjøre en test med en blanding av 50/50 gammel bensin og fersk 98 oktan. Hos meg fungerte det fint for et par år siden. Montér vannutskiller/ grovfilter før motoren hvis du ikke har gjort det før. Anbefales. Redigert 23.Oktober.2021 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
tom Cognac Svart 23.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2021 X10an skrev for 8 timer siden: Det første som slår meg er at du bare kobler bensinslangen fra motoren, forlenger slangen slik at den når ned mot bakken, og pumper deretter med blærepumpen til det begynner å renne... Ikke på bakken selvfølgelig, men oppi en kanne. Hulda skrev for 6 timer siden: Enig. Men først hadde jeg prøvd å starte motoren fra en femliter med fersk bensin. Bare for å eliminere feilårsak. Grand Banks jr skrev 1 time siden: Enig med Hulda. Start først motoren med bensin du vet er fersk. Jeg hadde brukt 98 oktan. Det kan jo være grums som ligger et sted også. Hvis det viser seg at bensinen er dårlig, så kan du prøve å kjøre en test med en blanding av 50/50 gammel bensin og fersk 98 oktan. Hos meg fungerte det fint for et par år siden. Montér vannutskiller/ grovfilter før motoren hvis du ikke har gjort det før. Anbefales. Her var det mange gode tips og råd Jeg gir mekanikeren min beskjed om hva han skal gjøre (jeg er en skikkelig kløne mht motorer ). Bensinen vil selvfølgelig IKKE gå i bakken, jeg har to SVÆRE blå dunker som jeg lar den gå i, deretter kjører jeg den til avfallsplassen (i Moss: Solgård skog) TAKKER for råd og tips Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
paxo Svart 23.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2021 (redigert) Høres utrolig ut at bensinen er for gammel. Tror ikke mange tømmer bensintanken hvert år før eller etter opplag. Selv over flere år, er bensinen ok. Bensin som ikke er 95 oktan kan riktignok virke korrosiv på forgasserhuset da den inneholder etanol og dermed vann. Du har kanskje noe fritt vann i bensinen. Da kan du tømme på litt rødsprit for å blande vannet inn i bensinen (som kondensfjerner) før du starter (ikke før du skal lagre). men det kan være for mye vann til at du kan løse problemet med rødsprit. Første jeg hadde gjort (som jeg har skrevet mange ganger før) var å se på tennpluggene. Se om de får bensin. Vann på pluggene er lett gjennkjennelig ved at du får tydelige dråper på tennpluggen. Da må du tømme bunnen eller hele tanken, tømme flottørhuset på forgasser, kjøre motoren på starter uten tennplugger, skru sammen og starte med ny bensin og gjerne startgass. Jeg sier som mange har sagt før: Gammel bensin (uten vann) mottas med takk slik at jeg kan kjøre på gratis bensin. Redigert 23.Oktober.2021 av paxo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 23.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2021 Fant denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/4520-gammel-bensin-fra-ifjor-f-eks-kan-den-brukes Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.