Hurley 20 Startet 28.Oktober.2021 Link til dette innlegget Startet 28.Oktober.2021 Hei, jeg skal lage et enkelt, men solid elektrisk anlegg med mulighet for påbygning senere. Har ingen tidligere erfaring med dette. Ser dette greit ut? Tar gjerne imot tips og anbefalinger. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 28.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2021 Kablene må minimum tåle sikringsstrømmen. Dette er for at du skal være sikker på at sikringen ryker før kabelen blir så varm at noe tar fyr. Med 100 A sikring så må du ha 50 mm2 helt frem til motoren. Med 2.5 mm2 kan summen av sikringene på bryterpanelet ikke være mer enn 16 A. Denne kan være nyttig å lese: https://www.sxk.se/vastkustkretsen/artiklar/elsystem-kap-4-i-sxk-batparm Sitér dette innlegget Link to post
Luske_Ludvig Svart 28.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2021 Hei jeg har lignende oppsett og 6 hk sailpro med lading. 1. + ledning til påhengs må inn på andre siden av hovedbryter sånn at det ikke kan lekke strøm fra batteri til påhengs. Jeg har koblet meg inn på en av bryterne på bryterpanelet. (Tohatsu har regulert utgang og blåser ikke på med titals volt om batteri ikke skulle være ilkoblet. ) 2. Ledninger mellom batteri og bryterpanel bør være minst 6 mm2. Har selv 2.5mm2 og det må oppgraderes hos meg. 2. Tohatsu gir bare 3A hos meg ved marsjfart og 50% pådrag. Motor må ruses i fri for å komme opp i oppgitt ladestrøm 5 A. Monner så lite at det er en vits og påhengs må gå mange timer for å utgjøre noen få AH . Allikevell anbefaler jeg 6mm2 kabler til påhengs for å ta vare på den saften som kommer. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 29.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2021 Bruk fortinnet kabel. For eksempel disse: https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/kontakter-og-uttak-12-volt/lavspenningskabel-1224-v-2000045550 Her er en kalkulator for å bestemme spenningsfall i kabelen: https://baatplassen.no/i/kalkulatorer/kabelkalkulator.htm/ En 5 m kabel (10 m tur-retur) vil for eksempel ved 5 A ha 0.7 V for 1.5 mm2, 0.4 V for 2.5 mm2 og 0.2 V for 4.5 mm2. Du har sannsynligvis ikke noe som trekker i nærheten av 100 A, så den sikringen kan du nok med fordel bytte til en mindre verdi. Her er en tabell over kabel, last og sikring, som @Ove T la ut i en annen tråd. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 29.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2021 (redigert) Luske_Ludvig skrev for 15 timer siden: 2. Tohatsu gir bare 3A hos meg ved marsjfart og 50% pådrag. Motor må ruses i fri for å komme opp i oppgitt ladestrøm 5 A. Monner så lite at det er en vits og påhengs må gå mange timer for å utgjøre noen få AH . Allikevell anbefaler jeg 6mm2 kabler til påhengs for å ta vare på den saften som kommer. Dette er i underkant av det ett 100w solcellepanel montert på rekka (som ett letrekk) vil gi. Bortsett fra at solcellene gir dette også ved seiling og stille ligge, altså alle døgnets lys timer. Kanskje vil motoren også gå litt lettere hvis den ikke skal dra dynamo for lading ? Så jeg ville vurdert solcelle isteden hvis dette er det potensialet for lading fra motor som du har. Mitt 100w solcelle er stort sett nok til å holde unna dagsbehovet for strøm vi har med kjøleskap, lys, TV, autopilot, VHF og kartplotter etc på en normal sommer dag. Selv om høsten er det nok til å holde unna på fine dager, selv om dagene er kortere og varmeapparatet mer i bruk. Diffen mellom det du lager daglig og det du bruker daglig må du da uansett ha med deg i form av akkumulert strøm på batterier. Noe å vurdere i hvert fall. Du får Solcelle fra 2000,- og en grei MPPT regulator for kanskje 1000,- ? https://seatronic.no/victron-solcelleregulator-mppt-75-15-15amp https://seatronic.no/sunbeamsystem-nordic-104w-jb-solcellepanel Redigert 29.Oktober.2021 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Hurley 20 Svart 30.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2021 shipahoy skrev On 28.10.2021 at 22.27: Kablene må minimum tåle sikringsstrømmen. Dette er for at du skal være sikker på at sikringen ryker før kabelen blir så varm at noe tar fyr. Med 100 A sikring så må du ha 50 mm2 helt frem til motoren. Med 2.5 mm2 kan summen av sikringene på bryterpanelet ikke være mer enn 16 A. Denne kan være nyttig å lese: https://www.sxk.se/vastkustkretsen/artiklar/elsystem-kap-4-i-sxk-batparm Veldig fin og oversiktlig ressurs den lenken, takk! Det med summen av sikringen på bryterpanelet forstår jeg ikke helt. Da mener du ledningen (i mitt diagram) fra koblingsplint til bryterpanel? I dette bryterpanel fra Biltema oppgis 35 A, mens summen av sikringene i panel er en annen. https://www.biltema.no/batutstyr/elektrisk-utstyr/strombrytere/strombryterpanel-med-automatsikringer-2000041288 For stor ledning fra koblingsplint til bryterpanel kan da forårsake problemer? Eller er overspenning sikret med sikringen på plussiden? Sitér dette innlegget Link to post
Hurley 20 Svart 30.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2021 Erik skrev for 23 timer siden: Dette er i underkant av det ett 100w solcellepanel montert på rekka (som ett letrekk) vil gi. Bortsett fra at solcellene gir dette også ved seiling og stille ligge, altså alle døgnets lys timer. Kanskje vil motoren også gå litt lettere hvis den ikke skal dra dynamo for lading ? Så jeg ville vurdert solcelle isteden hvis dette er det potensialet for lading fra motor som du har. Mitt 100w solcelle er stort sett nok til å holde unna dagsbehovet for strøm vi har med kjøleskap, lys, TV, autopilot, VHF og kartplotter etc på en normal sommer dag. Selv om høsten er det nok til å holde unna på fine dager, selv om dagene er kortere og varmeapparatet mer i bruk. Diffen mellom det du lager daglig og det du bruker daglig må du da uansett ha med deg i form av akkumulert strøm på batterier. Noe å vurdere i hvert fall. Du får Solcelle fra 2000,- og en grei MPPT regulator for kanskje 1000,- ? https://seatronic.no/victron-solcelleregulator-mppt-75-15-15amp https://seatronic.no/sunbeamsystem-nordic-104w-jb-solcellepanel Takk så mye for fine tips! Det blir nok et 100w solcellepanel. Hvor stor batteribank har du i tilkobling til dette? Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 30.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2021 (redigert) Fine fyrer her som setter opp et basis el-anlegg her. https://youtu.be/p-Yup0OPofk og mer avansert her. Redigert 30.Oktober.2021 av Sørlandet2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 31.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2021 erhansen skrev On 30.10.2021 at 13.41: Det med summen av sikringen på bryterpanelet forstår jeg ikke helt. Da mener du ledningen (i mitt diagram) fra koblingsplint til bryterpanel? I dette bryterpanel fra Biltema oppgis 35 A, mens summen av sikringene i panel er en annen. For stor ledning fra koblingsplint til bryterpanel kan da forårsake problemer? Eller er overspenning sikret med sikringen på plussiden? Kablene fra batteri + til bryterpanel, og fra batteri - til negativ koblingsskinne bør være minst 16 mm2. Hvorfor det står 35 A i beskrivelsen til Biltema vet jeg ikke. Det står ingenting om det i brukermanualen. For tykk ledning skaper ikke problem, men det gjør for stor sikring. Ledningene ut fra bryterpanelet må være minst 1.5 mm2 for at det skal være brannsikkert. For at det som er koblet til skal få høy nok spenning så må du kanskje ha tykkere kabel, men det er avhengig av ledningslengde og strømtrekk. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 31.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2021 erhansen skrev On 30.10.2021 at 13.46: Takk så mye for fine tips! Det blir nok et 100w solcellepanel. Hvor stor batteribank har du i tilkobling til dette? Jeg har 4*80Ah AGM, men jeg lader fra 100A Balmar dynamo med egen regulatorer i tillegg. Det er sjelden de er under 80% iflg min Vicron batteri overvåkning, så jeg kunne sikkert klart meg med mindre. Hvis du kun skal lade fra solcelle og er ute hver helg og vil starte turen full-ladet, og vi sier solcelle lader gjennomsnitt 2,5- 3 a (de lader 6 på max, men det er i direkte sollys), og at det er 14 timer lys i døgnet,så lader du 35-42 A pr dag i 5 uke dager = 175-210A mellom hver tur. Det vil si at de planlagte 2*80a =160a skulle passe bra. Da kan du forbruke i underkant 80a før de er kritisk tomme, men husk at du da etterfyller 35-42a pr dag fra solcellene, så du tapper i praksis bare batteriene med det du forbruker utover det. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.