Jump to content

Betraktning rund nødvendige reservedeler ombord for relativ ny påhenger

Vingen300

Recommended Posts

Er blitt eier av båt med en relativ ny påhengs motor, Suzuki DF350A fra 2020.
I den forbindelse tenkte å gå til innkjøp av reservedeler som kan være nyttig å ha ombord, tenker da spesifikt til motoren. Er fra tidligere vant til innenbords bensin av eldre årgang, og da har deler ombord bestått av:
- Bensin filter grov/fin
- Olje filter
- Belte(r)
- Impeller
- Termostat
- Plugger

Over de årene jeg har vært båteier (6-7 år) så er av disse delene bensin filter eneste jeg har fått bruk for. Ikke i en nødssituasjon, men merket at motor "lugget" litt på høyere turtall, og bytte av bensin filteret løste issuet. Dette ble da gjort når båten lå trygt fortøyd i hjemmehavnen, da ikke noe som måtte gjøres ute på fjorden.

Har søkt opp dette emnet her på båtplassen, og beste kommentaren "Her har vi alle varianter fra "full smie" til "fullt kredittkort"." når det gjaldt hva folket har ombord av reservedeler. :-)

Nå skal man selvsagt se og tenke lengre enn det en nødvendigvis selv har opplevd, men tenker da på hva som evt. trengs, og faktisk kan byttes i en nødssituasjon. Når det gjelder bruk så benyttes båten først og fremst til dagsturer samt en og annen helge tur. Trenger ikke å ha med deler for å "redde 3 ukers sommerferie".
Så det som trengs ombord er evt. det som kan redde en ut av en situasjon der en står i fare for å havne på skjæra, i betydning plutselig motor stans. Er det bare finværet så er min antagelse at man også har tid til å vente på at redningsskøyta dukker opp, eller andre båtmennesker hjelper til. Og skulle det ta tid så vil man muligens også kunne ankre opp å vente.
Om det derimot er dårlig vær så stiller situasjonen seg annerledes. MEN, er det så dårlig vær slik at man enten har dårlig tid før man blåser på skjæra, eller er lite sannsynlig at man får mulighet til å ankre opp. Så tenker jeg også at det ikke bare er å "hive av dekselet" på motoren og begynne å skru på den hengende over motor bak på akter speilet. Ser for meg at det i en slik situasjon er både er vanskelig og med en viss risiko.

Om man videre ser på delene som jeg tidligere er vant til å ha med, og om de nå virkelig trengs på en ganske ny påhengsmotor. 

Olje Filter
Er det noen gang olje filteret som er problemet som medfører plutselig motor stans?
Lavt oljetrykk grunnet lite olje ja, og har da med noen liter olje ombord uansett for å kunne fylle på. Men olje filter? Kan det gå så tett at det begrenser gjennomstrømming og dermed lavt olje trykk? Er det realistisk at det kan skje når man bytter olje og olje filter hvert år?

Belte(r)
Har man vel ikke på påhenger.

Impeller
Er montert i undervanns huset, og båten må på land for å kunne bytte, så....

Termostat
Om motor går varm grunnet lukket termostat så stopper den nødvendigvis ikke, men vil være begrenset til 2000 rpm. Dette får man lov til i 3 min, da vil motor automatisk slåes av. Men man kan starte igjen og får nye 3 min. osv. Skulle da tro at det er et bedre alternativ å gjøre dette enn å prøve å bytte termostat hengende over akterenden i dårlig vær. Er vel også mer sannsynlig at issuet er et blokkert vann inntak.
Om termostat feiler i åpnet, så er skulle ikke dette medføre at motor stanser.

Plugger
Pleier disse å plutselig feile slik at motor stanser? Og da på flere sylindere samtidig? Når man også skifter disse på anbefalt år/timer av produsent? Antar at motor vil fortsette å gå på 5 sylindere? Og om man skjønner at plugg(er) er problemet, kan man da vite hvilken? Må vel da bytte alle 6.

Står da igjen med bensin filter, som antagelig (?) ofte er årsak til plutselig motor stans, som jeg skal ha ombord. Hvertfall grov filter, som er montert under dørken ved siden av tanken. Fin filteret er montert på motor, så da er en tilbake til om man skal av med dekselet å skru bak der i dårlig vær. Er ikke bare å skru av filter, men man må av med et par bolter deretter åpne filter holder, for så å bytte løst filter inne i filter holderen. Kanskje ikke all verdens, men likevel.

Nå er jeg på ingen måte noen mekaniker, men kapabel nok til å utføre service på de innenbords bensin motorene jeg tidligere har hatt. Er da også et poeng at om man skal risikere å henge bak å skru på påhengsmotoren i dårlig vær så bør en kanskje være rimelig sikker på at den delen man bytter er årsaken til problemet?

Så da ender jeg med å ha med ekstra bensinfilter grovt, og kanskje fin filter, samt noen liter olje. Eller er det noen andre deler jeg ikke har tenkt på som typisk kan være årsak til plutselig motor stans, som en amatør kan identifisere som problemet og bytte i dårlig vær? 

Hva tenker dere om resonneringen min her?

Om du ikke er timevis unna hjelp, ville jeg lagt pengene i en VHF, medlemskap i RS, godt anker, drivanker noen ulltepper og padleåre.

Deretter kommer nødbluss.

Det er fint lite du får gjort utaskjærs uansett, og du er like forbanna stuck etter 2t med skruing, når den delen du skulle skifte inn ramler i sjøen. Bare 2t senere.

Det viktigste er å kunne påkalle hjelp, bli bragt i sikkerhet og siden reparere under kontrollerte forhold.

Din motor er ennå under garanti.

Det forbyggende vedlikeholdet er det viktigste. Jeg tar service og vinterkonservering hver høst hos verksted. Det koster ikke mange kronene.

Derimellom skal ting bare virke.

Av verktøy ombord har jeg kun leatherman, kniv, lommelykt og førstehjelpskrin.

En fordel med påhenger er at motordekselet er lett å få av. En bakdel er at man i et ugunstig øyeblikk kan finne på å åpne det?

Havarita skrev 1 time siden:

En fordel med påhenger er at motordekselet er lett å få av. En bakdel er at man i et ugunstig øyeblikk kan finne på å åpne det?

I og med at dette er 350 hester så ser jeg for meg at bare å ta av dekslet i dårlig vær ikke er helt rett frem, er litt størrelse på det. Men forstår hva du mener.  ?

Redigert av Vingen300 (see edit history)
Ask skrev 39 minutter siden:

Eit alternativ er jo ein ekstra påhengsmotor med ekstra drivstoffsystem. Gjerne ein liten mindre motor. 

Muligens et alternativ om størrlese på båt og om man faktisk benytter båten mye og i dårlig vær. Her er den snakk om en Ibiza Explorer som først og fremst blir brukt som en daycruiser. Så extra motor synes jeg er å ta i.

Havarita skrev 1 time siden:

Om du ikke er timevis unna hjelp, ville jeg lagt pengene i en VHF, medlemskap i RS, godt anker, drivanker noen ulltepper og padleåre.

RS og vhf har jeg kjennskap til... ?

https://baatplassen.no/i/topic/150158-vil-en-enkel-vhf-gi-meg-noe-mer-sikkerhet/?do=findComment&comment=2142714

Men burde kanskje vurdere et driv anker.

Propell er en god idé, i tillegg har jeg erfart at det kan være lurt å ha med noen sikringer. Rep. manual i pdf på telefonen er heller ikke dumt. Jeg fikk hjelp over telefon av en som hadde tilgang til manual, hvis ikke hadde jeg aldri i livet funnet ut hvor den sikringen satt. Det var en sikring til styrestrømmen som røk hos meg.

Støtter reservepropell. Hvis du skulle få et hakk i den du har er det lite heldig for motoren (giret) å bruke den videre. Hvis du har med reservepropell og rett verktøy er det jo raskt å bytte. 

Reservepropellen kan være billigste type som passer din motor, så kan du heller kjøpe ny hovedpropell men allikevel nyte dagene/ ukene før du får den.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Havarita skrev for 10 timer siden:

Det er fint lite du får gjort utaskjærs uansett, og du er like forbanna stuck etter 2t med skruing, når den delen du skulle skifte inn ramler i sjøen. Bare 2t senere.

Det viktigste er å kunne påkalle hjelp, bli bragt i sikkerhet og siden reparere under kontrollerte forhold.

Din motor er ennå under garanti.

Det forbyggende vedlikeholdet er det viktigste. Jeg tar service og vinterkonservering hver høst hos verksted. Det koster ikke mange kronene.

Derimellom skal ting bare virke.

Av verktøy ombord har jeg kun leatherman, kniv, lommelykt og førstehjelpskrin.

Det kan vel ikke sies så mye mer fornuftig.

Bensinfilter kan du dog med fordel ha liggende i reserve ombord, det kan jo komme dritt gjennom en tanking.

Det er bedre å sørge for backup gjennom sikkerhetsutstyr enn å forsøke å ta høyde for alle andre eventualiteter, det klarer man ikke uansett. Og du har tross alt en flett ny motor som skal kunne produsere noen problemfrie gangtimer mellom hver årlige service.

Støtter ditt resonnement at ut av lista di, så er bensin filter det eneste ut av lista di som jeg ville hatt med. 

Det virker som du er litt skremt av størrelsen på din nye fine motor. Jeg vil vel si det er en motor, bare litt større en det du er vant til. Jeg ville åpna lokket. Blitt kjent med motoren. Da vil du nok finne en rem som driver dynamoen. Den kan kanskje være kjekk å ha. Selv om den mest sannsynlig skiftes på intervaller som fører til at den holder. Jeg ville lokalisert termostaten. Tang og drit kan tette det området, føre til overtemp. Kan være kjekt å kunne ha verktøy til å ta den ut å sjekke. Lær, og forstå båtens elektriske og kloakk... Det er vel helst det båtfolk plages med uansett båt. 

Jeg ville hatt verktøy for å ta av propell. Får du tau i propellen, så er det kjekt å kunne ta den av å rengjøre. 

Ellers sørg for ren bensin. Filter med drenering er kjekt. Da får du kontroll på bensinen. 

Ellers kos deg med ny fin båd ? blir bra. 

abbor skrev for 10 timer siden:

Reservepropell og plugger er hva jeg har med meg når jeg trailer båten 800km for en ukes trollingfiske. 

Komodo skrev for 8 timer siden:

Propell er en god idé, i tillegg har jeg erfart at det kan være lurt å ha med noen sikringer. Rep. manual i pdf på telefonen er heller ikke dumt. Jeg fikk hjelp over telefon av en som hadde tilgang til manual, hvis ikke hadde jeg aldri i livet funnet ut hvor den sikringen satt. Det var en sikring til styrestrømmen som røk hos meg.

Grand Banks jr skrev for 2 timer siden:

Støtter reservepropell. Hvis du skulle få et hakk i den du har er det lite heldig for motoren (giret) å bruke den videre. Hvis du har med reservepropell og rett verktøy er det jo raskt å bytte. 

Reservepropellen kan være billigste type som passer din motor, så kan du heller kjøpe ny hovedpropell men allikevel nyte dagene/ ukene før du får den.

Reserve propell kan nok muligens redde mang en ferie tur, og ja, enkelt å fixe når båten står på land, evt. akter enden mot en strand.

Men å skifte propell, i åpen sjø, i dårlig vær ser jeg på som en umulighet. Selv i bra vær i åpen sjø tenker det jeg er tricky. Og som nevnt, er det bra vær så tenker jeg at man sannsynligvis har tid til å vente på assistanse, istede for å prøve på et propell bytte. 

Så ja, skader en propellen så kan den turen, og evt. mange dager (uker) av ferien ryke. Men ser ikke for meg at den (de faktisk, er duo prop på denne motoren) kan byttes for å redde seg ut av en nødsituasjon i dårlig vær der man står i fare for havne på skjæra.

Eramar skrev 21 minutter siden:

Mitt tips er reservesikringer, det har jeg faktisk fått bruk for og en ting som faktisk enkelt kan ordnes når man er utpå. Mange påhengere har reservesikringer i en holder under dekselet.

Flere som har nevnt sikringer, vet jeg har reserve av de "vanlige", er av flatstift typen som benyttes (opp til 30A). Men er også en på 40A og en på 60A på motor, de må jeg sjekke hvilke type det er, og evt. skaffe reserve av dem. Skal også sjekke hvem det er evt. følger med reserve av i holderen. Typisk så er det de av typen flatstift opp til 30A, men skal sjekke. 

Sørlandet2 skrev 12 minutter siden:

Det virker som du er litt skremt av størrelsen på din nye fine motor. Jeg vil vel si det er en motor, bare litt større en det du er vant til. Jeg ville åpna lokket. Blitt kjent med motoren. Da vil du nok finne en rem som driver dynamoen. Den kan kanskje være kjekk å ha. Selv om den mest sannsynlig skiftes på intervaller som fører til at den holder. Jeg ville lokalisert termostaten. Tang og drit kan tette det området, føre til overtemp. Kan være kjekt å kunne ha verktøy til å ta den ut å sjekke. Lær, og forstå båtens elektriske og kloakk... Det er vel helst det båtfolk plages med uansett båt.

Vil ikke påstå jeg er skremt av størrelsen må motoren, den i seg selv er mindre enn det jeg har på forrige båt. Men det som er nytt er påhenger, er vant til innenbords. Det jeg ser på som skremmende er å som sagt å prøve å skru på denne motoren i mye vind og ikke minst høye bølger i en nødsituasjon. Med innenbords så står en ikke i fare for å gå på sjøen selv, eller miste deler/verktøy over bord. Som nevnt i første innlegg så hadde jeg med meg noe reservedeler til innenbordsmotoren, da man med den faktisk kan skru litt i en nødsituasjon uten å selv være i fare for å havne i sjøen.

Virker ikke for meg som om det er noen reim for dynamo:

https://www.brownspoint.com/store/pc/BP_AP_AssemblyDetail.asp?ID=22766

Men ja, skal absolutt gjøre meg kjent med motoren. 

Vingen300 skrev 12 minutter siden:

Det jeg ser på som skremmende er å som sagt å prøve å skru på denne motoren i mye vind og ikke minst høye bølger i en nødsituasjon.

Det er ikke bare snakk om å redde seg ut av en nødsituasjon. Det kan også være snakk om å fikse en liten bagatell som ellers kan ødelegge en eller flere dager på sjøen for dere. Derav tipset om f.eks. sikring. Når det gjelder bensinfilter som flere nevner har ikke jeg med reserve av det. Jeg har derimot et stort filter med gjennomsiktig glassbolle og vannutskiller. Jeg kan med letthet inspisere filteret og se at det ikke er grums eller vann i bollen. Filteret har jeg så langt ikke byttet, og nå har motoren gått litt over 500 timer (så vidt jeg husker). 

Når det gjelder propeller forstår jeg godt at du ikke legger opp til å ha med to i reserve. Men som nevnt over kan det være smart å ha verktøy til å plukke dem av og få ut tau eller fiskesnøre. Det er jo da ikke snakk om å ligge ute midt mellom Ferder og Svenner fyr i 2m høy sjø og skru, men inne i ei lun vik en fin sommerdag når uhellet er ute. Slike småfix kan redde en ellers fin dag fra å bli avbrutt. 

Vingen300 skrev 21 minutter siden:

Vil ikke påstå jeg er skremt av størrelsen må motoren, den i seg selv er mindre enn det jeg har på forrige båt. Men det som er nytt er påhenger, er vant til innenbords. Det jeg ser på som skremmende er å som sagt å prøve å skru på denne motoren i mye vind og ikke minst høye bølger i en nødsituasjon. Med innenbords så står en ikke i fare for å gå på sjøen selv, eller miste deler/verktøy over bord. Som nevnt i første innlegg så hadde jeg med meg noe reservedeler til innenbordsmotoren, da man med den faktisk kan skru litt i en nødsituasjon uten å selv være i fare for å havne i sjøen.

Virker ikke for meg som om det er noen reim for dynamo:

https://www.brownspoint.com/store/pc/BP_AP_AssemblyDetail.asp?ID=22766

Men ja, skal absolutt gjøre meg kjent med motoren. 

Ja, er ikke rem på den. ?

Hvis motoren din får normalt godt vedlikehold, så kan vel ikke jeg se noe behov for å «fikse» noe i to meter bølger under motordekselet. Men som alltid smart å lytte til motoren, noe som jeg er helt sikker du gjør. Er det noe som er unormalt, så sjekker en det før en skal ut i to meters bølger. 

God tur. 

Komodo skrev 44 minutter siden:

Det er ikke bare snakk om å redde seg ut av en nødsituasjon. Det kan også være snakk om å fikse en liten bagatell som ellers kan ødelegge en eller flere dager på sjøen for dere

Enig, en liten bagatell kan ødelegge en eller flere dager på sjøen. Men er da veldig fort at man fyller opp båten med ting som er "kjekt å ha". Så derav måten jeg stilte spørsmålet i min første post, som riktignok ble ganske lang..., hva trengs av motor deler for evt. å kunne redde seg ut av en nødsituasjon når været er dårlig. Forutsatt at man faktisk er i stand til å stille riktig diagnose samt at det er rimelig sikkert å faktisk utføre dele bytte på utenbordsmotoren uten selv å havne i sjøen. 

Sørlandet2 skrev 33 minutter siden:

Ja, er ikke rem på den. ?

Hvis motoren din får normalt godt vedlikehold, så kan vel ikke jeg se noe behov for å «fikse» noe i to meter bølger under motordekselet. Men som alltid smart å lytte til motoren, noe som jeg er helt sikker du gjør. Er det noe som er unormalt, så sjekker en det før en skal ut i to meters bølger. 

God tur. 

Jupp, er det jeg foreløbig tenker, i en slik situasjon så er det begrenset, om noe, man får gjort under dekselet. 
Bensinfilter en nevnt, spesielt grov filteret som sitter under dørken, samt sikringer.

Også nevnt tidligere, generelt sikkerhets utstyr som kan være nødvendig mens man venter på RS eller andre som forhåpentligvis dukker opp etter hvert, og det må en jo anta skjer forutsatt at man får meldt ifra via VHF.. Er da driv anker jeg er manko på, og bør sjekke opp. 

Komodo skrev 1 time siden:

Men som nevnt over kan det være smart å ha verktøy til å plukke dem av og få ut tau eller fiskesnøre.

Enig, det trengs. Innerste propell trenger spesial verktøy, men 4500-5000 + moms synes jeg var drøyt.

Har google litt:
https://www.kfm-motorraeder.de/cms/en/genuine-spare-parts/suzuki-spare-parts?itemid=0992329810000
https://boatpartguys.com/09923-29810?tag=PROP

Men fortsatt dyr synes jeg. 

Var litt enklere å finne et slikt "fake" verktøy til volvo penta, men er er jo mye mer utbredt ikke minst eksistert i mange år.

Men skal se om man kan få laget seg dette verktøyet i løpet av vinteren.
Har foreløbig tatt av bakerste propell, men får ikke enkelt av avstands (stop) stykke mellom bakerste propell og mutter til forrerste. 

Er nr 7 her som sitter litt:

image.png.0f971ab584ee96cd90198a6cfdaa09f5.png

Har kun testet å få den av uten noe verktøy, tenkte istede for å prøve å bende på den med noen tre/stål "greier" så før en prøve med en avtrekker.

Stiller meg bak anbefalinger om sikringer og bensinfilter (samt VHF og RS-medlemsskap). Husk også å ha med tang for å løsne filter.. Har dette og litt annet krimskrams liggende i båten selv. Ellers er det kjekt med litt verktøy slik at du kan bytte batterikoblinger i tilfelle ett batteri får problemer. Hadde også med meg en reservekanne med bensin inntil jeg lærte båten å kjenne, kan være kjekt å ha dersom man går tom, hvertfall nok til å komme seg innaskjærs.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

trixie2 skrev for 2 timer siden:

Tja, det eneste jeg hadde bruk for når jeg hadde en stor outboard var faktisk en liste over feilmeldinger, hvordan tolke disse, og resette dem.

(Suzuki 250, oljelampe blinker; dvs intervallet for oljeskift er kommet eller ikke resatt sist)

godt poeng. Står litt om de vanlige alvorlige i bruksmannsmanualen....
Men referer også til en app som kan benyttes for å hente ut diagnose informasjon fra instrumentet via qr koder. Dette bør testes. 
https://play.google.com/store/apps/details?id=suzuki.app.A002.serviceapp

Ser dog ut til at det er mer "ren informasjon", type timer til olje skrift, timer på forskjellige turtall, etc.

en ting som ikke er nevnt men som jeg har sett kan finne på å ryke er hovedstrømbryter.  Disse har begrenset levetid i salt miljø, så etter at min røk så har jeg hatt en i reserve ombord (da får jeg sikkert ikke bruk for den :giggle: )

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Så du har en ca 1 år gammel utenbordsmotor som sikkert får sørvis en gang årlig og med fint bruk så hva kan egentlig gå galt her. Dette sier jeg med tanke på mange av oss som surrer avgårde med 20 - 30 år gamle innenbords motorer. Ikke enkelt å ta alle mulige forholdsregler ute på opprørt hav. Viktigste er å beholde roen når uforutsette ting skjer og varsle nød via VHF eller tlf og ha skikkelig redningsutstyr ombord dvs overlevingsdrakt... Men hvis båt bruken er innaskjærs på sommertid så ordner det seg sikkert. Men én skikkelig god dregg er ikke en bortkastet investering. Skip o hoy. 

Impeller og termostat skal du være ganske dreven for å skifte selv i sjø!!!  bortkastet etter min mening.

Hva du mener med belter er jeg usikker på. mulig det er en registerreim på din motor. Den ryker ekstremt skjelden. Om du bytter den selv uten at merkene stemmer så har du et enda større problem!

Bensinfilter og vannutskiller kan sikkert være fint å ha med seg, samt en ekstra propell.  Selv har jeg bare enkelt verktøy med og sikkringer til el anlegg og motor. Det aller viktigste er å ha alt i orden før man drar ut på tur, samt jevnt vedlikehold.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev for 7 timer siden:

Hva du mener med belter er jeg usikker på. mulig det er en registerreim på din motor.

Tenkte på hva jeg er vant til fra innenbords motorer, Kilerem og/eller serpentiner belte, men det er jo ikke aktuelt på denne motoren.

Når det gjelder registret så er det kjede på denne motoren. Uansett uaktuelt å skru på i en slik situasjon, eller i det hele tatt tenker jeg for en amatør.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...