Jump to content

9,9hk påhengsmotor merker for oppgradering til 20hk


deerhunt

Recommended Posts

Hei alle eksperter.

Ja overskrifta burde vært mere komplett, men siden jeg lurer på følgende så ble den slik.

Hvilken av de oppgraderbare påhengsene fra 9,9hk til 20hk er det fornuftigst å satse på? Altså hvilken gir mest bang for the buck. 

For mitt vedkomende står det mellom 3 merker, da det er vanskelig å finne flere i nærheten. Yamaha, Suzuki og Tohatsu. De to sistnevte er EFI motorer som kan være en fordel.

 

Eller er prisen den samme ved oppjustering som en 20hk koster?

Link to post

Jeg har en 2015 modell 9,9 Yamaha med 20 hk forgasser ,og er litt skuffet.

 

Motoren går godt, men den er "kilen" å få start på. Spesielt når det er kaldt, vår og høst.

 

Etter hva jeg har lest " er de bare sånn", jeg hatt forgasseren i småbiter flere ganger, ren bensin osv. Blir ikke slik jeg hadde forventet av en "Yammis".

 

Så mitt råd er, kjøp en motor med EFI, en kamerat har en Mercury fra 2019 og den starter bare man kikker litt hardt på den.

 

Noe jeg egentlig hadde forventet av Yamahaen også

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
nomen skrev 17 minutter siden:

Hvordan en motor skal gi mer effekt ved å kun skifte propell skjønner jeg ikke, her er det nok "noen" som har talt mot bedre vitende.

 

Skal du ha mer effekt ut, må du putte mer ( bensin) inn, så enkelt er det.

 

 

Jeg antok at det var innlysende å bytte Restrictor plate på innsuget til det som heter flammegitter!

Link to post

Jeg kjøpte en fise ny Suzuki df9,9 i fjor vår. Da stod det mellom Suzuki, Tohatsu og Mercury. 
 

Yamaha ble for tung, gammeldags konstruksjon selv om kvaliteten er upåklagelig. Samme med Honda. 
 

Nå fikk jeg forsåvidt først tak i Suzuki, og er fornøyd med det. Starter på første eller andre draget, fjerning av plombering gir automatisk ca 19 hester tror jeg, så kan man skifte styresentral hvis de siste par hestene er viktig. Mener den kun gir et høyere tillatt maks turtall, og dermed også mer hester og litt mer fart. 
 

Bruker lite bensin, er stille og behagelig, forholdsvis lett (45-46kg) og har i grunnen ellers ikke noe galt å si. 
 

Bortsett fra at den ikke flyter, som jeg fikk erfare da den var gått ca 4 t og skulle heises ombord i moderskipet fra lettbåten, og sjakkelen fra Biltema sviktet. Ser ut som jeg berget motoren på tross av halvannen time på 5 meters dyp i saltvann…  men det er en helt annen historie!

 

Løp å kjøp🙂

Link to post
omhI skrev 12 minutter siden:

pris 9,9 fra kr 20.000,-

pris 20 fra kr 35.000,-

uten å nevne merke

Dette stemmer nok ikke, og det er vel nettopp derfor du ikke vil nevne merke?

 

Ble veldig nysgjerrig på hvem som selger en nedjustert 20hk (dvs. 9,9/10hk) med de samme spesifikasjonene (f.eks el-start, kontrollboks osv) som en 20hk og koster 15.000-, mindre. Bevis gjerne at jeg tar feil;)

 

Redigert av Kjøttmeis (see edit history)
Link to post
deerhunt skrev for 13 timer siden:

Tusen takk, da har jeg fått to gode svar fra @nomen og @Stefanesai . Så da mangler jeg noe om Tohatsuen. Og foreløpig gir nok Suzuki mest "Buck for the Bang" 

 

Bytte av Restrictor til Flammegitter + propell for å holde RPM under sperra.

Når jeg kjøpte Suzuki i vår var de allerede begynt å komme med større propell enn tidligere. Jeg hadde da kalkulert med å bytte propell, men ble anbefalt å prøve først. 
 

Jeg bruker Suzukien på en Highfield 290 RIB,  om jeg er alene og trimmet rett når jeg akkurat turtallssperra på full peising, og ca 24 knop i den lille rotta. Det er ubehagelig raskt i en 10 fots «gummibåt» uten styrekonsoll. Så som regel er jeg for det første sjelden alene, og dermed er propell passe. Og ER jeg alene er det mye mer behagelig å fise rundt billig i 15-18 knop. 
 

Ang det med 10vs20 hk motorer, så har jeg spurt forhandler uten å få noe godt svar. Gjengangeren er at det er samme blokka og samme motor, og ingen kan liksom redegjøre for forskjellen i pris. Dermed selges det jo forholdsvis få 20-hestere, ettersom folk flest ser sitt snitt til å spare noen lapper ved at det står 9,9 på lokket🙂

Link to post
Stefanesai skrev 30 minutter siden:

Ang det med 10vs20 hk motorer, så har jeg spurt forhandler uten å få noe godt svar. Gjengangeren er at det er samme blokka og samme motor, og ingen kan liksom redegjøre for forskjellen i pris. Dermed selges det jo forholdsvis få 20-hestere, ettersom folk flest ser sitt snitt til å spare noen lapper ved at det står 9,9 på lokket🙂

Kan anbefale Mercury F20, ettersom prisen for den nedjusterte "Viking" så og si er identisk med F20 om man regner med forgasserbytte. 

 

Stod ovenfor samme dilemma i 2019, og etter å ha lest flere tråder om 9,9-Sport som med 20hk forgasser ble tungstartet, gikk i turtallssperre m.m. gikk jeg for F20.

Link to post

Har hatt Yamaha f9,9 sport med 20 hk forgasser. Fungerte fint den. Denne ble solgt og byttet ut med en Mercury F25(Tohatsu). Har også en MercuryF10(også Tohatsu) som  jeg byttet ECU på til 20 hk. Liker denne  motoren bedre. bytte av ECU samt fjerning av restriktor  var det som skulle til. Kostet meg ca 2500 kr, bestilt fra Ravns garage som forøvrig kan anbefales mtp service og deletilgang.Felles for disse 9,9/10 hk er at ved å fjerne en sperre på gassarten vil en øke fra 10 til 15 hk. For å oppnå 20 hk må en bytte ECU eller forgasser.Viktig at en tar høyde for forskjellene på 9,9/10 hk, felles for disse er at det kun er de med størst cc som vil kunne gi 20 hk. F.eks Mercury sin 9,9 hk er egentlig en oppjustert 8 hk, samme gjelder for Yamaha og Suzuki også (Suzuki 9,9 B 327cc vil kunne oppjusteres). Om jeg skulle kjøpe ny i dag tror jeg at jeg ville valgt Mercury eller Suzuki med EFI og lav vekt

Link to post
ballistic skrev for 6 timer siden:

Har også en MercuryF10(også Tohatsu) som  jeg byttet ECU på til 20 hk. Liker denne  motoren bedre. bytte av ECU samt fjerning av restriktor  var det som skulle til. Kostet meg ca 2500 kr, bestilt fra Ravns garage som forøvrig kan anbefales mtp service og deletilgang. 

Klippet litt!

Så da kommer Tohatsu's 9,9 opp som ett godt alternativ. når det er samme framgangsmåte som på Suzuki med fjerning av Restrictor og nesten halv pris på ECU i forhold til Suzuki. Ser at prisen på Tohatsu 9,9hk er lavere også hos Ålesund Motorverksted. (om det stemmer?) Prisene jeg finner idag er Tohatsu 9,9 Sport EFI 19 690,- Yamaha 23 500,- Suzuki 22 995,- Alle med lang stamme, rorkult og manuell start. 

 

Den skal brukes på en River 450 Delta.

Redigert av deerhunt (see edit history)
Link to post
  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...