deerhunt Startet 27.Oktober.2021 Del på Facebook Startet 27.Oktober.2021 Hei alle eksperter. Ja overskrifta burde vært mere komplett, men siden jeg lurer på følgende så ble den slik. Hvilken av de oppgraderbare påhengsene fra 9,9hk til 20hk er det fornuftigst å satse på? Altså hvilken gir mest bang for the buck. For mitt vedkomende står det mellom 3 merker, da det er vanskelig å finne flere i nærheten. Yamaha, Suzuki og Tohatsu. De to sistnevte er EFI motorer som kan være en fordel. Eller er prisen den samme ved oppjustering som en 20hk koster? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 27.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2021 Jeg har en 2015 modell 9,9 Yamaha med 20 hk forgasser ,og er litt skuffet. Motoren går godt, men den er "kilen" å få start på. Spesielt når det er kaldt, vår og høst. Etter hva jeg har lest " er de bare sånn", jeg hatt forgasseren i småbiter flere ganger, ren bensin osv. Blir ikke slik jeg hadde forventet av en "Yammis". Så mitt råd er, kjøp en motor med EFI, en kamerat har en Mercury fra 2019 og den starter bare man kikker litt hardt på den. Noe jeg egentlig hadde forventet av Yamahaen også Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
deerhunt Svart 28.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2021 Ja det var greit å vite! Har forøvrig en Yamaha 2T på gummibåten som jeg har nordpå, meget lettstartet. Så da er det kanskje lurest og billigst å gå for Suzuki eller Tohatsu EFI som visstnok gir 18hk med bytte av propell og uten bytte av ecu. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 28.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2021 Hvordan en motor skal gi mer effekt ved å kun skifte propell skjønner jeg ikke, her er det nok "noen" som har talt mot bedre vitende. Skal du ha mer effekt ut, må du putte mer ( bensin) inn, så enkelt er det. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
deerhunt Svart 28.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2021 nomen skrev 17 minutter siden: Hvordan en motor skal gi mer effekt ved å kun skifte propell skjønner jeg ikke, her er det nok "noen" som har talt mot bedre vitende. Skal du ha mer effekt ut, må du putte mer ( bensin) inn, så enkelt er det. Jeg antok at det var innlysende å bytte Restrictor plate på innsuget til det som heter flammegitter! Sitér dette innlegget Link to post
Stefanesai Svart 29.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2021 Jeg kjøpte en fise ny Suzuki df9,9 i fjor vår. Da stod det mellom Suzuki, Tohatsu og Mercury. Yamaha ble for tung, gammeldags konstruksjon selv om kvaliteten er upåklagelig. Samme med Honda. Nå fikk jeg forsåvidt først tak i Suzuki, og er fornøyd med det. Starter på første eller andre draget, fjerning av plombering gir automatisk ca 19 hester tror jeg, så kan man skifte styresentral hvis de siste par hestene er viktig. Mener den kun gir et høyere tillatt maks turtall, og dermed også mer hester og litt mer fart. Bruker lite bensin, er stille og behagelig, forholdsvis lett (45-46kg) og har i grunnen ellers ikke noe galt å si. Bortsett fra at den ikke flyter, som jeg fikk erfare da den var gått ca 4 t og skulle heises ombord i moderskipet fra lettbåten, og sjakkelen fra Biltema sviktet. Ser ut som jeg berget motoren på tross av halvannen time på 5 meters dyp i saltvann… men det er en helt annen historie! Løp å kjøp🙂 Sitér dette innlegget Link to post
deerhunt Svart 29.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2021 Tusen takk, da har jeg fått to gode svar fra @nomen og @Stefanesai . Så da mangler jeg noe om Tohatsuen. Og foreløpig gir nok Suzuki mest "Buck for the Bang" Bytte av Restrictor til Flammegitter + propell for å holde RPM under sperra. Sitér dette innlegget Link to post
Teresa Svart 29.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2021 (redigert) Hva er grunnen til at du ikke vil kjøpe en 20hk? Edit: altså en som yter 20hk direkte fra forhandler, og ikke en nedjustert 20hk som yter 9,9/10hk Redigert 29.Oktober.2021 av Kjøttmeis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 29.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2021 pris 9,9 fra kr 20.000,- pris 20 fra kr 35.000,- uten å nevne merke Sitér dette innlegget Link to post
Teresa Svart 29.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2021 (redigert) omhI skrev 12 minutter siden: pris 9,9 fra kr 20.000,- pris 20 fra kr 35.000,- uten å nevne merke Dette stemmer nok ikke, og det er vel nettopp derfor du ikke vil nevne merke? Ble veldig nysgjerrig på hvem som selger en nedjustert 20hk (dvs. 9,9/10hk) med de samme spesifikasjonene (f.eks el-start, kontrollboks osv) som en 20hk og koster 15.000-, mindre. Bevis gjerne at jeg tar feil;) Redigert 29.Oktober.2021 av Kjøttmeis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 29.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2021 ingen hemmeligheter: https://www.kjmarina.no/wp-content/uploads/Motorprisliste-2021-NO.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Teresa Svart 29.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2021 (redigert) omhI skrev for 2 timer siden: Redigert 29.Oktober.2021 av Kjøttmeis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teresa Svart 29.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2021 omhI skrev for 2 timer siden: ingen hemmeligheter: https://www.kjmarina.no/wp-content/uploads/Motorprisliste-2021-NO.pdf Yamaha sin F9,9 Sport med 20hk forgasser og Yamaha F20 er vel ikke samme motor? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 29.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2021 deerhunt skrev for 9 timer siden: Og foreløpig gir nok Suzuki mest "Buck for the Bang Enig der, skulle jeg kjøpt slik motor, hadde det blit Suzuki på meg også. Hadde tidligere en Suzuki 8HK med 9,9 forgasser, og var strålende fornøyd. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Stefanesai Svart 29.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2021 deerhunt skrev for 13 timer siden: Tusen takk, da har jeg fått to gode svar fra @nomen og @Stefanesai . Så da mangler jeg noe om Tohatsuen. Og foreløpig gir nok Suzuki mest "Buck for the Bang" Bytte av Restrictor til Flammegitter + propell for å holde RPM under sperra. Når jeg kjøpte Suzuki i vår var de allerede begynt å komme med større propell enn tidligere. Jeg hadde da kalkulert med å bytte propell, men ble anbefalt å prøve først. Jeg bruker Suzukien på en Highfield 290 RIB, om jeg er alene og trimmet rett når jeg akkurat turtallssperra på full peising, og ca 24 knop i den lille rotta. Det er ubehagelig raskt i en 10 fots «gummibåt» uten styrekonsoll. Så som regel er jeg for det første sjelden alene, og dermed er propell passe. Og ER jeg alene er det mye mer behagelig å fise rundt billig i 15-18 knop. Ang det med 10vs20 hk motorer, så har jeg spurt forhandler uten å få noe godt svar. Gjengangeren er at det er samme blokka og samme motor, og ingen kan liksom redegjøre for forskjellen i pris. Dermed selges det jo forholdsvis få 20-hestere, ettersom folk flest ser sitt snitt til å spare noen lapper ved at det står 9,9 på lokket🙂. Sitér dette innlegget Link to post
Teresa Svart 29.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2021 Stefanesai skrev 30 minutter siden: Ang det med 10vs20 hk motorer, så har jeg spurt forhandler uten å få noe godt svar. Gjengangeren er at det er samme blokka og samme motor, og ingen kan liksom redegjøre for forskjellen i pris. Dermed selges det jo forholdsvis få 20-hestere, ettersom folk flest ser sitt snitt til å spare noen lapper ved at det står 9,9 på lokket🙂 Kan anbefale Mercury F20, ettersom prisen for den nedjusterte "Viking" så og si er identisk med F20 om man regner med forgasserbytte. Stod ovenfor samme dilemma i 2019, og etter å ha lest flere tråder om 9,9-Sport som med 20hk forgasser ble tungstartet, gikk i turtallssperre m.m. gikk jeg for F20. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 30.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2021 Ligger video på YouTube fra en som bygger om tohatsu 9.9, bytta ECU og plata i inntaket med flammedemper. Bytte av ECU er kun bytte av map( programvare) så kan være det kommer, eller er kommet, noen på markedet som kan programmere om eksistens. Sitér dette innlegget Link to post
ballistic Svart 30.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2021 Har hatt Yamaha f9,9 sport med 20 hk forgasser. Fungerte fint den. Denne ble solgt og byttet ut med en Mercury F25(Tohatsu). Har også en MercuryF10(også Tohatsu) som jeg byttet ECU på til 20 hk. Liker denne motoren bedre. bytte av ECU samt fjerning av restriktor var det som skulle til. Kostet meg ca 2500 kr, bestilt fra Ravns garage som forøvrig kan anbefales mtp service og deletilgang.Felles for disse 9,9/10 hk er at ved å fjerne en sperre på gassarten vil en øke fra 10 til 15 hk. For å oppnå 20 hk må en bytte ECU eller forgasser.Viktig at en tar høyde for forskjellene på 9,9/10 hk, felles for disse er at det kun er de med størst cc som vil kunne gi 20 hk. F.eks Mercury sin 9,9 hk er egentlig en oppjustert 8 hk, samme gjelder for Yamaha og Suzuki også (Suzuki 9,9 B 327cc vil kunne oppjusteres). Om jeg skulle kjøpe ny i dag tror jeg at jeg ville valgt Mercury eller Suzuki med EFI og lav vekt Sitér dette innlegget Link to post
deerhunt Svart 30.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2021 (redigert) ballistic skrev for 6 timer siden: Har også en MercuryF10(også Tohatsu) som jeg byttet ECU på til 20 hk. Liker denne motoren bedre. bytte av ECU samt fjerning av restriktor var det som skulle til. Kostet meg ca 2500 kr, bestilt fra Ravns garage som forøvrig kan anbefales mtp service og deletilgang. Klippet litt! Så da kommer Tohatsu's 9,9 opp som ett godt alternativ. når det er samme framgangsmåte som på Suzuki med fjerning av Restrictor og nesten halv pris på ECU i forhold til Suzuki. Ser at prisen på Tohatsu 9,9hk er lavere også hos Ålesund Motorverksted. (om det stemmer?) Prisene jeg finner idag er Tohatsu 9,9 Sport EFI 19 690,- Yamaha 23 500,- Suzuki 22 995,- Alle med lang stamme, rorkult og manuell start. Den skal brukes på en River 450 Delta. Redigert 30.Oktober.2021 av deerhunt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
deerhunt Svart 21.Januar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2022 Da var motorn til Rivern kommet i hus. Fiks ferdig. Så da blir det innkjøring og litt fisking på neste fritur Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.