RTE Startet 30.Oktober.2021 Link til dette innlegget Startet 30.Oktober.2021 Ser at lakken på tiltmotoren allerede flasser av på en motor kjøpt sommeren 2020. Man skulle kanskje tro at de greide å lage en lakk som varte mer enn ett år, hvis de først skal ha lakk på der? Er dette noe dere ville tatt opp med forhandler, eller er det vare noe man bør regne med? Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 30.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2021 (redigert) Støpegodset under lakken har korrodert. Ser jo rust i skjøten på lokket og. Dette gjør at lakken slipper. Ser ikke bra ut på en så ny motor..... Kjøpte nettopp ny tiltmotor(Uorginal) til min Yamaha F50 2000 mod. Der var huset i helstøpt plast. Høres ut som en bedre løsning for meg... Redigert 30.Oktober.2021 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 30.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2021 Jeg ville tatt noen bilder og sendt de en mail, og hørt hva de svarer. Om du må levere inn motoren for at de skal utbedre det, må du selv vurdere om det er bryderiet verdt. Vinninga går opp i spinninga hvis må kjøre 3-4 timer for å bringe/hente motor, da kan du like gjerne fikse det selv. Kanskje du får de til å sende deg en boks med lakk, slik at du kan utbedre det selv? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
RTE Svart 30.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2021 Kikket på garantien og de har en «begrenset garanti» mot korrosjon. Slik jeg leser det gjelder den bare hvis det går på funksjon, og ikke hvis det er kosmetisk. Da kommer det vel an på om lakken har en funksjon eller bare er til pynt. Eller så kan man vel også tolke det slik at så lenge tiltmotoren virker, så går det ikke på garanti. Synes bare det er veldig svakt hvis dette er gjengs kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 30.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2021 Dette er jo stort sett den første delen på en påhengsmotor som tærer/ruster. Ligger jo akkurat og dupper delvis over og under vann, så er jo veldig utsatt. Sitér dette innlegget Link to post
RTE Svart 30.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2021 Men er det et aluminiumslokk på toppen av en stålsylinder? Antydningen til rust overgangen fra lokket til sylinderen tyder kanskje på det? Er ikke det et håpløst materialvalg på en greie som ligger i saltvann? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 31.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2021 (redigert) Etter min mening er det helt høl i hue at produsentene tar så lett på overflatebehandling som dette. Det er sikkert ikke noen galt med lakken, men det er jo relativt innlysende at grunnarbeidet er for dårlig. RTE skrev On 30.10.2021 at 16.47: Kikket på garantien og de har en «begrenset garanti» mot korrosjon. Slik jeg leser det gjelder den bare hvis det går på funksjon, og ikke hvis det er kosmetisk. Da kommer det vel an på om lakken har en funksjon eller bare er til pynt. Hvis du hadde kjøpt deg en ny bil og lakken flasset av på dørene og panseret etter ett år, hadde du da godtatt det dersom forhandleren mente på at det ikke har noe å si for bilens funksjon? Lakken har jo også en teknisk funksjon, og det er at komponenter av aluminium og karbonstål ikke skal korrodere. Dette er slett kvalitet som vi forbrukere ikke burde finne oss i. Om noen produsenter er bedre enn andre vet jeg ikke. Jeg har ikke disse problemene på min Mercury (2014 mod), men den er montert slik at hele motoren står tørt når den er tiltet opp. Redigert 31.Oktober.2021 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ivar Svart 1.November.2021 Link til dette innlegget Svart 1.November.2021 mitt inntrykk er at motorer i denne "mellomklassen" - 40-60hk er mer utsatt for tæring/rust på tiltmotorer, sjelden man hører om dette på større motorer...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
jerognal Svart 1.November.2021 Link til dette innlegget Svart 1.November.2021 (redigert) Det må jo være soleklart at lakken har en funksjon. Uten lakk korroderer det jo 10x så raskt.... Men er denne komboen alu/stål så nytter det ikke hva du gjør. Da har du galvanisk korrosjon uansett. Tabbe av fabrikken i så fall. Skulle tro produsenter hadde lært etterhvert... Suzuki eller Mercury dette? Redigert 1.November.2021 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 1.November.2021 Link til dette innlegget Svart 1.November.2021 Jeg hadde reklamert på det der, uten tvil. Helt enig i at det er grunnarbeidet som ikke holder mål. Jeg tror heller ikke at den begrensningen i garanti holder juridisk. Et prisavslag hvis de ikke vil utbedre (blir sikkert ikke bedre likevel) mener jeg må være rimelig. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 1.November.2021 Link til dette innlegget Svart 1.November.2021 ivar skrev 29 minutter siden: mitt inntrykk er at motorer i denne "mellomklassen" - 40-60hk er mer utsatt for tæring/rust på tiltmotorer, sjelden man hører om dette på større motorer...? Har nå hatt en Honda BF 60 i fem sesonger uten antydning til rust/korrosjon på tiltmotoren. Men nå er jo jeg nøye med å spyle av motor etter bruk, både innvendig og utvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 1.November.2021 Link til dette innlegget Svart 1.November.2021 jerognal skrev On 30.10.2021 at 15.48: Kjøpte nettopp ny tiltmotor(Uorginal) til min Yamaha F50 2000 mod. Der var huset i helstøpt plast. Har du link til denne? Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 2.November.2021 Link til dette innlegget Svart 2.November.2021 Bare å søke på e-bay. Men er det til Yamaha så må du være obs på at det er to typer. Kort og lang aksling. Demonter før du bestiller så er du sikker. Kom fra USA. tror den kom på 1400,- ca.... Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 2.November.2021 Link til dette innlegget Svart 2.November.2021 Hei. Fleire gangar har eg spurt meg sjølv om kvifor tiltmotorane på død og liv må plasserast i vasslina? Kvifor er ikkje tiltmotoren under motordekselet? Det var vel noko med delesal å gjera... Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 2.November.2021 Link til dette innlegget Svart 2.November.2021 Mercury dette, ser det nå. Er jo ikke første gangen Mercury driter på draget med å blande legeringer. Gud bedre for noen amatører. Nei dette er bare å reklamere på. Dette er feilproduksjon. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.November.2021 Link til dette innlegget Svart 2.November.2021 jerognal skrev 20 minutter siden: Er jo ikke første gangen Mercury driter på draget med å blande legeringer. Yamaha er ikke alltid så mye bedre, stort sett fornuftige materialvalg - men så må de alltids putte inn noen biter "gørrjern" her og der.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Komodo Svart 2.November.2021 Link til dette innlegget Svart 2.November.2021 jerognal skrev for 4 timer siden: Er jo ikke første gangen Mercury driter på draget med å blande legeringer. ivar skrev for 3 timer siden: Yamaha er ikke alltid så mye bedre, Jeg synes det var akkurat de samme problemene på den Etecen jeg hadde på forrige jolle. Derfor mitt utsagn lenger opp i tråden her: Komodo skrev On 31.10.2021 at 18.50: Om noen produsenter er bedre enn andre vet jeg ikke. Ask skrev for 4 timer siden: Fleire gangar har eg spurt meg sjølv om kvifor tiltmotorane på død og liv må plasserast i vasslina? Kvifor er ikkje tiltmotoren under motordekselet? Det var vel noko med delesal å gjera... Det har nok også med konstruksjon å gjøre. Tilten er tilvirket som en kompakt "powerpac-enhet". Dvs, det er i prinsippet et kompakt komplett hydraulikkanlegg med integrert hydraulikkaggregat og sylinder, det eneste som trengs er to ledninger med strøm fram til aggregatet. Integrert i denne løsningen sitter Elektromotor Hydraulikkpumpe Hydraulikksylinder Nødvendige retningsventiler Blokk med kanaler for oljestrømning Nødvendige slanger All fittings Dersom dette skulle blitt delt opp som du foreslår hadde det blitt mer komplisert, vesentlig dyrere å produsere, og det måtte nødvendigvis blitt tyngre. Men funksjonsmessig er jeg enig med deg. Det er akkurat slike konstruksjoner som gjør at jeg er mindre begeistret for påhengere enn innenbordsmotorer. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jont58 Svart 3.November.2021 Link til dette innlegget Svart 3.November.2021 Sånn ser min tiltmotoren min og ut. Mercury 40, 2020 modell. Hadde det samme på en 60 mercury og. Pusser og lakker. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.November.2021 Link til dette innlegget Svart 4.November.2021 Komodo skrev On 2.11.2021 at 13.08: Jeg synes det var akkurat de samme problemene på den Etecen jeg hadde på forrige jolle. Derfor mitt utsagn lenger opp i tråden her: nesten så man pga materialvalg / korrosjonsbeskyttelse (eller mangel på sådan) kan mistenke at endel motorer i denne klassen ikke er bygd for å gå i saltvann, men i ferskvann... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Chiefengineer Svart 4.November.2021 Link til dette innlegget Svart 4.November.2021 Lakkert aluminium i kontakt med rustfrie skruer vil alltid slippe lakken, det er bare et tidsspørsmål. Og i neste omgang får du heller ikke løs skruene. Men så ille som dette på så kort tid krever også at man har slurvet skikkelig med grunnbehandlingen, har er det gjort store feil i selve lakkprosessen også. Kan umulig ha vært utført korrekt forbehandling med tilhørende grunningsprosess. Dette er nok noe billig rask de kjøper fra en underleverandør som arbeider uten kvalitetssikrede prosedyrer for overflatebehandling. Og JA, etter mitt syn er dette alt for tidlig. Lakken skal jo beskytte materialet under mot bl.a. tæringsskader. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.November.2021 Link til dette innlegget Svart 4.November.2021 Tipper de komponentene blir pulverlakkert uten grunning. Kjapp og billig produksjon. Og igjen, hvordan hadde vi reagert dersom panseret på en 1 år gammel bil flasset av på den måten? Det er vel bare Teslaeiere som klarer å forsvare noe slikt Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
jerognal Svart 6.November.2021 Link til dette innlegget Svart 6.November.2021 (redigert) ivar skrev On 2.11.2021 at 9.22: Yamaha er ikke alltid så mye bedre, stort sett fornuftige materialvalg - men så må de alltids putte inn noen biter "gørrjern" her og der.. Ja nå er min F50 en 2000 mod. Nå først tok jeg og byttet tiltmotor pga rust. Den virket godt enda. Altså holdt den greit i 20 år. Mercury har hatt store problemer med galvanisk korrosjon tidligere. Yamaha-blokk og topp av egen produksjon av helt annen legering. Skulle da tenke seg at de har oppdaget galvanisk tæring etter hvert..... men neida. Jada har hatt en Yamaha tidligere som var tæret. Men der hadde tidligere eier totalt glemt hva sink-anoder er til for. Min nåværende F50 har null tæring. Den har vært godt vedlikeholdt. Kanskje er eg litt forutinntatt men en ting er sikkert: Mercury skal eg aldri eie...... Redigert 6.November.2021 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.